"Kos(eklut)" fordeler og ulemper?

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Lurer på om jeg skal venne babyen min til å ha en "kos" eller ikke. Tenker da på en liten koseklut med dyrehode og plass til smukken. Hun er straks to mnd, og roer seg mest med meg og puppen. Ikke så veldig glad i å ligge alene i senga si, men d går. Tar også smukk noen ganger og kan kose seg med den. Fordeler og ulemper med å ha kos i tillegg?[emoji4]
 
Mi er 6 uker og fordelen med kos her er at hun kan gripe den i steden for å stikke av med gulpekluten eller dra i håret mitt :p Tør ikke la hun ha kosen om natta da
 
Min lillebror hadde det..var heeelt krise om han ikke hadde akkurat det teppet. Hjalp ikke om vi fant et helt likt, for det hadde ikke samme lukt ;) Også veldig vanskelig å få han til å slutte.. var 7år før det ble borte..(men selvsagt, kommer jo an på hvor foreldrene setter grensen).
Personlig vil jeg ikke gi min baby koseklut. Mer praktisk med smokk. Forsvinner en smokk, så godtar barnet å få en annen smokk.
 
Fordel er at hun har noe å kose med og som gir trygghet.
Ulempe er hvis man glemmer eller mister den , eller at hun blir for avhengig av den senere og blir vanskelig å ` legge den vekk` ..
 
Lurer på om jeg skal venne babyen min til å ha en "kos" eller ikke. Tenker da på en liten koseklut med dyrehode og plass til smukken. Hun er straks to mnd, og roer seg mest med meg og puppen. Ikke så veldig glad i å ligge alene i senga si, men d går. Tar også smukk noen ganger og kan kose seg med den. Fordeler og ulemper med å ha kos i tillegg?[emoji4]

Bruk puppen så lenge som mulig.
Kan fint bruke en kos etterhvert (ikke nødvendig eller trygt nå), bare pass på å kjøpe flere av den som blir mest populær, så du får vasket dem og har i reserve. Etterhvert finner de seg favoritter uansett, enten det er kosedyr eller leker, eller en klut eller hva som helst. :)
 
Fordel er jo tryggheten, men samtidig er det mye stress om barnet er avhengig (miste den, ha den med, blir våt og ekkel). Har ikke helt bestemt meg for hva vi gjør, men kjøpt 3 identiske bamser jeg mulig kommer til å introdusere og bytte på. Vi får se hva vi gjør..
 
Vi har ikke brukt og ikke savner noe koseklutt. Er ikke norsk, så det er helt ukjent i kulturen min.
 
Vi fikk noen forskjellige i gave. Bamser/kosekluter. Så fikk han med seg litt forskjellige når han skulle sove. Han er fortsatt glad i å ha med en bamse når han skal legge seg, men har ingen han er avhengig av. Han er 3 år. Så mitt tips er å ha noen forskjellige, så blir ikke kosen en spesiell bamse. Synes også de litt mindre bamsene/klutene virker tryggest når de skal sove[emoji4]
 
Jeg har kjøpt 3 (to til bruk og til å bytte på med når den éne er på vask og én i reserve) som jeg tenkte å rullere på så alle lukter likt men jeg har ikke turt å ta de i bruk enda siden hun er så liten (2,5 uke).
 
har hatt kosekluter til begge mine..vanlige gasskluter. de var avhengige av de for å sove. men hadde mange så kunne vaske de pluss at dt ikke ble krise om en ble borte. veldig lett å få de til å sovne med klutene. Husker de ble helt søvnige av å ligge å kjenne å snuse på klutene[emoji7]
 
Hun her sovner ikke uten kosekluten.
Men regelen er at den skal alltid være i senga!
Det har funket helt fint.
 
Ikke brukt, ikke savnet. Min er 19 mnd nå og såvidt begynt å interessere seg for bamse ved legging, nå er han så stor at han skjønner det mer. Ikke brukt smokk heller, ikke savnet det heller :)
 
Back
Topp