Kosttilskudd: D-vitamin eller omega 3-kapsler?

S.Ellie

Flørter med forumet
Jeg har tatt folat siden i høst, og ble endelig gravid nå etter jul (5+6). Tar vanligvis også omega 3-kapsler (Møllers Dobbel). For litt siden kjøpte mannen en haug med D-vitamin og omega 3-kapslene har gått tomme.

Spørsmålene mine er:

1. Kan jeg like så godt ta D-vitamintilskudd i steden for omega 3-kapsler (som inneholder d-vit)? Eller er det andre ting i omega 3 som jeg definitivt bør få i meg (sikkert dumt spm)?

2. Er det for mye å ta både omega 3-kapsler OG egne D-vitaminkapsler? (20µg) Eller bør jeg ta begge deler?

3. Hvis kun én av delene, hva?

4. Hva tar dere i tillegg til folat av kosttilskudd?

:)

Dette kan jeg ikke så mye om annet enn at overskudd med D-vitamin ikke skilles ut av kroppen på samme måte som f.eks C-vitaminer. Skal nok en ganske stor dose til for at det blir et problem, men for mye d-vit. kan skape misdannelser hos et foster. En av delene holder nok derfor, men hva som er best vet jeg ikke.

Ville tatt omega-3 og ikke rene d-vit. Ta også multivitaminer i tillegg så får du nok av alt

Ville ikke tatt ren d-vitamin med mindre du har påvist d-vitamin mangel.
Jeg tok selv tran, folat og d-vitamin, men sluttet med d-vitamin etter at blodprøvene viste at verdiene var normale. Kan være skummelt med for mye av det.

Så lenge du ikke har en påvist mangel, ta folat og tran. Altså Møller Dobbel. Eller spør lege/jordmor hvis du er i tvil.

Ingen leger eller jordmødre jeg har snakket med anbefaler de multivitaminene. De inneholder flere ting man ikke skal få for mye av, blant annet jern.

Gravide (voksne mellom 10-74år også) skal ha 10µg daglig. D vitamin er fettløselig, og overskuddet skilles ikke ut fra kroppen. Overskuddet lagres i nyrene, og tar man for mye over lang tid gir dette økt risiko for helseskader. Så jeg vil tro det holder for deg å ta omega 3 kapslene i tillegg til et sunt og variert kosthold (ekstra lett melk eller litt tid ute i sola gir jo en del også), i alle fall om du ikke har fått påvist mangel på vitamin d, da må man gjerne ta en høyere dose noen mnd.

Jeg har alltid ligget i nedre del /på grensen ang D-vitamin, og har endelig funnet ut at det er altfor lavt for meg!! Min søster studerer medisin i England, og der opererer de med 5x så stor dose enn her vinterstid og 2,5x på sommeren. Mye uenighet ang hvor viktig og hvor skadelig det vitaminet kan være, les feks på frisksomenfisk.no Jeg tar ihvertfall D-vitamin med god samvittighet, og sjekker jo blodprøver innimellom.

Jeg har alltid ligget i nedre del /på grensen ang D-vitamin, og har endelig funnet ut at det er altfor lavt for meg!! Min søster studerer medisin i England, og der opererer de med 5x så stor dose enn her vinterstid og 2,5x på sommeren. Mye uenighet ang hvor viktig og hvor skadelig det vitaminet kan være, les feks på frisksomenfisk.no Jeg tar ihvertfall D-vitamin med god samvittighet, og sjekker jo blodprøver innimellom.

Anbefalningene her er vel ganske lavt på alt i forhold til andre steder ja, og det skal ganske mye til for å få en overdose, men er nok viktig å følge med på blodprøver jevnlig for å være sikker :)

Jeg har d-vitamin mangel, så jeg tar både ren d-vit og omega-3. Lege og jordmor vet dette og sjekker mengden hver gang jeg tar blodprøver.
Hvis du ikke har påvist mangel så bør du nok holde deg til bare omega-3 :)

Back
Topp