Kostholdsråd

Sesamfrø93

Glad i forumet
Desemberskatter 2016
Juliknøttene 2022
Maisløyfene 2024
Hvor nøye følger dere kostholdsråd for gravide?

Vet jo at rådene er der for en grunn, og følger dem selv til en hvis grad. Men jo mer jeg leser, jo mer bekymret blir jeg. Og vil kanskje heller være lykkelig uviten om at jeg ikke skulle spise sushi fra i går, eller røkt laks, lakris eller ingefær

Jeg følger alt, men spiser vel egentlig ingenting på de listene uansett :hilarious: eller ingefær kan jeg vel finne på å krydre maten med. Men alt med måte tenker jeg. Gjør man et uhell uten å vite om det går det jo som regel bra, men jeg personlig ville ikke spist noe når jeg hadde fått kunnskap om at jeg ikke burde det da :)

Hvor nøye følger dere kostholdsråd for gravide?

Vet jo at rådene er der for en grunn, og følger dem selv til en hvis grad. Men jo mer jeg leser, jo mer bekymret blir jeg. Og vil kanskje heller være lykkelig uviten om at jeg ikke skulle spise sushi fra i går, eller røkt laks, lakris eller ingefær
Jeg tenker man kommer langt med sunn fornuft og det å tenke på bakgrunnen for de ulike rådene. Jeg følger de, men dersom man leser de offisielle rådene er de jo ikke så veldig strenge, og jeg tenker det er nettopp fordi det handler mye om mengde og sunn fornuft. Jeg spise både sushi og røykalaks, men kun om det er ferskt/nyåpnet. Spiser både litt lakris og ingefær da dette handler om mengde og ikke bakterier. Spekemat og myke oster holder jeg meg helt unna med mindre de er varmebehandlet da det er knyttet til bakterier. Og mtp kjøtt og steking steker jeg det aldri ihjel, men sørger bare for at det faktisk har hatt en viss kjernetemperatur (litt rosa går bra, blodig er for rått).

Jeg tenker man kommer langt med sunn fornuft og det å tenke på bakgrunnen for de ulike rådene. Jeg følger de, men dersom man leser de offisielle rådene er de jo ikke så veldig strenge, og jeg tenker det er nettopp fordi det handler mye om mengde og sunn fornuft. Jeg spise både sushi og røykalaks, men kun om det er ferskt/nyåpnet. Spiser både litt lakris og ingefær da dette handler om mengde og ikke bakterier. Spekemat og myke oster holder jeg meg helt unna med mindre de er varmebehandlet da det er knyttet til bakterier. Og mtp kjøtt og steking steker jeg det aldri ihjel, men sørger bare for at det faktisk har hatt en viss kjernetemperatur (litt rosa går bra, blodig er for rått).
Jeg gjør akkurat det samme som deg! Drikker også fortsatt en kopp kaffe om dagen, og kanskje til og med to hvis vi er på kaffebesøk feks. Ifølge rådene er jo to kopper dagen greit.

Ohhh noooo :hungover: skal man ikke spise lakris!?! det vissste jeg ikke :wideyed: spiste senest i kveld en sånn kick lakris bringebær smak :arghh:

Ohhh noooo :hungover: skal man ikke spise lakris!?! det vissste jeg ikke :wideyed: spiste senest i kveld en sånn kick lakris bringebær smak :arghh:

Litt lakris har jeg ingen tro på at skader på noen som helst måte. Sjekka forrige gang hvor mye lakris man måtte spise for at det skulle påvirke blodtrykket, og sukkeret hadde blitt et problem lenge før det. I nyere studier tyder det på en sammenheng mellom lakris i mors liv og adhd. Men dette mener jeg også har med genetikk å gjøre. Samt at flere blir diagnostisert med adhd. Så jeg velger å spise lakris med god samvittighet :) ikke på kilosvis da..

Last edited:
Det sies at for normalt friske folk, så vil det fra 50g lakris begynne å påvirke kortisolnivå og blodtrykk. 50g er ikke lite, men det er heller ikke enorme mengder!
Alt med måte, så litt går nok bra :)

Forholder meg ellers til de «offisielle» rådene for gravide inntil jeg har fått tatt blodprøver osv hos legen rundt uke 12 :) Om det er noe mangler eller noe der, får jeg heller vurdere om jeg må ha mer eller mindre av noe :)
Som flere skriver; Alt med måte :D

Jeg holder meg unna alt av mat man ikke skal spise og/eller være forsiktig med. Jeg prøver også å få i meg brødskive med leverpostei hver dag og ett stort glass melk. Ellers så prøver jeg så godt jeg kan å variere middager mellom fisk, kylling og mindre rødt kjøtt. Med grønnsaker til. jeg er ingen ekspert, men prøver så godt jeg kan innenfor anbefalingene om ett variert kosthold:joyful: men selvfølgelig er ikke alltid like lett, å blir jo av og til fysen på noe godt, å syns det er lov å unne seg noe ekstra i ny og ne:p alt med måte selvfølgelig;)

Nyt lakrisen din, sålenge du ikke hiver innpå enorme mengder går det helt fint! Litt lakris har vært et fast innslag i godteskåla mi gjennom hele graviditeten.

Noen som tar kosttilskudd for Gravide?
Jeg gjorde det i sommerferien når vi var på reise, og jeg trengte ekstra folat i 1 trimester, men har etter en titt på innholdet funnet ut at multi-tilskudd har omtrent akkurat samme innhold (mulig litt mindre folat), så nå tar jeg bare det og vanlig omega-3-fettsyrer

Back
Topp