Kostholdsveiledning

Mars18oktober19

Glad i forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Er det noen som har fått møte ang kostholdsveiledning? Hva kan jeg forvente ut fra møtet?

Har ikke fått eget møte ang. dette, men den første samtalen min med jordmor ble veldig kostholds-orientert, da jeg er veldig opptatt av trening og kosthold (er PT), og var/er lei meg fordi jeg har gått opp mye i vekt (10 kg og er i uke 23), uten at jeg helt skjønte hvorfor.

Jeg ble overrasket over hvor rigide de er mtp fruktsukker. Jeg spiser ikke tilsatt sukker i hverdagen, det har jeg aldri gjort, men har alltid vært glad i frukt. Fikk vel mer eller mindre beskjed om å eliminere frukt, eller begrense meg til 1 om dagen. Og hvis jeg spiste 1 frukt måtte jeg da holde meg helt unna juice. Jeg er en av de som står hardt på at frukt er sunt og en naturlig del av kostholdet (og når jeg var gravid veide jeg et par og femti kilo og hadde en fettprosent på 15-16), men fikk klar beskjed at for gravide er det unntak, og om man går raskt opp i vekt som gravid, så er det beste å holde seg helt vekke fra frukt.

Jeg spiser nå kun 1 frukt i uka og 2 i helgene.... Det har kanskje hjulpet litt, for de siste 5-6 ukene har jeg ikke gått opp så mye.

Har ikke fått eget møte ang. dette, men den første samtalen min med jordmor ble veldig kostholds-orientert, da jeg er veldig opptatt av trening og kosthold (er PT), og var/er lei meg fordi jeg har gått opp mye i vekt (10 kg og er i uke 23), uten at jeg helt skjønte hvorfor.

Jeg ble overrasket over hvor rigide de er mtp fruktsukker. Jeg spiser ikke tilsatt sukker i hverdagen, det har jeg aldri gjort, men har alltid vært glad i frukt. Fikk vel mer eller mindre beskjed om å eliminere frukt, eller begrense meg til 1 om dagen. Og hvis jeg spiste 1 frukt måtte jeg da holde meg helt unna juice. Jeg er en av de som står hardt på at frukt er sunt og en naturlig del av kostholdet (og når jeg var gravid veide jeg et par og femti kilo og hadde en fettprosent på 15-16), men fikk klar beskjed at for gravide er det unntak, og om man går raskt opp i vekt som gravid, så er det beste å holde seg helt vekke fra frukt.

Jeg spiser nå kun 1 frukt i uka og 2 i helgene.... Det har kanskje hjulpet litt, for de siste 5-6 ukene har jeg ikke gått opp så mye.
Kan jeg spørre hva du spiser gjennom en hel dag?

Kan jeg spørre hva du spiser gjennom en hel dag?

Nå spiser jeg knekkebrød med kokt egg til frokost. Blåbær og mager kesam til mellommåltid. Proteinkilde (hva som helst av kjøtt eller fisk) til lunsj, sammen med salat/grønt. Ny proteinkilde og rotgrønnsaker til middag. I helgene spiser jeg også litt frukt og kesam til dessert, og en rute mørk sjokolade for å kose meg. Drikker bris til alt. Nå veier jeg ikke kjøtt og grønt, men spiser til jeg er mett. Før veide jeg alt for å ha kontroll på makroer (jeg var veldig nerd...), men det er uaktuelt nå. Blir kanskje aktuelt igjen når jeg er ferdig med å amme og evt. skal fjerne noen kilo igjen.

Nå spiser jeg knekkebrød med kokt egg til frokost. Blåbær og mager kesam til mellommåltid. Proteinkilde (hva som helst av kjøtt eller fisk) til lunsj, sammen med salat/grønt. Ny proteinkilde og rotgrønnsaker til middag. I helgene spiser jeg også litt frukt og kesam til dessert, og en rute mørk sjokolade for å kose meg. Drikker bris til alt. Nå veier jeg ikke kjøtt og grønt, men spiser til jeg er mett. Før veide jeg alt for å ha kontroll på makroer (jeg var veldig nerd...), men det er uaktuelt nå. Blir kanskje aktuelt igjen når jeg er ferdig med å amme og evt. skal fjerne noen kilo igjen.
Skulle ønske jeg var like flink som deg!

Jeg synes jo det høres ut som at du spiser ekstremt sunt jeg da! Nå spør jeg fordi jeg sikkert ikke vet bedre: men når du spiser så sunt, så er det vel det som er viktig, og ikke hvor mange kilo man går opp (selv om det kanskje virker litt frustrerende for deg)? Jeg mener: man får i seg de næringsstoffene man trenger, har et balansert og godt kosthold og det er ingen "unødvendige" kalorier... Du spiser mye sunnere enn meg i allefall :P

Litt O.T men har legen sjekket stoffskiftet ditt?? Jeg måtte begynne på stoffskiftemedisiner når jeg ble gravid første gang.

Jeg synes jo det høres ut som at du spiser ekstremt sunt jeg da! Nå spør jeg fordi jeg sikkert ikke vet bedre: men når du spiser så sunt, så er det vel det som er viktig, og ikke hvor mange kilo man går opp (selv om det kanskje virker litt frustrerende for deg)? Jeg mener: man får i seg de næringsstoffene man trenger, har et balansert og godt kosthold og det er ingen "unødvendige" kalorier... Du spiser mye sunnere enn meg i allefall :p

Det var det jordmor sa til meg også... Hun var veldig klar på at det var store individuelle forskjeller, og at det å legge på seg 20 kilo og spise bra og være aktiv var bedre enn å legge på seg 15 med dårligere kosthold og null aktivitet. Så hun tipset meg bare om å unngå frukt, og ellers gjøre som før. Så jeg får vel gjøre det, da :)

Litt O.T men har legen sjekket stoffskiftet ditt?? Jeg måtte begynne på stoffskiftemedisiner når jeg ble gravid første gang.

Jeg sjekket før graviditet, men har ikke sjekka under. Både lege og jordmor har vært helt chill mtp at jeg har gått opp i vekt. Og jeg _tror_ jeg veit hvorfor jeg la på meg sju kilo på tre måneder... Jeg gikk på en streng diett når jeg ble gravid. Typ fitness-diett. 1300-1400 kalorier. Så ble jeg gravid, og flata helt ut i åtte uker.... Gikk fra å trene 6 ganger i uka til null, og fra 1300-1400 kalorier til 2300-ish, vil jeg tippe...

Når har det jo stabilisert seg, og fra uke 15 til uke 23, dvs nå, har jeg jo kun lagt på meg tre kilo, som jo er helt innafor. Kommer til å være en av de damene som legger på seg 20, sikkert, men får bare bite det i meg :) Tror egentlig ikke det er noe galt med stoffskiftet mitt, men om det drar i gang med masse kilo igjen, eller vekta står bom stille etter svangerskap, så skal jeg sjekke.

Skulle ønske jeg var like flink som deg!

Altså, tusen takk, føler meg virkelig dritt og i dårlig form nå, så vanskelig å ikke kapitulere i pottis-posen, men tenker på babyen... Viktigste er at den får nok og riktig næring, så får jeg bare slanke vekk det som er igjen etter amming...

PS - kan du ikke gi en oppdatering på kostholdsveiledningen etter at du har vært inne til samtale? Er litt nerd på det området, så er spennende å høre hva slags råd de kommer med. Hvis du vil og har tid, da :)

Altså, tusen takk, føler meg virkelig dritt og i dårlig form nå, så vanskelig å ikke kapitulere i pottis-posen, men tenker på babyen... Viktigste er at den får nok og riktig næring, så får jeg bare slanke vekk det som er igjen etter amming...

PS - kan du ikke gi en oppdatering på kostholdsveiledningen etter at du har vært inne til samtale? Er litt nerd på det området, så er spennende å høre hva slags råd de kommer med. Hvis du vil og har tid, da :)
Det skal jeg gjøre! Håper hun kommer med noe fornuftig

Back
Topp