Kosthold til ettåring

Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Jeg blir ikke helt klok på det med kosthold. Jeg har ikke fått noen kostholdsråd fra helsestasjonen siden en 4 mnd gruppe der de informerte om smaksprøver, så vet ikke annet enn det jeg hører fra andre og får med meg fra diverse grupper jeg er i. Hva skal dem egentlig ha av mat nå? Jeg har hørt andre sier at kostholdsrådene er annerledes for barn med mpa, men vi har aldri fått beskjed om noe. Hun tåler ikke melk eller hvete, men vi prøver å gjenninnføre melk siden vi føler reaksjonene har blitt mildere, men det skal skje gradvis har vi fått beskjed om, så vi lar henne smake på litt ting her og der og prøver å se hvordan reaksjonen er, men hovedsaklig er alt melkefritt. Hun går fint opp i vekt og følger sin egen kurve, så nok mat får hu jo, men når jeg leser at andre får beskjed av helsestasjonen om at barnet ikke skal ha mer mme lenger og vår får minst 2 flasker daglig fremdeles så ble jeg plutselig helt sykt usikker på meg selv. Skal de ikke ha grøt heller lenger? Kun vanlig mat? Vi har time på helsestasjonen snart så jeg kommer til å ta det opp der også.

Mulig jeg tar helt feil, men de med mpa skal vel ha mme mye lengre enn andre barn?

bare pass på salt i maten etter fylte et år, alt annet er fint :)

Mulig jeg tar helt feil, men de med mpa skal vel ha mme mye lengre enn andre barn?

bare pass på salt i maten etter fylte et år, alt annet er fint :)
Ja det er det jeg ser andre har fått beskjed om, men vi har som jeg skrev egentlig ikke fått noe beskjed om hva praksis er. Jeg har egentlig gått ut i fra at så lenge hun går fint opp i vekt og spiser godt så er det ok, men jeg skulle likt å ha litt mer konkret info om hvordan kostholdet bør være. Hun får smake på alt mulig rart og er ikke kresen og hun får spise selv for det meste med mindre det er grøt eller melkefri yoghurt som kreve skje. Jeg prøver å passe på at det hun får er næringsrikt og prøver å gi henne variert mat.

Hva mener du med salt i maten etter ett år? Skal de ha mer salt mener du?

på helsenorge sin side om innføring av fast føde står følgende:
Fra barnet er ett år gammelt kan det spise det samme som resten av familien og følge de vanlige kostrådene.

Og de er her:
https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/

Grøt er det vanlig å fortsette med etter ett år også og så lenge du vil. De fleste får også mme etter ett år :) det får dere tilpasse deres situasjon tenker jeg, og helsestasjonen kan sikkert gi noen råd der. Ellers er det bare å stole på seg selv og følge rådene på helsenorge, så blir det ikke å gæli tenker jeg :)
Ikke store mengder salt og sukker, men de tåler mer enn ved feks 6 mnd :)

på helsenorge sin side om innføring av fast føde står følgende:
Fra barnet er ett år gammelt kan det spise det samme som resten av familien og følge de vanlige kostrådene.

Og de er her:
https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad

https://www.helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kosthold-for-barn-og-unge/

Grøt er det vanlig å fortsette med etter ett år også og så lenge du vil. De fleste får også mme etter ett år :) det får dere tilpasse deres situasjon tenker jeg, og helsestasjonen kan sikkert gi noen råd der. Ellers er det bare å stole på seg selv og følge rådene på helsenorge, så blir det ikke å gæli tenker jeg :)
Det er egentlig det jeg har fulgt til nå, så det var godt å høre at det ikke var noe annet spesielt jeg ikke hadde fått med meg! :) Grøt føler jeg er veldig enkelt og greit, og føler det gir litt trygghet i forhold til at det er tilsatt næringsstoffer, så hvis det fremdeles er innafor så kommer vi til å fortsette å gi det til frokost . Hun får melk til frokost innimellom fordi jeg føler hun blir dehydrert om hun ikke får de flaskene med melk som hun får. Hva gjør dere i forhold til det?

Det er egentlig det jeg har fulgt til nå, så det var godt å høre at det ikke var noe annet spesielt jeg ikke hadde fått med meg! :) Grøt føler jeg er veldig enkelt og greit, og føler det gir litt trygghet i forhold til at det er tilsatt næringsstoffer, så hvis det fremdeles er innafor så kommer vi til å fortsette å gi det til frokost . Hun får melk til frokost innimellom fordi jeg føler hun blir dehydrert om hun ikke får de flaskene med melk som hun får. Hva gjør dere i forhold til det?

nr 1 hadde mpa og cøliaki når han var ett år. Vokste av seg mpa når han var rundt 2,5 år. Vi gav mme frem til han var 1 år. Deretter kun vann å drikke. Han spiste så godt fast føde at han ikke hadde behov for ekstra næring igjennom mme. Han drakk vann til måltidene også er det jo væske i maten også. Så lenge bleiene er våte er det ingen ting å bekymre seg for. Grøt har jeg alltid lagd selv for da kan jeg tilsette det jeg selv vil. Glutenfrie grøter er ofte litt dårligere er ernæringsmessig, for ikke å snakke om glutenfritt kjøpe brød som er som loff ernæringsmessig. Har derfor også lagt glutenfritt og melkefritt brød og frokostblanding.
Har gjort det samme med nr 2 og 3 også bare at de får med gluten.
Tror minstemann her er på samme alder som din og hun spiser det samme som sine eldre søsken bare litt mindre porsjoner. Det er som regel frokostblanding med yoghurt til frokost, brødskiver/rundstykke/lapper og grønnsaksstaver+cherry tomater til lunsj og samme middag som oss. Kveldsmat varierer litt mellom brød, middagsrester eller frokostblanding. Får kun vann å drikke.

nr 1 hadde mpa og cøliaki når han var ett år. Vokste av seg mpa når han var rundt 2,5 år. Vi gav mme frem til han var 1 år. Deretter kun vann å drikke. Han spiste så godt fast føde at han ikke hadde behov for ekstra næring igjennom mme. Han drakk vann til måltidene også er det jo væske i maten også. Så lenge bleiene er våte er det ingen ting å bekymre seg for. Grøt har jeg alltid lagd selv for da kan jeg tilsette det jeg selv vil. Glutenfrie grøter er ofte litt dårligere er ernæringsmessig, for ikke å snakke om glutenfritt kjøpe brød som er som loff ernæringsmessig. Har derfor også lagt glutenfritt og melkefritt brød og frokostblanding.
Har gjort det samme med nr 2 og 3 også bare at de får med gluten.
Tror minstemann her er på samme alder som din og hun spiser det samme som sine eldre søsken bare litt mindre porsjoner. Det er som regel frokostblanding med yoghurt til frokost, brødskiver/rundstykke/lapper og grønnsaksstaver+cherry tomater til lunsj og samme middag som oss. Kveldsmat varierer litt mellom brød, middagsrester eller frokostblanding. Får kun vann å drikke.
Vår blir 1 år om en ukes tid :)
Hun tåler heldigvis havre og reagerer ikke på enago som er en havregrøt. Hun hadde ikke utslag på allergiprøvene annet enn hvete. Hun testet positiv for ett av de genene for cøliaki, men så lenge de andre prøvene var fine så betyr ikke det noe.
Jeg har lurt på om jeg skal begynne å lage vanlig havregrøt til henne (hun reagerte på vanlige havregryn, sikkert veldig mye spor av hvete så der bruker vi glutenfrie). Har du en oppskrift på brød og grøt som du vil dele? :) Hvilken yoghurt og frokostblanding gir du?

Vår blir 1 år om en ukes tid :)
Hun tåler heldigvis havre og reagerer ikke på enago som er en havregrøt. Hun hadde ikke utslag på allergiprøvene annet enn hvete. Hun testet positiv for ett av de genene for cøliaki, men så lenge de andre prøvene var fine så betyr ikke det noe.
Jeg har lurt på om jeg skal begynne å lage vanlig havregrøt til henne (hun reagerte på vanlige havregryn, sikkert veldig mye spor av hvete så der bruker vi glutenfrie). Har du en oppskrift på brød og grøt som du vil dele? :) Hvilken yoghurt og frokostblanding gir du?

minstemann her blir 1 år på sensommeren så ikke så langt unna ;) så bra at det kun er hvete hun ikke tåler for de gjør ting litt enklere. Det er bare å lage vanlig havregrøt på havregryn. Står oppskrift bakpå havregrynsposen som du fint kan bruke. Så kan du velge om du vil bruke vann eller plantemelk (vær litt obs på havremelk hvis hun har reagert på havregryn). Jeg lager grøt på vann også putter jeg yoghurt oppå når jeg serverer, det liker ungene best. Nå tåler alle her melk så bruker vanlig yoghurt naturell, men brukte både soya yoghurt og kokos yoghurt når nr 1 hadde mpa (finnes havre yoghurt også, men kunne ikke bruke det pga cøliaki).
Jeg har mange brødoppskrifter, men de inneholder enn del litt uvanlige i ingredienser for å få opp næringsinnholdet eks moste linser, linsemel, hel bokhvete og sukkerroefiber. Kan godt dele, men redd de kan virke litt for kompliserte hvis du ikke er bakevant. Det første glutenfrie brødet jeg lagde var Gry Hammer sitt bokhvete brød. Super enkelt å lage, jeg lagde uten salt

https://www.gryhammer.no/fermentert-naturlig-glutenfritt-brd-av/

Så kan du godt putte i nøtter eller frø hvis du ønsker det.

Jeg ammet, men ved ett år ammet jeg 5 ganger i døgnet, og ingen av de var på natta, så med andre ord ble det litt melk i løpet av dagen. Ble regulert ned til litt mindre i løpet av de neste månedene, men akkurat rundt 12 mnd drakk han ikke enorme mengder vann til måltidene, så det var greit at han fikk en god del melk også.

Back
Topp