Kostråd

IdaViktoria

Glad i forumet
Som gravid finner man jo forskjellige råd over hva man bør spise, og hva man absolutt ikke bør spise. Noe er kanskje overdrevet, mens andre er nyttig. (Feks: salami og rødt/ blodig kjøtt er fyfy)

Hva velger du å følge og hva lar du vær å høre på?

:)

Jeg følger alt. Kjøtt og fisk skal være godt stekt. Spiser ikke salami, men hvis jeg vil må den være helt fersk fra butikken. Spiser sushi, men ikke fersk tunfisk. Meieriprodukter må være pasteurisert. Holder meg unna mye koffein og ikke noe alkohol.

Tredje graviditeten. Vil ikke ta noen sjanser. Spiser sunt og variert slik at lille får det bra :)

Følger alle råd, men kan være jeg tillater meg å spise litt salami (helt fersk). Forrige svangerskap var speke det jeg hadde mest lyst på av alt i verden. Typisk:)

Følger de fleste rådene. Men er ikke sånn at jeg hadde fått dødsangst om jeg fikk i meg noe jeg ikke burde :) men spiser ikke mat som ikke er gjennomkokt eller stekt. Tror mat i Norge er godt kontrollert. Tror det skal mye til å bli syk her.

Jeg drikker nok litt for mye kaffe:) ellers følger jeg stort sett de råd jeg kjenner til.. Heldigvis kan man spise sushi :)

Følger det meste. Kan vær jeg tar en ekstra kopp med kaffi. Men har slutta helt med kjøttpålegg og brus :)

Selv så følger jeg det meste, liker ikke det meste av "fyfy" maten uansett og må alltid ha kjøtt godt stekt gravid eller ei. Men salami, den spiser jeg. Snakket med legen om dette forje svangerskap, da jeg er veldig glad i det, og hun sa at i Norge er det veldig kontrollerte forhold på mat. Og alle rådene som ligger ute, gjelder nok ikke her i landet.

Å hjelpes, dette har jeg helt glemt å tenke på denne gangen. Var flink forrige gang, så må nok bare komme litt inn i det igjen. Vanskelig å spise sunt i første trimester når kvalmen er verst, synes jeg, men går greit resten.

Selv så følger jeg det meste, liker ikke det meste av "fyfy" maten uansett og må alltid ha kjøtt godt stekt gravid eller ei. Men salami, den spiser jeg. Snakket med legen om dette forje svangerskap, da jeg er veldig glad i det, og hun sa at i Norge er det veldig kontrollerte forhold på mat. Og alle rådene som ligger ute, gjelder nok ikke her i landet.

Jeg elsker salami, så det var en god nyhet :)

Back
Topp