Kosthold, melkeprodukter

Guest
Hei. Vi har en stadig diskusjon ang melk/meieriprodukter i vår sønns kosthold. Min samboer mener han spiser for mye melk/ meieri, mens jeg synes det er passende. Han blir 2 år om 2 mnd, veier ca 11-12 kilo. Daglig snitt er ca 1 flaske melk a 125 ml melk morgen og kveld. Daglig spiser han ca 2-3 brødskiver som ofte har hvit/brun ost, smøreost og smør. 1 yoghurt (barnebeger) nesten daglig. I barnehagen får han også glass melk til måltid, men drikker ikke store mengder til det. Ellers er han flink til å spise variert til middag, drikker vann til middag og ellers om dagen. Takk for innspill :) mvh "uenige" foreldre som vil det beste for barnet vårt :):)
 
Hei..jeg syntes det hørtes helt passe ut jeg og det er jo bare å gi han det så lenge han liker det..sønnen min på 3 år spiser omtrent det samme og han drikker mere melk enn det,har en som elsker melk..
 

MELK

5-6 dl melk om dagen er nok (inkludert yoghurt). Dette, sammen med noen skiver ost, gir barn og unge den mengden kalsium de trenger for å få et sterkt skjelett. Mer enn dette vil oppta plassen til matvarer som gir andre næringsstoffer, f.eks. jern. Barn bør ikke drikke seg mette på melk. Barn som vokser tilfredsstillende, kan få lett-, ekstra lett-, eller skummet melk fra ett års alder.

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/barn/#tabs-1-2-anchor 

 :-)

 
Back
Topp