kortvokst - dverg??

Jippi

kommende tobarnsmor :)
Noen som har fått kortvokste barn eller dverger her? Kan man se det allerede i magen på ul i uke 24?

vet ikke. men dytter for deg...
jeg ville ikke trodd det var noe man merker før det merkes på utviklingen når barnet er født... men det er bare noe jeg tror :o)

Det tror jeg ikke man ser før babyen er født og den begynner å vokse litt. Tror kanskje kortvokste babyer har litt andre trekk enn "normale" babyer. Tenker da på ledd, skalle, rygg og sånn.

Jeg vil tro de ser det på ultralyden når de måler lårbenet og hodeomkretsen.
Venninnen til kusinen min har en datter som er dverg, og jeg er ganske sikker på at de visste det før hun ble født. (Mammaen er også dverg..)

Det vet jeg ikke, men dytter for deg!

Cinnamon* skrev:
Jeg vil tro de ser det på ultralyden når de måler lårbenet og hodeomkretsen.
Venninnen til kusinen min har en datter som er dverg, og jeg er ganske sikker på at de visste det før hun ble født. (Mammaen er også dverg..)

ja, ok. lårbeinet og hode så fint ut på ultralyd.. sikkert bare jeg som bekymrer meg unødig.
vi fikk først termin 31 mars i uke 12 også 10 april i uke 18 også 25 april i uke 24...
derfor jeg begynte å tenke i natt...
jeg er selv 158 høy så er jo ikke kortvokst, men lavere enn gjennomsnittet i norge..
på sf målene lå jeg under med 6 cm fra den røde streken...
har gått opp 7,5kg på 6 mnd og 2 dager

Tusen takk til alle som dytter oppover :)

Noen ganger ser man det nok, andre ganger ikke vil jeg tro.
Finnes jo flere grader av kortvokst...

Ei venninne av meg har korte lemmer, og de misstenker nå at det ene barnet deres har arvet det. Barnet er 4 år. De har sett/misstenkt det lenge, men det blir bare tydeligere og tydeligere.

fru trondrud skrev:

ja, ok. lårbeinet og hode så fint ut på ultralyd.. sikkert bare jeg som bekymrer meg unødig.
vi fikk først termin 31 mars i uke 12 også 10 april i uke 18 også 25 april i uke 24...
derfor jeg begynte å tenke i natt...
jeg er selv 158 høy så er jo ikke kortvokst, men lavere enn gjennomsnittet i norge..
på sf målene lå jeg under med 6 cm fra den røde streken...
har gått opp 7,5kg på 6 mnd og 2 dager

Tusen takk til alle som dytter oppover :)

Flere som har fått terminen flyttet på UL. Babyen vokser også i rykk og napp, så det er da ordinær ultralyd som er gjeldene, siden det er da det er enkeltst å sette termin. Jeg hadde ikke bekymret meg for kortvoksthet om jeg var deg, men om du tenker mye på det så kan du snakke med jordmor eller lege for å bli litt beroliget.

Selv fikk jeg mange ulike UL datoer, fra 17. okt, til 11. og 7. på 3D, det merkelige var at når gutten ble født den 26. september så viste han tegn til å være overtidig, til tross for at han da var født oppimot 3 uker før menstermin og 15 dager før UL termin,

Back
Topp