Kosing med Dyr......

Dorothy_1

Gift med forumet
Ble ganske redd nå, Jeg leste dette:" Hold deg til mat som er godt kokt eller godt gjennomstekt, dette på grunn av risiko for toxoplasmose som kan skade fosteret. Av samme grunn bør du heller ikke komme for nær dyr, for eksempel ved å kose med dem "
Er det seriøst farlig og koze med dyr???????
Vi har både hund og katt, Og av og til får hunden vår tulltak og slikker meg I ansiktet.....
Og Jeg kozer kjempemye med Dem.....

Vet du at jeg elsker dyr og om jeg ikke kunne ha kosa å tatt i dyrene mine på 9 mnd...ja da tror jeg at jeg hadde dødd...eneste jordmor har sagt til meg er at jeg skal være forsiktig med å gjøre ren kattedoen (da min katt er en inne katt) men ikke farlig å kose med henne:) før i tida bodde jo di fleste på gårder...hva gjorde di da??...hehe[:D]

Tror dere kan ta det med ro og følge det jordmor sier. Jeg velger å ikke kose med katter nå (Men jeg har ingen selv), men dere må jo kose katten deres når dere først har en! Men dere bør kanskje være ekstra nøye med håndvask etterpå?

Synes seriøst d e litt førr mye hysteri me ka man ska passe på....

Enig med deg Alexandra...
Jeg koser masse med hunden min jeg.. åssen kan jeg la være.. er jo så glad i ho..hehe..
Å babyen min i magen har det bare godt.. tror nok den å liker at vi koser med hunden[:D]

Har hatt hund og katt hele livet,og regner med at jeg omtrent er immun mot det de måtte bringe med seg av bakterier. Legen spurte meg jeg hadde hatt katt på første besøk,og jeg svarte ja,og da sa han at sjangsen for toxiplasmose var minimal. Lever som normalt,men lar ikke bikkjene slikke meg i fjeset-de foretrekker tross alt å spise kattebæsj og andre uhumskheter fremfor maten sin..hehe.

Signerer, så lenge du har hatt de dyra hele tiden er du jo vant med deres bakterier osv, det er ikke noe mer farlig nå enn ellers. Det er værre med de som ikke har dyr fra før. OG det er som de sier, det som ER farlig er katteavføringen...

ORIGINAL: Cecci85

egentlig enig der jeg.....
ORIGINAL: Alexandra.

Okey, Det var godt og høre.
Vi har en ute katt, Såh slipper og vaske etter den..... [:D]

Har hørt det kan skade fosteret(kanskje ende i spontanabort) viss du koser med katt... [8|] men vet ikke sikkert om dette stemmer... lykke til [:)]

Du bør nok ikke la hunden din slikke deg i ansiktet. Jeg har testet meg mot toksoplasmose, for jeg koser veldig mye med katten min, men hadde negativt så det betyr at man kan kose mye med dem uten å bli smittet av parasitten, men husk å vaske hendene etter at du har kost med dyrene!

Næmmlig BARE vask hendene etterpå.......Har selv 2 katter, begge sover sammen me mæ om natten......Og den ene e ikke 6 måneder enda, dvs at han har æ tatt t mæ under svangerskapet. Og ja æ har masse katteklor på kroppen....Men Toxoplasmose......Ska man bli smittet av den så må man rett og slett spise avføringen til katten.....Og da kan man spørre seg selv, kor vanlig e d egentlig????
Og etter det igjen, er ikke sjansen for og få toxo igjennom kjøttet man spiser???
Dette ska d stå noe om på babyverden oxo.

Ikkje sant?? Går ikkje ann å sitte i en gullstol heile svangerskapet og passe sæ førr alt og vel så d!!!
Må da gå ann å leve stortsett som vanli sjøll om man e gravid uten å måtte ta heilt av!!!![&:]

ORIGINAL: Alexandra.

enig,så lenge man har god hygene,er det trygt i norge.verre i utland(med tanke på mat å ikke vaksinerte dyr)

men du trenger jo ikke stå med hode nede i katte doen heller da[:D]jeg koser masse med hund å katt hver dag![:)]

ORIGINAL: chello

Jeg koser med kattene mine daglig!!!! De er innekatter. Legen sa til meg at det ikke var noe farlig med det så lenge jeg ikke slikket dem i rompen eller spiste deres avføring... og gud NEI det hadde jeg ALDRI gjort...

Lykke til videre med dyra dine[:)]

Det det refereres til her er en bakterie gravide skal prøve å holde seg unna. Man bør i alle fall være svært renslig i forhold til frukt og grønt i tillegg til spesielt katter (ikke komme i kontakt med avføring).

Jeg tror du kan ha normal omgang med dyra dine, men vær veldig renslig.

"Toksoplasmose smitter ikke fra menneske til menneske, men via katteavføring. I tillegg kan mikroben forekomme i kjøtt fra forskjellige dyr og i rå grønnsaker."

Du kan beskytte deg mot smitte ved å følge noen enkle råd:
1) Unngå kontakt med fremmede katter
2) Unngå helt kontakt med din egen katts avføring
3) Unngå rått kjøtt. Kjøttet må kokes/stekes godt.
4) Vask frukt/grønt godt før bruk
5) Vask hendene ofte og straks du har vært i kontakt med rått kjøtt, uvaskede grønnsaker og jord.
(Dette er hentet fra "Graviditet, fødsel og den nye familien."

Håper dette hjelper [;)]

Back
Topp