Kose amming..

NasseNøff2014

VenterJente2014
Tillater dere koseamming?

Har ei jente på snart 3 uker, og hu har helt fra starten elsket å kose med puppene.
Nevnte dette da jeg sist var på helsestasjonen, hvor helsesøster mente at jeg skulle helst gi henne pupp uansett. Men jeg merker at hu søker mer kos nå enn de første ukene. Hu sovner ikke alltid når hu ammes, og må vugges og bæres til hu sovner. Men problemet mitt skjer ofte om nettene. Hu er urolig og sover ikke like godt som på dagen, og ønsker pupp nesten annen hver time. Selv om jeg vet at hu ikke er sulten, så søker hu etter pupp...
Jeg har frem til nå gitt hu pupp når hu ønsker det, men merker at hu kun dier litt også stopper hu, og magen er jo hard, samtidig er det sjelden hu raper, og igjen fører til gulping.

Noen med erfaring her?

Kanskje du finner noe her? http://ammehjelpen.no/artikkel/160/mest-spurte-sporsmal-om-amming#2

Er det sånn hver natt? Det kan jo være økedøgn. Det sies jo at de skal få mat når de ønsker, men om hun bare gulper det opp tyder jo det på at det er mer en nok.

Har dere prøvd smukke? Vi hadde egentlig ikke tenkt å gi henne smukke, men hun måtte tilslutt få det pga stort sugebehov, kan være verdt å prøve.

Dattern min begynte forøvrig sånn ved 8 mnd, ville ha hele natta, da måtte vi slutte rett og slett. Men da var hun jo "stor" :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Fram til babyen er seks uker, er det mye arbeid for å bygge opp melkelageret til riktig størrelse og næringssammensetning, og det er nok mer riktig å gi puppen når den etterspørres fremfor å begrense det. Gutten min på snart ti mnd brukte ekstremt mye tid ved puppen i starten, både som mat, kos, nærhet og trøst. Han ville ikke ha smokk. Det gikk seg fint til, han bruker fortsatt ikke smokk, så jeg slipper å springe og dytte inn smokk om natta, han sover 12 timer uten mat eller melk, og vokser og er fornøyd. Jeg tror at den ubegrensede tilgangen han fikk i starten var med på å gi den tryggheten han trengte. Jeg lå like fullt rett ut og ammet de første seks ukene, og følte meg mer som ei ku en menneske.

Kanskje du finner noe her? http://ammehjelpen.no/artikkel/160/mest-spurte-sporsmal-om-amming#2

Er det sånn hver natt? Det kan jo være økedøgn. Det sies jo at de skal få mat når de ønsker, men om hun bare gulper det opp tyder jo det på at det er mer en nok.

Har dere prøvd smukke? Vi hadde egentlig ikke tenkt å gi henne smukke, men hun måtte tilslutt få det pga stort sugebehov, kan være verdt å prøve.

Dattern min begynte forøvrig sånn ved 8 mnd, ville ha hele natta, da måtte vi slutte rett og slett. Men da var hun jo "stor" :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
Det har vært sånn de siste 3 nettene - trodde vel først at jeg hadde drukket mye kaffe den første dagen, så trappet ned kaffe drikkinga, men hu var urolig natten etter også. Så det var nok ikke pga kaffen.

Vet egentlig ikke om jeg har nok melk til henne eller ikke. Men har alltid alarm på slik at jeg ikke går lengre enn 3 timer uten å amme henne, og som oftes har hu sagt i fra hver 2,5 time på at hu vil ha mat. Mens nå er det veldig uregelmessig. Kombinasjonen med at hu sover dårlig gjør at hu søker pupp ofte. Har prøvd å gi henne smukk når jeg tror hu ikke er sulten, hu tar den noen ganger, men våkner opp igjen og søker etter pupp.

Nippene mine er litt såre om dagen, pga hu suger så hardt, dette er kanskje tegn på at hu er sulten??? Men rart at hu suger litt (noen ganger bare en eller to ganger) så sovner hu av...

Men jeg skal prøve å gi henne pupp nå, hver gang hu søker og viser tegn på det, så får jeg se hvordan hu reagerer..
Men ua

Sent from my iPhone using BV Forum

Men uansett skal prøve å gi henne pupp når hu søker og viser tegn på det, så får vi se hvordan hu reagerer :)

Kanskje hu bare er sulten :)

Takk for svar btw :)

Men uansett skal prøve å gi henne pupp når hu søker og viser tegn på det, så får vi se hvordan hu reagerer :)

Kanskje hu bare er sulten :)

Takk for svar btw :)

Bare hyggelig, håper dere finer ut av det :) husk at du både kan ringe og sende mail til ammehjelpen når det er noe du lurer på. Jeg er så heldig å ha en svigermor som er amme ekspert, veldig kjekt!

Min erfaring er dessverre at mange helsesøstre har alt for lite kompetanse på dette området, de kan litt, men ikke nok.

Bare hyggelig, håper dere finer ut av det :) husk at du både kan ringe og sende mail til ammehjelpen når det er noe du lurer på. Jeg er så heldig å ha en svigermor som er amme ekspert, veldig kjekt!

Min erfaring er dessverre at mange helsesøstre har alt for lite kompetanse på dette området, de kan litt, men ikke nok.
Ja, det kan nok stemme det du sier med helsesøster, uerfaren som jeg er, syns jeg at jeg fikk lite hjelp sist jeg var på kontroll. Det er jo i prinsippet veldig synd.

Men godt det fins forum og Google :)

Ja, det kan nok stemme det du sier med helsesøster, uerfaren som jeg er, syns jeg at jeg fikk lite hjelp sist jeg var på kontroll. Det er jo i prinsippet veldig synd.

Men godt det fins forum og Google :)

Helsesøstrene kan mye, men det med amming er faktisk et eget fagfelt og det er ikke å forvente at de kan alt om det. Jeg ble overasket over hvor mye krøll noen får, men det finnes hjelp å få :)

Babyen raper først og fremst aldri (så og si) av seg selv, det må du hjelpe til med. Du må holde babyen oppover inntil deg selv, og stryke oppover ryggen, samtidig som du gynger/hopper litt, jeg måtte ofte gjøre det i en halvtime-time for å få ut all luften, når sant skal sies hadde småen veldig vanskeligheter med luft i magen. Det kan godt hende at hun er sulten, men har for mye luft i magen. Du kan også legge henne på ryggen og gjøre sirkelbevegelser på magen om ikke det å få henne til å rape på tradisjonelt vis fungerer. For det kan godt være at det er på grunn av at hun har vondt at hun søker trøst og kos og samtidig er sulten fordi det er mer luft i magen en næring.
Visst ikke det fungerer, så ville jeg prøvd å gi MME i tillegg, for som du nevner kan det godt hende at du ikke har nok morsmelk selv... Lykke til :)

Takk for hjelpen :)

Er selv redd for at jeg ikke har nok melk :(

Skjønner liksom ikke hvorfor hu sutrer sånn. Blir litt små frustrert, så det ender med at jeg gir hu masse kos..

Men nå skal jeg prøve meg litt frem og håper jeg finner en løsning

Min hang i puppen hver time på dagtid og annenhver time på natta de første 8 ukene. Jeg hadde mer enn nok melk, egen melkeskuff i fryseren som alltid er full ;) gi puppen hvis den trengs, det går stort sett over ;)

Back
Topp