Kosthold

Luna94

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
⭐ Julestjernene 2020 ⭐️
Maisløyfene 2024
Junispirene24❤️
Det er jo flere ting vi gravide skal holde oss unna, som de allerfleste av oss vet om!

Men er du flink til å spise sunt og variert ?

La om kostholdet mitt i januar til lavkarbo for å gå ned i vekt og spiser fortsatt det nå, med noen flere karbohydrater enn vanlig da såklart, for er vel ikke akkurat anbefalt å gå ned i vekt under gravditet, men vil forsøke å minske økningen så mye som mulig da jeg har altfor mange kilo uansett :shy:

Jeg sliter med å ha et «kosthold» så lenge jeg bor sammen med mann og barn som ikke spiser ditten og datten - og jeg i tillegg er i full jobb + og må underholde ungen før og etter jobb i disse dager... bah :(
Middager og lunsj blir en ekstra byrde rett og slett..

Jeg spiser vanligvis sunt og variert. Er fortsatt litt miljøskada etter jeg drev med fitness, så veier faktisk til og med maten min av gammel vane i perioder. Veldig kontrollfreak - men kan fint kose meg, så vil si det er en balanse. Jeg trener mye, så hovedsaken er i grunn å få i meg nok av de ulike makronæringsstoffene hver dag. Når jeg spiser så rent som jeg vanligvis gjør er det vanskelig å få i seg nok mat uten å ha en viss oversikt over inntaket.

Nå derimot, når jeg har hatt 3,5 uke hjemme med hjemmeskole og barn har det sklidd ut litt. Matlysten er mye mindre, mindre aktivitet og mer "småspising enn før. Det tar jo ikke helt av, men kjenner på kroppen at den ikke får den næringen den bør ha og trenger. Resulterer i at jeg blir slappere, sover dårligere og har mindre energi. Og ikke minst at jeg føler meg oppblåst og shubby. Jeg gleder meg så fælt til å komme meg tilbake i full jobb og mine vante rutiner med prepping av mat! Høres kanskje i overkant koko ut, men det er viktig for meg å ha en kropp som fungerer som jeg vil, ser ut som jeg vil og å ha masse overskudd til jobb, mann og barn! Og egentid på treningssenteret hver dag .... DET savner jeg nesten mest av alt!! :P

Jeg sliter med å ha et «kosthold» så lenge jeg bor sammen med mann og barn som ikke spiser ditten og datten - og jeg i tillegg er i full jobb + og må underholde ungen før og etter jobb i disse dager... bah :(
Middager og lunsj blir en ekstra byrde rett og slett..

Nei, det er nok ikke lett med både mann og batn som ikke spiser alt, og slitsomt å skulle heletiden lage noe annet til seg selv f.eks! :wtf:

Jeg spiser vanligvis sunt og variert. Er fortsatt litt miljøskada etter jeg drev med fitness, så veier faktisk til og med maten min av gammel vane i perioder. Veldig kontrollfreak - men kan fint kose meg, så vil si det er en balanse. Jeg trener mye, så hovedsaken er i grunn å få i meg nok av de ulike makronæringsstoffene hver dag. Når jeg spiser så rent som jeg vanligvis gjør er det vanskelig å få i seg nok mat uten å ha en viss oversikt over inntaket.

Nå derimot, når jeg har hatt 3,5 uke hjemme med hjemmeskole og barn har det sklidd ut litt. Matlysten er mye mindre, mindre aktivitet og mer "småspising enn før. Det tar jo ikke helt av, men kjenner på kroppen at den ikke får den næringen den bør ha og trenger. Resulterer i at jeg blir slappere, sover dårligere og har mindre energi. Og ikke minst at jeg føler meg oppblåst og shubby. Jeg gleder meg så fælt til å komme meg tilbake i full jobb og mine vante rutiner med prepping av mat! Høres kanskje i overkant koko ut, men det er viktig for meg å ha en kropp som fungerer som jeg vil, ser ut som jeg vil og å ha masse overskudd til jobb, mann og barn! Og egentid på treningssenteret hver dag .... DET savner jeg nesten mest av alt!! :p

Høres ut som du er ganske flink med kosthold og aktivitet da! I disse dager er det nok litt vanskelig for ganske mange å skulle holde regimet sitt gående når alt er snudd på hode:wacky:

Høres ut som du er ganske flink med kosthold og aktivitet da! I disse dager er det nok litt vanskelig for ganske mange å skulle holde regimet sitt gående når alt er snudd på hode:wacky:

Det er jo blitt en vane og en del av mine rutiner. Sambo er også opptatt av trening og kosthold, så er veldig enkelt sånn sett! Kjenner jeg innimellom blir litt misunnelig på at han er så flink til å holde sine vanlige rutiner OG får til hjemmetrening. Og ikke minst at han fortsatt går på jobb hver dag :yuck:o_O Mens jeg bare eser ut! Haha! Vi er heldigvis flinke til å bevege oss da. Det blir mye mindre styrketrening for min del, og ingen jogging eller intervaller (da tror jeg faktisk at jeg spyr), men vi er heldigvis flinke til å leke ute og gå tur, selv om tempoet blir et litt annet mtp at ungene er med på de fleste turene :)

Viljestyrken min til å holde meg unna alt søtt er ikke like sterk nå som jeg har tilgang på kjøleskapet hele dagen! Hehe :p

Det er jo blitt en vane og en del av mine rutiner. Sambo er også opptatt av trening og kosthold, så er veldig enkelt sånn sett! Kjenner jeg innimellom blir litt misunnelig på at han er så flink til å holde sine vanlige rutiner OG får til hjemmetrening. Og ikke minst at han fortsatt går på jobb hver dag :yuck:o_O Mens jeg bare eser ut! Haha! Vi er heldigvis flinke til å bevege oss da. Det blir mye mindre styrketrening for min del, og ingen jogging eller intervaller (da tror jeg faktisk at jeg spyr), men vi er heldigvis flinke til å leke ute og gå tur, selv om tempoet blir et litt annet mtp at ungene er med på de fleste turene :)

Viljestyrken min til å holde meg unna alt søtt er ikke like sterk nå som jeg har tilgang på kjøleskapet hele dagen! Hehe :p

Ja, klart når alt er godt innkjørt så blir det en vane! Og det er så deilig når En har kommet så langt!
Det skjønner jeg veldig godt... hadde nok irritert meg litt og at han har tilnærma normal hverdag :shy:
All ære til de som får til hjemmetrening! Kunne ønske jeg var en av de, men nå er jeg i for dårlig form til det uansett! Vi går tur da, bedre enn inge ting:happy:
Viljestyrken er ikke like sterk når en går hjemme HELE dagen, det tror jeg mange kjenner på:hilarious:

Last edited:
Jeg og mannen min la om til lavkarbo før bryllupet i fjor, og vi gikk begge ned 10 kg før bryllupsdagen. Men så kom bryllupsreisen og hvetebrødsdagene - bokstavelig talt! :p Så de kiloene snek seg på igjen sammen med julematen.

Etter det har vi spist sånn halvveis lavkarbo; har kuttet potet, ris og pasta fra kostholdet. Og vi er flinke til å stort sett lage hjemmelaget middag hver dag osv. Men det har vært en del "tull" innimellom også, spesielt når det har vært stressende dager og vi begge har vært slitne etter jobb. Jeg gikk ned 2 kg i mars (før jeg testet positivt), men jeg skulle gjerne ha gått ned enda en del før jeg ble gravid. Men det rakk jeg altså ikke.

Tok det opp med legen da jeg var inne hos henne da jeg var 5 uker på vei. Overvekten er den største bekymringen som jeg har egentlig. Hun noterte vekta og vi snakket litt om det og kosthold, og å bruke graviditeten som en ekstra motivasjon nå framover for å spise og leve sunt (noe jeg også har gjort helt siden jeg fant det ut :)). Og fokusere på å ikke legge på meg mer enn nødvendig i svangerskapet. Men om jeg også går ned litt framover som jeg eliminerer "tull og tøys" fra kostholdet gjør det heller ikke noe, så lenge det ikke skjer for raskt, sa hun.

Er veldig glad for at jeg har to hunder som jeg kan gå turer med, både mtp å holde meg aktiv hver dag framover, men også fordi det er utrolig godt å komme seg utav huset nå i disse tider. Blir jo så jeg og mannen går mye oppå hverandre nå som han har hjemmekontor og jeg er permittert. Det går heldigvis bra da, men godt å få litt alenetid og lufte hodet likevel. :)

Jeg og mannen min la om til lavkarbo før bryllupet i fjor, og vi gikk begge ned 10 kg før bryllupsdagen. Men så kom bryllupsreisen og hvetebrødsdagene - bokstavelig talt! :p Så de kiloene snek seg på igjen sammen med julematen.

Etter det har vi spist sånn halvveis lavkarbo; har kuttet potet, ris og pasta fra kostholdet. Og vi er flinke til å stort sett lage hjemmelaget middag hver dag osv. Men det har vært en del "tull" innimellom også, spesielt når det har vært stressende dager og vi begge har vært slitne etter jobb. Jeg gikk ned 2 kg i mars (før jeg testet positivt), men jeg skulle gjerne ha gått ned enda en del før jeg ble gravid. Men det rakk jeg altså ikke.

Tok det opp med legen da jeg var inne hos henne da jeg var 5 uker på vei. Overvekten er den største bekymringen som jeg har egentlig. Hun noterte vekta og vi snakket litt om det og kosthold, og å bruke graviditeten som en ekstra motivasjon nå framover for å spise og leve sunt (noe jeg også har gjort helt siden jeg fant det ut :)). Og fokusere på å ikke legge på meg mer enn nødvendig i svangerskapet. Men om jeg også går ned litt framover som jeg eliminerer "tull og tøys" fra kostholdet gjør det heller ikke noe, så lenge det ikke skjer for raskt, sa hun.

Er veldig glad for at jeg har to hunder som jeg kan gå turer med, både mtp å holde meg aktiv hver dag framover, men også fordi det er utrolig godt å komme seg utav huset nå i disse tider. Blir jo så jeg og mannen går mye oppå hverandre nå som han har hjemmekontor og jeg er permittert. Det går heldigvis bra da, men godt å få litt alenetid og lufte hodet likevel. :)

Litt spnn jeg har holdt på i noen år og, fra strikt frme til ferie, for å så gå ovet på sunn mat:shy: vært så vanskelig å holde det gående fordi en ferie eller noe kommer i veien, men denne gangen er det jo ikke noe som stopper det opp, bortsett fra gravditeten da!

Men så godt å snakka med legen om det og, greit å være på samme bølgelengde:)
Har ikke fått snakket med noen om kostholdet, men regner med at set ikke er så farlig å spise sunt og ikke noe sukker, spesielt når en er overvektig:shy:

Ja det er nydeig å være litt ute! veldig glad jeg selv har hund, ellers hadde jeg sliti med å kommet meg ut :hilarious:

Back
Topp