Kosthold i graviditeten.

lillefrokentrille

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Jeg skal ærlig innrømme at kostholdet har vært helt på styr. Det har gått mye i godis og "drit" mat. Ikke bare det altså, men det blir gjerne litt fet saus, fløtegratinerte poteter osv til. Jeg har ikke lagt på meg noe særlig, men mannen har est ut det siste året.

Så nå har vi blitt enige om en kostholdsendring her i hus. Jeg skal gjømme alt vi har av godis, og kjøpe inn sunn mat heretter.
Både for min del, baby sin del og mannen.

Kanskje derfor man har mindre energi også.
Håper vi klarer å være flinke :) er dere flinke med kostholdet?

Overhode ikke :/ men diskuterer dette ofte med mannen da han har diabetes. Nå har jeg sagt stopp så kjøleskapet er fullt opp med grønnsaker :P ungene er veldig glad i grønnsaker, frukt, fisk og vann så vi prøver å ha mer av det :)
For min del føler jeg mer mye mer full i energi etter jeg sluttet med godis og slikt. Klarer ikke spise det på grunn av kvalme og halsbrann :P

Vi er flinke å ikke spise snop, chips å brus utenom helgene. Vi er og ganske flink å spise variert, å har en fast dag i uka med fiskemiddag. Planlegger hver uke hva vi skal ha til middag uken som kommer, å handler inn for hele uken (ofte fra onsdag-onsdag/torsdag, da disse dagene passer beste å storhandle). For meg er det viktigste at vi har et variert kosthold å får i oss den næringa vi trenger, så har vi helt fint pølse i grønnsaksuppa og pannekaker en mandag fordi vi vill :)

Her er vi flinke til å spise lite godteri. Har aldri vert så glad i store mengder. :) et værre problem er maten. Vi spiser ikke ofte bulemat, men har ikke ofte salater og fisk heller. Er veldig glad i "norsk potetmiddag" så det blir det mye av. Prøver å få inn mer fisk å slik, men mista lysten. :p koteletter, kjøttkaker, kylling osv går det mye av. :)

Kostholdet her hjemme har også gått skeivt ut etter at jeg ble gravid. Før så levde jeg på lavkarbo og spiste alt av kjøtt, fisk, grønnsaker, salater og alt annet snadder man kunne spise. Nå orker jeg ikke tanken på hverken kjøtt, fisk eller grønt. Iskrem er det som har gått mest i siden jeg slipper å tygge det :p Jeg håper lysten på mat kommer tilbake snart sånn at jeg kan få kostholdet tilbake på rett spor. Mannen har lagt på seg litt han også siden han går for enklere løsninger nå som jeg ikke vil ha så mye mat :p

Ikke så sunt her heller. Ikke noe særlig lyst på middag. Mest lyst på brødskive med Nugatti, yoghurt og slike ting. Og surt godteri:)

Jeg har knapt gått opp i vekt, ca 2 kg og er tynn fra før, så det viktigste er å få i meg noe som frister synes jeg. Snart 18 uker nå.

Kostholdet her hjemme har også gått skeivt ut etter at jeg ble gravid. Før så levde jeg på lavkarbo og spiste alt av kjøtt, fisk, grønnsaker, salater og alt annet snadder man kunne spise. Nå orker jeg ikke tanken på hverken kjøtt, fisk eller grønt. Iskrem er det som har gått mest i siden jeg slipper å tygge det :p Jeg håper lysten på mat kommer tilbake snart sånn at jeg kan få kostholdet tilbake på rett spor. Mannen har lagt på seg litt han også siden han går for enklere løsninger nå som jeg ikke vil ha så mye mat :p

AKKURAT som her! :nailbiting:

Er ikke sånn overdrevent usunn vi heller altså.
Problemet er at jeg er fysen på godis, is, sjokolade osv, men spiser et par biter så klarer jeg ikke mer. Men mannen klarer ikke la ting bli liggende :p
Men nå er det handlet inn mye kylling og grønt :) så nå skal vi snu trenden og kun kos på lørdager :)

Kostholdet er skikkelig dårlig her... Må virkelig skjerpe oss, men greier ikke tanken på fisk & grønnsaker *blæ*. :-(

Ikke egentlig, har bare en regel og det er grønnsaker/salat til hver middag. For da spiser jeg mer grønnsaker. Men er ikke alltid jeg orker :p

AKKURAT som her! :nailbiting:
Det er så frustrerende! Gå fra en hverdag hvor jeg virkelig kosa meg med mat, til en hverdag hvor jeg omtrent kryper ut av butikken og nesten ikke orker tanken på noe jeg må tygge :(

Det er så frustrerende! Gå fra en hverdag hvor jeg virkelig kosa meg med mat, til en hverdag hvor jeg omtrent kryper ut av butikken og nesten ikke orker tanken på noe jeg må tygge :(

Kunne ikke sagt det bedre selv. Sliter skikkelig med matlyst, og når jeg først har lyst på noe vil jeg ha junk (f.eks Mc Donalds), noe som egentlig ikke fristet før.. Og gjerne noe søtt eller salt. Uff.. Håper det gir seg snart.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Sliter skikkelig med matlyst, og når jeg først har lyst på noe vil jeg ha junk (f.eks Mc Donalds), noe som egentlig ikke fristet før.. Og gjerne noe søtt eller salt. Uff.. Håper det gir seg snart.
Ja! Når jeg viiiirkelig får lyst på noe så er det gjerne junk.. Rart hvor likt vi har fått det i svangerskapet!

Mellom uke 7-13 hadde jeg bare lyst på drittmat, men har prøvd å skjerpe meg. Har fortsatt lite lyst på fisk, men har hatt det en gang i uka de siste tre ukene :)

I går var jeg skikkelig fornøyd med meg selv da jeg laget greske kjøttboller, med couscous, og hjemmelaget gresk salat og tzatziki ;) :)

Prøver å skjerpe meg og kun ha godter på lørdager. Har jo gått opp 6,5 kg og er i uke 16...

Er alt for dårlig (men det gjelder ikke bare nå) å få I meg nok vitaminer og grønnsaker. Spiser nok littepittelitt sukker hver dag I form av noen kjekser evt liten sjokoladebit men prøve å begrense det til helg:confused:

De første tre mnd kastet jeg opp daglig og var konstant kvalm. Da var kostholdet ELENDIG!! Jeg orket bare drittmat og chips. Nå er kvalmen borte, og matlysten har normalisert seg. Så da blir det mer fisk og grønnsaker. Det føles litt godt å ha mer lyst på sunn mat igjen. Orket ikke tanken på sjokkis mens jeg var kvalm, men den lysten har derimot tatt seg kraftig opp nå :P hehe

Her har det gått ganske greit denne gangen. Veldig dårlig matlyst de første tre mnd. Men det jeg har fått i meg har vært mye god sunn mat. Nå er kvalmen blitt mye bedre, men ingen store cravings etter usunn mat. Spiser ganske normalt egentlig. Ikke gått opp noe enda, og håper det holder en stund, siden jeg enda har litt å ta av fra forje svangerskap ;) har faktisk cravings etter tomater :) men sjokolademelk også, men klarer å begrense meg.

Back
Topp