Kosttilskudd *lavkarbo*

mamma_møø

Glad i forumet
Hvilke kosttilskudd anbefaler du for de som går på lavkarbo? Vi spiser max 20 gram karbo om dagen (pleier å ligge på rundt 18) - og mesteparten av karboene er fra grønnsaker. Jeg synes det er vanskelig å finne ut hvilke kosttilskudd vi må spise, så det er fint med litt hjelp.

Hva er det egentlig fare for at man får for lite av?

Hvilke kosttilskudd anbefaler du? Navngi gjerne noen merker/ produsenter som er bra.
 
Hei
I prinsippet er det ikke nødvendig med kosttilskudd dersom man spiser veldig variert innenfor det man kan spise på 20 gram per dag. Animalsk mat er veldig rik på næringsstoffer og ekstra vitaminer og mineraler får man ved å spise variert med grønnsaker over jorden, evt litt bær og nøtter. Naturfolk klarer seg utmerket på en slik kost uten kosttilskudd, men de får også viktige næringsstoffer fra innmat. Det anbefales for de som liker det. Generelt er maten vår fattigere på næringsstoffer enn den var for 50 år siden. Det gjelder blant annet vitaminer og mineraler i frukt og grønt.
Generelt anbefaler jeg derfor alle å ta en multivitamineraltablett daglig. Mennesket har mistet evnen til å produsere C-vitaminer (noe de fleste dyr produserer selv) og derfor synes jeg det er lurt å ta minst 1 gram C-vitamin daglig og mer hvis man brygger på en forkjølelse. Videre trenger alle som bor i Norge om vinteren tilskudd av D-vitaminer. Dette er generelle råd - ikke bare for de som går på ketogen kost. Ved oppstart ketogen kost mister man en del vann og salter og det kan være nyttig med tiilskudd av magnesium, Seltin salt og farris. Hvis ikke får noen leggkramper og urolig hjerte.Andre tilskudd etter spesielle behov. Mange vitaminer og mineraler kan måles i en blodprøve - kan være nyttig ved mistanke om mangler. Jeg anbefaler prinsipielt ingen merker. Det står mye om slike ting i bladet www.vof.no
 
Back
Topp