Koseklut eller ikke?

Tjukka-igjen

Forelsket i forumet
Noen som har erfaringer med barn og koseklut til legging?
Er det vanskelig å venne de av med kluten når de blir "for store"?
Er det bedre å lære barnet å legge seg uten "hjelpemidler"?

Her hadde han sutt og Bambes fram til han var 3 år og 4 mnd.. da røyk sutten..
Nå er han straks 5,5 og Bambes er med i senga fremdeles.. Han flyr ikke rundt med den overalt eller tar den med i bhg, men i senga må den være.. Og det er helt greit.
Jeg hadde bamser i senga til jeg var 20 og typen min sparka de ut for å få plass...

Dollface skrev:
Nå er han straks 5,5 og Bambes er med i senga fremdeles.. Han flyr ikke rundt med den overalt eller tar den med i bhg, men i senga må den være.. Og det er helt greit.
Jeg hadde bamser i senga til jeg var 20 og typen min sparka de ut for å få plass...

Hehe, jeg har enda inni mellom

Eldorado skrev:

Dollface skrev:

Hehe, jeg har enda inni mellom

Hadde det ikke vært for at gubben nekter, så hadde jeg nok hatt noen jeg og

Tror jeg iallefall ville prøvd å vaske de innimellom og prøvd å sørge for at de bare brukte den i senga f.eks... 

Sannheten skrev:
Tror jeg iallefall ville prøvd å vaske de innimellom og prøvd å sørge for at de bare brukte den i senga f.eks... 

hvis man kjøper to så har man en i reserve..  det var noen ganger her at Bambes kunne tatt livet av folk ene og alene pga dårlig kroppslukt......... 60 grader i maskina... god som ny... og T var vant med at den ble vasket, så det gjorde han ingenting..

Jr har aldri vært avhengig av noe for å få sove. Vi fikk en klut da han ble født, og fikk kjøpt en til og hadde den med det meste av tida siden jeg tenkte at OM han skulle få en favoritt skulle det være den, men jeg la ikke opp til at han måtte ha en kos med seg i senga for å få sove. Den har alltid funger sånn at om den er i senga når han skal sove er det kjempefint, er den ikke det er det greit likevel. Da han starta i barnehagen, 1 år gammel, ville de gjerne at han skulle ha en Kos i barnehagen for å enklere roe han når han skulle sove og sånn. Og selv om jeg ikke oppfatter at han er avhengig av Kosen hjemme så sier de i barnehagen at det er så fint at han har Kosen sin der, for han roer seg og føler seg tryggere feks de dagene/periodene det ikke er noen av de faste voksne han kjenner best. Da får han ha kosen med seg hele dagen, og da er alt greit sier de. 

Så konklusjonen er at jeg er glad vi ikke har lagt opp til at han skal bli avhengig av noe, men jeg er også glad for at han har en Kos han har kjent siden han var født og som er ekstra trøstende. 

Jeg vendte de heller med bamse jeg. De jeg kjenner som har hatt koseklut har hvert mye mer avhengig av den filla si synes jeg. Og også ofte litt sutrete, men om det er ungen eller filla vet jeg ikke, men har inntykk av at filla var en mer dårlig ide her hjemme, så her er det bamse :) Har aldri med bamsen ut og det er aldri noe spørsmåle ved det heller.

Nå er ikke bamsen noe hjelpemiddel for å sove. Jeg hadde bamse jeg også og har den enda, jeg koser jo ikke med den slik jeg gjorde da, men den var god å ha.

Så bamsen trenger man liksom ikke avvende, men koseklut og smokk føler jeg blir annerledes igjen. Det er vel bedre å ta med seg en bamse på overnatting som 10-12 åring enn ei fille eller smokk  tenker jeg.

Før jeg fikk barn, så sa jeg at barna mine aldri skulle bli avhengig av bamser og kosekluter..
MHM.. Det funka dårlig.. :p

Eldste jenta har hatt smokk og bamse.. Nå er hun straks 4 og smokken har forsvunnet.. Det gikk egentlig overraskende bra.. Bamsen ligger i senga, hun får ikke gå rundt med den, det har hun aldri fått.. Og hun får IKKE spise på den.. *grøss* Men den er alltid med når hun sover borte..

Minstemann vil ikke ha smokk, men har en koseklut.. En sånn sjiraffk klut med hodet på, og en sjiraff man drar i halen så spiller den musikk.. De ligger også i senga, hele tiden.. (han har med kluten i bhg og bruker den til sovingen der)

De vaskes med jevne mellomrom.. Og jeg stresser ikke med å avvenne de fra bamsene.. Syns det er helt greit, så lenge de kun er i senga..

Her har vi aldri brukt koseklut, men han har vært bra avhengig av smokken da :)

tror det er viktig at små barn har noe som er betryggende å ha med seg i senga når de skal sove, så koseklut må være lov. sutt slutter man med etter en stund, men kosekluten får være så lenge han trenger den

oggi sin skrev:
tror det er viktig at små barn har noe som er betryggende å ha med seg i senga når de skal sove, så koseklut må være lov. sutt slutter man med etter en stund, men kosekluten får være så lenge han trenger den

Enig med deg!
Skjønner ikke hvorfor alt skal avvennes osv. Sutt skjønner jeg da, men kan ikke ungene ha bamser og filler til de er konfirmanter om de vil? Hehe.

Hvis du har mulighet for å unngå det ville jeg gjort det. Så slipper en avvenning når den tid kommer.

Henger meg på de som lurer på hvorfor alt må avvennes jeg.

Hva gjør det om barnet har kosekluten eller bamsen til de blir så store at de ikke ønsker det selv lenger da? En koseklut skader da vel ingen,men den kan gi utrolig mye trøst og kos!

Mini har kosekluten og bamsen i senga ennå, han er snart 6år. Jeg ser virkelig ikke problemet.
Det hender Bæbæ er med opp en tur for å se barnetv, men ellers så har han ikke behov for de noe ellers. 
Hos oss har det gått seg til selv egentlig, tutten var 3 kvelder med sutring så var det over, kosen fikk han beskjed om å legge igjen i senga fra han var liten og sånn har det blitt.
Han blir mindre og mindre avhengi av de av seg selv egentlig og nå bare ligger kosen der, blir ikke kost med eller noe, men den må ligge der :P

Jeg synes det er flott hvis barnet kan ha en koseklut eller bamse som de vil ha i senga og som gjør de tryggere.. Her har jeg prøvd å få mini til å like den ene og andre bamsen, kosekluter og alt som er, men han bare kaster det ut av senga og skal ikke ha noe! hehe 

M HATA senga si og nekta å sove i den før ho var så trøtt at ho kunne sovna opp ned omtrent  Vi kjøpte koseklut og etter det har ho sovet i senga si uten protester hver natt så det er gull verdt hos oss 

Mine to yngste har hatt klut i tillegg til smokken.
Syns det var lettere å få dem til å ta smokken da de var helt små, når de fikk nesekosen
fra kosekluten samtidig + at den hjalp til å holde smokken på plass :)

Men, sørg for at du har noen i reserve, slik at du får vasket dem i mellom, og ikke har krise om du mister en:)

Til minsta hadde jeg 3 like kluter, og minsten hadde 4 :) De har dem enda, (hun 5 og han 3)

Mine to minste bruker koseklut (og smokk), og er egentlig glad for det..

Må alltid passe på at jeg har en backup om den de har skal forsvinne, eller ikke finner den før legging.. Og det må være NØYAKTIG den samme!
De godtok ikke andre kosekluter en den "faste" til å begyne med, men nå når de er litt større så går det bra :)

Har enda ikke prøvd avvenning, så vet ikke hvor det kommer til å gå.. men har en følelse på at det er værre å avvende med koseklut en med smokk...  De bruker begge deler...
Men prøver å være streng på at den er kunn til kveld/natt og morgon... 
Men de liker å sitte å ha den litt handa etter de kommer hjem fra bhg og er trøtte å slitne..

Nå har mellomste sluttet å sove, men når hu gjorde det, så hadde hu ikke koseklut i bhg, kunn i begyndelsen...
Men på natta er begge to HELLT avhengi av den :)

Synest det er litt kos også jeg da.. hehe
Kommer ikke til å stresse med å avvende de med den tror jeg, men smokken er det snart slutt på hos mellomste..

Back
Topp