Korte lurer på dagen, noen tips?

Høststorm

Blir kjent med forumet
Lille jenta her var en drøm på både nattan og dagen når det gjaldt søvn, fra hun var nyfødt. Sov 5 timer i strekk på natten, og 2 timers lur på dagen.
Men nå 4 mnd, er det snudd helt på hode. Oppe 4-6 ganger på natten, og bare en halvtimes lur på dagen, og er da trøtt og grinete etter en 1,5 time. Og når hun første skal sove er det en sånn jobb og få ho i søvn.
Noen som har noen erfaring med dette? Noen tips? Natte våk, og ikke kunne legge seg ned noe særlig på dagen seg, merker jeg tar litt på
 
Samme her, måtte vekke henne i begynnelsen slik at hun skulle få mat i seg. Nå våkner hun hver 1,5time å vil ha mat/kos. Veldig slitsomt, men håper det bare er en periode.

På dagen pleide jeg å ha henne i armene mine, så sovnet hun. Nå må hun sove i vognen sin og bli bysset i vognen til hun sovner. Første kvilen kan hun sovne i sengen sin, men ikke i vugga (brukte den til hun var 3 mnd), ikke i mine armer og sovner ikke av seg selv. Kjempe frustrende av og til, må planlegge hver lur. Hun sover mellom 1-2 timer på lurene sine og har 3-4 lurer til dagen.
 
Lille jenta her var en drøm på både nattan og dagen når det gjaldt søvn, fra hun var nyfødt. Sov 5 timer i strekk på natten, og 2 timers lur på dagen.
Men nå 4 mnd, er det snudd helt på hode. Oppe 4-6 ganger på natten, og bare en halvtimes lur på dagen, og er da trøtt og grinete etter en 1,5 time. Og når hun første skal sove er det en sånn jobb og få ho i søvn.
Noen som har noen erfaring med dette? Noen tips? Natte våk, og ikke kunne legge seg ned noe særlig på dagen seg, merker jeg tar litt på


Opplever samme som deg. Bare at lille her har generelt vært vanskelig å legge fra fødselen av. Det ble værre ved 4 måneder, så leste jeg om "4 month sleep regression", og da falt alt på plass. Anbefaler deg å lese om det, er mye som skjer hos de små den tiden og det går dessverre utover søvnen. Bare det å få en forklaring på galskapen hjalp meg og gjorde meg litt mer tålmodig. Men fortsatt utslitt av søvnmangel..

Det som funker (ikke alltid) her er å ha det så rolig som mulig mens han skal spise og sove. Hvis det er mye bråk rundt måltidet spiser han seg ikke mett, noe som igjen resulterer til mye sutring og enda trøblete legging. Så jeg ammer på rommet føre legging slik at storebror kan leke uten å hysjes på. Setter på enten brown noise ellet white noise under amming, og når han sovner legger jeg han i senga eller vogna med lyden på. Han er også en sånn 30 minuters powernap baby, men med brown noise kan han sove opptil 2 timer! Ikke alltid det funker, men bedre enn før. Han må bysses i søvn hvis han ikke sovner på puppen, men den kampen tar jeg siden:dead: Bare prøv å finne noe som funker for dere, og ikke stresse med for mange planer, søvn er så viktig nå. og husk at du ikke er alene!
 
Tusen takk for svar, hjelper og bare ikke føle seg alene (dessverre):wacky:

Vi får smøre oss med litt mer tålmodighet, også prøve og finne en løsning som passer her. Håper det snart snur:smiley-angelic001
 
Er det slik 4-måneders søvnregresjon?
Ser det er en fase mange går gjennom.
Vi hadde så fine rutiner, ikke merket noe til noen utviklingstrinn...helt til 4 mnd. Da ble det kaos med søvn i en tre ukers tid. Men nå virker det som at er som vanlig igjen :)
 
Vår klump har også fram til han bikket 4 mnd, sovet 6-8 timer i strekk før første nattmåltid. Men nå våkner han støtt og stadig på natten
 
Det er en liten kar til som er 4,5 mnd og hat snudd om på soverutinene totalt på dagtid. Hvis jeg er så heldig å få han til å sovne i vogga så varer den duppen max 20 min. Så er han lya våken igjen. Vi har fundert på om han rett og slett er ferdig med vogga.
Kan ikke legge han i senga si på dagtid heller. Det eneste som funker er vogna. Det blir trilletur stort sett daglig, men han kan også sove i vogna om den står i ro. I vogna kan han sove 2-3 timer.
Han har også endret på kveldsrutinene. Før han fylte 4 mnd kunne jeg legge han om kvelden ettee litt kos og bare stryke han over håret og si god natt. Så la han seg til og fant roen fint selv. Nå for tida er han helt turbo og jeg må sitte med han for å roe han ned. Dette kan ta sin tid. Nattasang roer han fortsatt heldigvis, men ikke like fort som før. Håper dette er en fase.
 
Ja, ho har hatt noen dager nå med 1,5-2 (!!) timers søvn. Ganske utrolig og sååå deilig! Men har jobbet for det å, når hun typisk våknet etter en halvtime, så løp jeg stille bort, og jobbet med henne for at ho skulle sovne igjen. Det funket, og da fikk ho lenger lurer. Da ble hun også lenger oppe mellom hver gang:D Stor fornøyd med det, og håååper det holder!:gen014
 
Lille jenta her var en drøm på både nattan og dagen når det gjaldt søvn, fra hun var nyfødt. Sov 5 timer i strekk på natten, og 2 timers lur på dagen.
Men nå 4 mnd, er det snudd helt på hode. Oppe 4-6 ganger på natten, og bare en halvtimes lur på dagen, og er da trøtt og grinete etter en 1,5 time. Og når hun første skal sove er det en sånn jobb og få ho i søvn.
Noen som har noen erfaring med dette? Noen tips? Natte våk, og ikke kunne legge seg ned noe særlig på dagen seg, merker jeg tar litt på
Ingen erfaring med det, men kanskje hun er mer sulten? De gangene min baby har grått mye eller våkna fort osv er hun ofte sulten..
 
Ingen erfaring med det, men kanskje hun er mer sulten? De gangene min baby har grått mye eller våkna fort osv er hun ofte sulten..

Ja, jeg tenkte og det. Så har prøvd og amme henne så fort hun våkner, for og kanskje få ho til å sovne igjen. Men da blir hun bare fornærmet og sint, for hun er nemlig ikke sulten:p
 
Back
Topp