Kosthold og kcal-inntak

Babi

Elsker forumet
Januarskatter 2015
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Et lite spørsmål. Hva regnes som kaloriunderskudd? Tar man da utgangspunkt i det man er vant til å få i seg? Er jo langt ifra alle som normalt spiser 2000 kcal daglig. Jeg f.eks klarer aldri å gå over 1500 og regner dette som normalt selv om jeg er aktiv. Hittil (uke 22) har jeg gått opp Ca 4 kg og er i utgangspunktet normalvektig. Er jeg i overskudd da om jeg får i meg under 1500 kcal? Varierer jo fra dag til dag men det er Ca gjennomsnittet.

en bør ikke ligge under 1300 kalorier, dette er for å slanke seg. Dersom en er gravid skal en ha 500 kalorier ekstra. Men ellers høres 2200 kalorier veldig bra ut synes jeg. Jeg regner ikke kalorier, men spiser et sunt kosthold og faste måltider. Sikkert ikke alle som er enige med meg. Håper nå du finner ut hva som er bra for deg.

Det der er jeg sååå dårlig på :P men jeg spiser nok heller for mye enn for lite sånt søtsug som jeg har ;)

Det avhenger av flere faktorer, deriblant aktivitetsnivå. De aller fleste trenger over 1500kcal hvis de er i normal aktivitet, og flere kcal om man er aktiv (trener, går mye, sykler osv).

Jeg spiser alltid over 2000kcal, og det er langt ifra vanskelig. Med kun 1500kcal er det knapt rom til utskeielser og småspising. De fleste spiser mer enn de tror. Spesielt småspising rommer flere kalorier. Og ikke glem flytende kalorier (melk, juice etc)

Hvis du itillegg legger på deg, er jeg rimelig sikker på at du spiser over 1500kcal om dagen. Man forbrenner over 1300kcal om dagen ved å kun ligge i senga. Og så lenge du ikke gjør det hele dagen, så trenger du minst 1500kcal. Så jeg tror nok du spiser litt mer enn hva du er klar over så lenge du går litt opp i vekt (noe som er bra under graviditeten).

Og det er det totale i løpet av f.eks en uke som utgjør om du går ned/opp i vekt. Man kan være så sunn man bare vil man-fre og likevel gå opp i vekt, hvis man spiser 1000kcal ekstra på lørdag...

Får sjeldent i meg 2000 kcal før graviditeten og får det Hvertfall ikke i meg nå, alt fra 1000-1500 kcal per dag. ta utgangspunkt i det du spiste før graviditeten.. Spiser u 1200-1300 eks er det du som ikke får det du trenger ikke babyen. Bare vær nøye på at de kalorier du spiser er næringsrikt og sunne.
Kan ikke følge hva helsevesenet og Internett mener man bør få i seg osv, for er så inviduelt.

Last edited:
Det avhenger av flere faktorer, deriblant aktivitetsnivå. De aller fleste trenger over 1500kcal hvis de er i normal aktivitet, og flere kcal om man er aktiv (trener, går mye, sykler osv).

Jeg spiser alltid over 2000kcal, og det er langt ifra vanskelig. Med kun 1500kcal er det knapt rom til utskeielser og småspising. De fleste spiser mer enn de tror. Spesielt småspising rommer flere kalorier. Og ikke glem flytende kalorier (melk, juice etc)

Hvis du itillegg legger på deg, er jeg rimelig sikker på at du spiser over 1500kcal om dagen. Man forbrenner over 1300kcal om dagen ved å kun ligge i senga. Og så lenge du ikke gjør det hele dagen, så trenger du minst 1500kcal. Så jeg tror nok du spiser litt mer enn hva du er klar over så lenge du går litt opp i vekt (noe som er bra under graviditeten).

Og det er det totale i løpet av f.eks en uke som utgjør om du går ned/opp i vekt. Man kan være så sunn man bare vil man-fre og likevel gå opp i vekt, hvis man spiser 1000kcal ekstra på lørdag...

Jeg teller kalorier, alle både de flytende og skjulte, men ligger på 1000-1500 kcal, og det gjør meg mett og babyen i magen fornøyd. Hadde jeg skulle spist 2000-23000 hadde jeg blitt feit, ikke sunne kilder for å si det sånn, all for mye mat og kcal for meg. Og jeg er normal vektig på 70 kg.
Nå skal det sies jeg sjeldent drikkes kalorier Pga det mener det er litt tull :p

Last edited:
Jeg teller kalorier, alle både de flytende og skjulte, men ligger på 1000-1500 kcal, og det gjør meg mett og babyen i magen fornøyd.
Nå skal det sies jeg sjeldent drikkes kalorier Pga det mener det er litt tull :p
Så du drikker ikke feks melk eller juice? Kun vann? Jeg går ikke bevisst inn for å drikke kalorier, men vet at jeg får i meg litt ekstra der da jeg gjerne drikker et eller to glass med melk og litt juice om dagen :) greit å få i seg kalsium og c-vitaminer :)

Så du drikker ikke feks melk eller juice? Kun vann? Jeg går ikke bevisst inn for å drikke kalorier, men vet at jeg får i meg litt ekstra der da jeg gjerne drikker et eller to glass med melk og litt juice om dagen :) greit å få i seg kalsium og c-vitaminer :)
Tåler ikke melk, kan drikke sjelden gang lettbrus eller fersk presset juice. Går mest i vann eller funlight saft

Jeg er veldig bevist på kostholdet, kuttet sukker i alt siden desember, både mat og søtt, så ikke godteri , kaker, is mm.
Spiser sjeldent potetgull. Skal jeg kose meg blir det med frukt.
Spiser heller sjeldent brød. Knekkebrød, egg, magert kjøtt pålegg, hjemmelaget middag av kjøtt/fisk/kylling med div grønnsaker og potet.
Alle legger på seg i graviditeten, men de kiloene kommer skal være fra babyen, ikke Pga jeg spise masse usunn mat og masse ekstra.

Jeg fikk beskjed på KK og av jordmor om å skru opp næringsinntaket siden barna vokser så dårlig. Bedre at jeg får fem kilo ekstra som må bort om det gjør barna litt større, enn at jeg holder meg i null og barna må kjempe enda mer for næringen.

Normalt sett spiser jeg ganske lite, ca 1800 kalorier om dagen. Da har jeg vært veldig slank. Nå som jeg er gravid har appetitten min økt voldsomt, og jeg har lagt på meg deretter. Men jeg er ikke spesielt bekymret egentlig. Med førstemann la jeg på meg ca 10-12 kg, han var veldig liten og fødselen ble indusert i uke 39 pga det. Et halvt år etter fødselen var jeg radmager. Med andre la jeg på meg over 20 kg, babyen veide 3,2 kg til termin og alt gikk helt fint. Gikk gradvis ned igjen til normal vekt iløpet av 10 mnd.

Man legger på seg litt ekstra når man er gravid for å ha litt å ta av når man ammer, jeg har i allefall ikke hatt tid til å spise masse når jeg hadde liten baby og det viste seg jo at det var lurt å ha litt å ta av.

Back
Topp