Kosthold og sunne oppskrifter

PetronellaMor

Flørter med forumet
Ser det er flere som sier at 'nå må jeg klare å spise sunn mat' og jeg er def en av dere! Kanskje vi kan dele forslag til sunne måltider med hverandre så blir det kanskje litt lettere å finne på noe spennende som samtidig er sunt? Min mann har en wok med kylling, masse grønnsaker og kesam eller kokosmelk og sweet chili som er kjempegod. Ellers lager jeg hjemmelagde supper, grønnsakssuppe, blomkål, tomat, osv som er sunt og godt. Sliter litt med å finne gode variasjoner med grønnsaker ved siden av middagen, blir stort sett den samme salaten eller kokte gulrøtter og broccoli.. Tar imot andre forslag med takk ;) eller forslag til middag/lunsj/snacks/osv

Veldig god ide! :) Jeg har ikke spist særlig sunt siden jeg ble gravid, lenge fikk jeg ikke i meg annet enn lyst brød og frokostblandinger, så nå trenger jeg grønnsaker og proteiner!

Et forslag til siderett som jeg elsker er raspede gulrøtter og epler, stekt med pinjekjerner og ingefærpulver. Jeg rasper så det blir ca like mye av hver og hiver i stekepanna. Stek en stund så det blir "vått", krydre med salt, pepper og ingefærpulver (smak til), og eventuelt litt chili hvis du liker det litt spicy, og hiv oppi noen rista pinjekjerner helt til sist for at det skal bli litt å tygge på.

Du kan forresten også tilsette litt vann og en buljongterning, la det stå en stund, bruke stavmikser på det og voila! Suppe! :)

Sunne muffins :) Kjempegode

ca 12-14 stk.

100g smør(smeltes),

50g oppkutta kjøttpålegg 3.5dl sammalt hvete,

4.5dl hvetemel,

1.5 ts bakepulver,

1ts salt,

4dl melk og

100g revet ost.

Alt blandes og fordeles i 12-14 muffinsformer...

Stekes i 15-20 min på 225 grader midt i ovnen

Jeg sliter med det samme selv.

Lager blomkålsuppe, spiser mye paprika på brødskiva og knasker gulrøtter av og til.

Lager en pizza som er suksess her i huset:
Bruker 1/3-1/2 del grovt mel i deigen.
Pose med pizzasaus (litt juks)
Som fyll bruker jeg masse stekt champignon, tomater, løk og paprika. Hadde litt spekeskinke og brie i tillegg. Den ble supergod, men er jo ikke bare sunn da. :)

Takk for gode tips :) Jeg har blitt skikkelig forkjølet, så vi kjører enkel middag i dag: mørkeste/sunneste brødet jeg kunne finne n skive ristet, noen salatblad, agurk, rødløk, paprika, dressing av mager kesam og sweet chilli og en fiskeburger/karbonade på toppen. Litt sunnere fastfood og veldig godt!

Lag en smoothie som mellommåltid med for eksempel kesam vanilje, bananer, frosne jordbær og bringebær. 

Back
Topp