Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Var på Oul idag, og fikk vite at alt såg bra ut men at lårbeinet var litt kort. Femur:21
Har googlet litt og er litt bekymret... babyen blei målt 17+1, men lårbeinet ble målt 16+4 dager... noen som vet litt om dette er nornalt?
Jeg hadde en haug med ultralyder i forrige svangerskap hvor veksten ble målt hver gang. Hode og mage lå hele tiden en uke foran termin, mens lårbeinet konstant lå 2 uker bak. Eneste som skjedde var at jeg fødte en litt kort baby Han vokste treigt i lengden det første året, men ikke sånn at det var ekstremt bekymringsverdig. Hadde et par ekstra kontroller på helsestasjonen for å måle vekst bare, og da han var 1,5 år skøyt han plutselig fart. Nå er han over gjennomsnittet lang
Men 3 dager i forskjell tror jeg virkelig ikke har noe å si altså
Har de sagt til deg at dette er noe veldig uvanlig eller noe som trenger ekstra oppfølging? For det er jo ikke så mange dager om å gjøre.
Men ene barnet mitt lå lårbein en uke før hode og mage. Hadde ul ca annenhver uke og det var det samme hele tiden. Har fått et langt barn med lange bein
Jeg var hos jm i uke 23 hvor hun presterte å si at lårbeinet var 1 mm kortete og magen 2 % større en det skulle være. Jeg tenkte ikke så mye over det da, men på ettermiddagen fikk jeg panikk og gråt masse. Endte opp med å sende en e-post og spørre hva det faktisk betydde. Her er svaret hennes
«Hei! BPD, MAD og FL (hode, mage og lårbein) er standard mål i vurdering av terminfastsettelse og senere vekst hos et foster. Vi måler alltid alle 3 målene, men prosentvis avvik regnes vanligvis fra svangerskapsuke 24 fordi det er ekstremt sjelden med alvorlige vekstavvik før dette. En mm eller to avvik fra gjennomsnitt er helt normalt og gir ingen grunn til bekymring. Hvis vi er bekymret for fosterets utvikling vil vi selvsagt henvise videre.
i dag har vi ei jente på 1 år som ligger omtrent akkurat på 50 percentilen på det meste