Kosthold når dere prøver?

kattungen

Glad i forumet
Gjør dere noe spesielt med kostholdet når dere prøver vs når dere ikke prøver? Tar ekstra tilskudd, spiser sunnere/annerledes/mindre ditt/mer datt, unngår enkelte ting etc?

Her har jeg hatt kosthold omtrent som vanlig, men tatt ekstra jerntilskudd på grunn av tidligere svangerskaps-anemi. Lurer på å legge om kosten helt nå til mer tradisjonsmat og kraftkost, men sliter med å gi opp brusen... :/ Spennende å høre hva dere andre gjør :)

Jeg prøver å spise sunt, samt at jeg tar d og c vitaminer og folat :-) Har kuttet ut søtt og usunn mat, men har lørdag som kosedag hvor jeg kan spise snop og drikke brus :-)

Jula ødela alt av hva som var sunt kosthold! Bare fet mat og brus MED sukker:P Men etter nyttår har det gått i vanlig normal kost. Varierer middagene og koser oss i helgene med noe skikkelig digg mat.

Jeg forsøker å følge de norske kostrådene. Sukker og nok aktivitet/trening er hovedutfordringene på vinteren. :p Jeg tar tilskudd med multivitaminer, folat og omega 3 mens jeg prøver, og kommer også til å ta det under graviditet og amming. Jeg forsøker å begrense koffein mens jeg prøver, og kutter ut alkohol dpo.

Limer inn kostrådene jeg, ikke alle som kan dem. ;)

Her er de 13 rådene:
- Det anbefales et kosthold som hovedsakelig er plantebasert og som inneholder mye grønnsaker, frukt, bær, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og energirike matvarer. Velg i hovedsak lite bearbeidede matvarer.
- Det anbefales at man opprettholder balanse mellom energiinntak og energiforbruk. Begrens inntaket av matvarer med høyt energiinnhold og brus tilsatt sukker.
- Det anbefales minst 5 porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag. Dette tilsvarer 500 gram om dagen. Omtrent halvparten bør være grønnsaker, og halvparten frukt og bær. Både friske, frosne, hermetiske og varmebehandlede grønnsaker, frukt og bær inngår i anbefalingen.
- Det anbefales minst 4 porsjoner fullkornsprodukter hver dag. Kvinner bør spise 70 gram fullkorn, menn 90 gram. Tre skiver brød med 100 prosent sammalt mel gir 75 gram fullkorn om dagen.
- Det anbefales fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken. Alternativet er at middagen erstattes med tilsvarende mengde fisk som pålegg.
- Velg magre meieriprodukter. Dette er viktig for å sikre tilgang til mange ulike næringsstoffer, blant annet kalsium og jod. Meieriprodukter med mye mettet fett, som fløte, fet ost, helmelk og smør, bør imidlertid begrenses.
- Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter og begrens inntaket av rødt kjøtt og bearbeidet kjøtt. Bruk helst rent kjøtt. Bearbeidede produter som er røkt, saltet eller konservert med nitrat eller nitrit bør begrenses.
- Velg matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
- Vann anbefales som drikke. Fruktjuice kan inngå som en del av anbefalingen av frukt, bær og grønnsaker, men bør ikke drikkes i store mengder.
- Begrens inntaket av tilsatt sukker. Nesten halvparten av alle voksne spiser mer sukker enn anbefalt. For å kutte ned på sukkeret, bør du spise mindre søte kjeks, godterier og bakevarer, og drikke mindre saft, brus og nektar.
- Begrens inntaket av salt. Det anbefales å begrense inntaket av salt til 6 gram per dag. De fleste har trolig et høyere saltinntak enn dette. Husk at bearbeidede matvarer og ferdigretter bidrar med 70-80 prosent av saltinntaket.
- Kosttilskudd er unødvendig for de fleste. For personer som ikke spiser fet fisk, kan daglig tilskudd av for eksempel tran være et alternativ. Også de som ikke får nok vitamin D, kan kompensere med tran. Dette gjelder spesielt for folk som ikke får nok sollys og personer med mørk hud. Må tilføye: tilskudd av 0,4 mg folat anbefales daglig fra én måned før befruktning og frem til man er 12 uker på vei.
- Det anbefales at alle daglig er i fysisk aktivitet i minst 30 minutter.

Jeg spiser ikke kjøtt til vanlig. Er nå ekstra bevist på å spise økologisk og mat uten tungmetaller sprøytemidler osv, med tanke på graviditet etterhvert. Ellers passe jeg på å få i meg D-vit gjennom melk og tran. Jern, folat og c-vit.

I forbindelse med prøvefasen tenker jeg på hva jeg kan gjøre for hormonbalanse. Derfor økologisk kosthold. Er ikke ernæringsekspert men mener det er viktig å ikke overdrive sukkerinntak, og få så mye sollys som gjelder. Et minimum av mosjon som påpekt over, er nødvendig for at maskineriet funker som det skal, på alle måter.

Tar vitamintilskudd, og har begynt å spise mye sunnere siste tiden.

Jeg spiser Sundt, trener, tar tran, D-vit og folsyre:). Har ikke høyr D-vit lager, så derfor tar jeg det:). Spiser bare litt godis og drikker Pepsi Max på lørdag:). Ellers drikker jeg ca 2 kopper kaffe omdagen:)

Jeg spiser Sundt, trener, tar tran, D-vit og folsyre:). Har ikke høyr D-vit lager, så derfor tar jeg det:). Spiser bare litt godis og drikker Pepsi Max på lørdag:). Ellers drikker jeg ca 2 kopper kaffe omdagen:)

Der sier du noe: kaffeinntaket!

Forsøker holde meg til en kopp.

Har vært vegetarianer i 7 år, vi prøvde en stund uten held, så begynte jeg å spise (noe) kjøtt...voila! + tilskudd av folat da.

Jeg følger en diett for å gå ned i vekt pga en rekke SA vi ikke finner årsaken til så jeg håper at 7 kg ned til skal hjelpe (- 29 kg til nå).

I tilegg tar jeg folat og ekstra d vitamin. Også er jeg forsiktig med alkhol i dpo dagene itilegg til trening 5 - 6 dager i uka hvor 4 av dem er hard trening :)

Jeg følger dessverre nesten ingen an de rådene.

Jeg får ikke meg for mye sukker og for mye salt. Jeg spiser for mye kjøtt (etter at man begynte å definere svin som rødt kjøtt. Jeg spiser lite storfe, men mye svin) og definitivt for lite fisk. Nok frukt, men litt for lite grønnsaker i perioder.

Og den mosjonoen...

Etter at jeg fikk målt for høyt nivå an folat har jeg til og med slurvet med den.

Vel, jeg skal ta meg sammen. Mosjon er jeg på vei til å komme inn i en ordning med. Fisk kommer jeg ikke til å spise nok av, langt derifra, men omega-tilskudd skal jeg begynne med igjen, bare glemt ut egentlig.

Jeg skal knaske mer gulrøtter, det både funker på grønnsakskvoten og det at jeg da altså skal bruke det for å ikke spise så mye snop.

Jeg kommer fortsatt til å spise for mye sukker, salt og kjøtt, og for lite fisk, men jeg forsøker i alle fall...

Jeg følger en diett for å gå ned i vekt pga en rekke SA vi ikke finner årsaken til så jeg håper at 7 kg ned til skal hjelpe (- 29 kg til nå).

I tilegg tar jeg folat og ekstra d vitamin. Også er jeg forsiktig med alkhol i dpo dagene itilegg til trening 5 - 6 dager i uka hvor 4 av dem er hard trening :)
Herregud så flink du har vært:). 29 kg ned, det er jo kjempe mye:)

Back
Topp