Kosthold uten melk

ulfa

Glad i forumet
Juli13-jentene
Var til helsesøster i går og fikk anbefalt å kutte ut alt som har melk i seg en liten stund pga magen til lillegutt. Er utrolig mye som har melk i seg, så sliter nesten med å finne mat jeg kan spise, men hva gjør man ikke for sine kjære små? :)
Noen andre som har kuttet ut melk?

Har du middagstips? Tidligere har jeg laget mye hjemmelaget mat, men sauser lages med smør, mye av maten inneholder smør, melk, rømme, ost osv.

Og forslag til pålegg? Klarer ikke kjøttpålegg når jeg ikke kan ha smør.

Det verste er at jeg må slutte med sjokolade:eek::eek::eek:

Hjelp mottas med takk:)
Og nå håper jeg dette hjelper på magen:)
-------------------------
Therese 5. april 2009
Trym 17. juli 2013

Her har vi og kuttet ut melk, men bare det som har store mengder melk i seg. Spiser brød og litt smør på skiven, men drikker ikke melk eller spiser melkesjokolade. Det hjalp veldig ;)

GRATULERER MED SPIREN I MAGEN[:D]
Sniker litt;)
Jeg levde melkefritt i mange måneder pga lillemor (som nå har melkeallergi). Det finnes melkefri margarin som egner seg fint til all slags bruk:) en blå boks fra Soft flora!
Man lærer seg for å lese varedeklarasjoner og å lage mer mat fra bunnen av for å slippe unna melka;) Finnes også melkefri sjokolade om nøden etter det skulle melde seg;):p
Lykke til! Heller melkefritt enn skriking spør du meg!!!

*Surfer mobilt*

Sniker litt;)
Jeg levde melkefritt i mange måneder pga lillemor (som nå har melkeallergi). Det finnes melkefri margarin som egner seg fint til all slags bruk:) en blå boks fra Soft flora!
Man lærer seg for å lese varedeklarasjoner og å lage mer mat fra bunnen av for å slippe unna melka;) Finnes også melkefri sjokolade om nøden etter det skulle melde seg;):p
Lykke til! Heller melkefritt enn skriking spør du meg!!!

*Surfer mobilt*
Tror jeg må på butikkrn å se hva jeg finner:)

Men heller melkefritt enn skriking ja..
Therese 5. april 2009
Trym 17. juli 2013

Så lenge du lager maten selv er det ikke noe problem. Oatley havrefløte funker veldig fint i sauser og gryter, i en del asiatiske og indiske retter kan man godt erstatte melk eller fløte med kokosmelk, man kan lage iskaffe av havremelk eller mandelmelk, det finnes soyayoghurt og soyarømme (men jeg er ikke begeistret for soya da, pga at det kan gi hormonforsyrrelser - men tar en soyalatte i ny og ne, fordi det smaker veldig godt).

Ost synes jeg er det verste, men det er fordi jeg er så glad i det, ikke fordi man ikke kan lage mat uten.

Var til helsesøster i går og fikk anbefalt å kutte ut alt som har melk i seg en liten stund pga magen til lillegutt. Er utrolig mye som har melk i seg, så sliter nesten med å finne mat jeg kan spise, men hva gjør man ikke for sine kjære små? :)
Noen andre som har kuttet ut melk?

Har du middagstips? Tidligere har jeg laget mye hjemmelaget mat, men sauser lages med smør, mye av maten inneholder smør, melk, rømme, ost osv.

Og forslag til pålegg? Klarer ikke kjøttpålegg når jeg ikke kan ha smør.

Det verste er at jeg må slutte med sjokolade:eek::eek::eek:

Hjelp mottas med takk:)
Og nå håper jeg dette hjelper på magen:)
Therese 5. april 2009
Trym 17. juli 2013
Min mellomstore gutt har melkeprotein allergi, så vi måtte kutte alt med melk. Til og med brød måtte jeg bake eget brød, da butikk brød ofte inneholder melkeprotein. Vi bruker soya melk i stedet for melk til all matlaging og på det blå smøret til til soft flora er melke og laktose fritt.

Nesten alle poser med ferdig produkter er melkeprotein i så Alt må lages fra bunn. Du som jeg er heldig som er vant til p lage ting, for en som hater å stå på kjøkkenet er dette en krevende idett;)

Fikk ei tulle 4. Juli 2013

Back
Topp