Kosthold under ammingen

Gravid95

Elsker forumet
Desemberlykke2017
Snøfnuggene 2018
Novemberbarna 19
Hei.

Jeg fullammer min jente på snart tre måneder. Enkelte dager er veldig hektiske, og det begrenser seg ofte veldig hvor mye mat jeg når å få i meg i løpet av dagen. Hva er minimum mengde mat man må få i seg i løpet av dagen, som sikrer at man får i seg det man trenger av næringsstoffer? Jeg er normalvektig og har ingen spesielle matallergier.
 
Følger denne da jeg lurer på det samme:D
 
Hei.

Jeg fullammer min jente på snart tre måneder. Enkelte dager er veldig hektiske, og det begrenser seg ofte veldig hvor mye mat jeg når å få i meg i løpet av dagen. Hva er minimum mengde mat man må få i seg i løpet av dagen, som sikrer at man får i seg det man trenger av næringsstoffer? Jeg er normalvektig og har ingen spesielle matallergier.

Hei Gravid95 :happy:

Kaloribehovet til mor er veldig individuelt, og avhenger av kroppsstørrelse og aktivitetsnivå. Generelt så er det en "tommelfingerregel" at man bør spise minst 1500 kcal per dag for å opprettholde ammingen. Kroppen vil så langt det går prioritere morsmelken og stjele både energi og næringsstoffer fra mor, for å sikre barnets inntak. Dersom man spiser lite vil det dermed først og fremst gå utover mor, men kan etterhvert også gå utover melkeproduksjonen. I tillegg vil morsmelken næringsstoffinnhold påvirkes av det mor spiser.

Det kan også være uheldig om du får i deg så lite mat at du går ned i vekt, da rask vektnedgang kan gjøre at miljøgifter fra fettvevet går over i morsmelken. Dette er ikke bra for barnet.

Jeg vil derfor anbefale deg å forsøke så godt det går å prioritere små, hyppige måltider. Smoothies laget med frukt og yoghurt bidrar med mange gode næringsstoffer og kan være lett å spise på farten.

Her kan du lese mer om hva du bør spise når du ammer.

Velg næringstette matvarer slik som meieriprodukter (dersom du trenger ekstra energi kan du velge de fetere typene), frukt og grønnsaker, grovt brød, jernrikt pålegg slik som leverpostei, samt fiskepålegg og tran. Energitette matvarer slik som rømme, majones, avokado og peanøttsmør kan være fint å bruke de dagene du ikke føler du rekker å få i deg nok energi.

Mange norske gravide og ammende får ikke i seg nok av det viktige mineralet jod. Jod er viktig for barnets normale vekst og utvikling. Jod finner man i meieriprodukter (spesielt melk, yoghurt, syrnet melk, brunost og prim) og hvit fisk (torsk, hyse, makrell i tomat). Les mer om jod her.

Lykke til!
 
Back
Topp