Kosthold i første tri

• Trådstarter Trådstarter Blomhoff
  • Opprettet Opprettet
B

Blomhoff

Guest
Hei :)

Er i uke 6+2 og er veldig dårlig, vært sengeliggende med ekstrem kvalme og vertigo i ca 7 dager.

Jeg drikker 1-2 næringsdrikker fra apoteket, drikker masse vann samt får i meg et knekkebrød eller en banan og kanskje en yoghurt i løpet av en dag. Tar også tran, folsyre og kalsium. Er dette ok for en dag? Klarer aldri livet å komme meg til legen i denne formen, men alle rundt meg er bekymret og mener det er farlig for meg og spire med så lite mat? Prøvd å spise mer men da kommer det rett opp igjen :sad002

ring legen å ta en samtale med den :) men, fosteret tar som oftest næringen det trenger fra dine fettlagre.

jeg gikk ned i vekt første del av svangerskapet og først rundt uke 18/20 jeg tok igjen den opprinnelige vekta, så var veldig bekymret for babyen. Men på ultralyden fikk vi se en frisk, sunn og rund baby, så hun har tatt til seg det hun trenger på bekostning av min kropp. var en stor lettelse.

Men i stedet for å bare drikke vann, drikk også saft evt brus. da får du litt næring og energi. (råd fra min lege) man får ikke noe næring osv fra vann, så å drikke masse av det hjelper ikke stort.

Har ringt etter legen flere dager nå og sagt det er alvorlig, får bare til svar at han skal ringe meg opp iløpet av dagen som da IKKE skjer. Er nå 7+3 og kaster opp alt annet enn farris. Rekker ikke ha noe i magen i mer enn 4 sekunder før det blir kastet opp igjen med kraft, og sånn har det vært i flere dager nå. Føler jeg kan dø av det her og livet er grusomt nå med den sinnsykt intense kvalmen som blir verre og verre med dagene som går :(

Forresten er jeg 171 og veide 55 kg før graviditet, nå veier jeg 52 kg og det er jo ikke mer å ta av, er skrapa tynn. Graviditet er jo livsfarlig og jeg skulle så ønske jeg visste det på forhånd.

Spiren tar ikke skade av dette, men du bør komme deg til lege eller jordmor. Har du prøvd salte kjeks?
Det hjalp meg i begynnelsen. Spiste ritz-kjeks t den store gullmedaljen.
Små mengder mat ofte. Om så 1-2 tygger med brødskive, vent i ca 10-30 min så ny tygge.

Hei.
Du har sikkert kontaktet din lege allerede. Men her er noen råd :

Viktigste er at du får i deg noe. Drikk vann/farris. Spis fullkornskjeks, eller annet. Ikke spis fet mat hvis du føler deg dårlig. Barnet får i seg det h*n trenger. Men for DIN egen del, så er det viktig å få i seg noe. Har du prøvd å lage smoothies? Med frukter, yoghurt naturell/melk, spinat?
Det er jo som regel forfriskende. Ta gjerne i havregryn og nøtter også. Send meg gjerne en PM om du lurer på noe. De svarene du får fra legekontoret, er de samme svarene som jeg ville gitt til en pasient med samme problem.

Hvis du ikke får i deg noe, så må du kanskje legges inn. Men det er viktig at jeg ser litt mer rundt det. Er du aktiv/går turer, kvalme/brekninger/oppkast?

Prøvd saltstenger?

Jeg er mer bekymret for deg enn for babyen. Den klarer seg nok :)
Ser du har ringt legen, men har du prøvd å ringe til helsestasjonen?

Back
Topp