Kort tid mellom fødslene. Erfaringer?

Chilifries

Andre møte med forumet
Dette svangerskapet er en konsekvens av litt slurving med prevensjonen etter forrige ammeslutt i september:rolleyes::wacky:
Så det blir bare 18 mnd mellom fødslene mine ser jeg, og det bekymrer meg litt.
Jeg kom meg greit etter første fødselen, men da var vi hjemme lenge med babyen begge to og hadde ingenting vi skulle vi skulle, så det fantes ikke stress. Denne gangen er kjæresten i full jobb og jobber ofte utover ettermiddagen og vi har en energisk ettåring.

Så dere som har født før; hvordan gikk det etter andre fødsel? Bedre eller dårligere eller likt som første?

Tar også gjerne imot hva som helst av gode råd fra andre som har to relativt tette:joyful:

14.mnd mellom mine. Ble helt alene med de fra før fødsel.

Litt usikker på hva du tenker på, kroppslig hadde jeg ingen utfordringer.

Når det gjelder rutiner,så er det jo litt mere med to barn,og med feks. 18. Mnd i mellom vil dere kanskje merke at rutiner blir litt forskjellig, så hektisk blir det jo. Man finner seg sin greie og sine rutiner.

Feks ved legging, leste jeg felles i sofaen. Så når det var tid for senga, ble det bare inn å legge (kysse natta osv. ) og rett ut. Det er den rutinen jeg er mest glad for å innføre. Ingen tull ved legging. Når det er natta er det natta. Da blir det enklere å legge to samtidig.

Etter hvert har jeg vært flink til å feks ha de på forskjellige avdelinger i barnehagen. Da får de skapt seg sin egen identitet, og slipper å bli dritt lei hverandre.

Etterhvert vil du kanskje føle at minste drar igjen den største (er vanlig når det er Poseidon tvillinger (som to tette kalles). Da er det viktig at de forstår at de ikke er den samme,like store osv.. Det har jeg jobbet mye med.

Dette går nok kjempe bra. De blir glad i hverandre og får mye glede i hverandre (på godt og vondt. Hehe)

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene, men her blir det 20 måneder i mellom barna og jeg har en mann som jobber borte deler av uken, så kjenner jeg er litt spent på det her jeg og! Når det kommer til det kroppslige kan jeg ikke tenke meg at det blir noe problem med en ny fødsel. Min kropp var tilbake til normalen ganske kjapt etter første fødsel, så det stresser meg overhodet ikke. Det som stresser meg er hvordan jeg skal få det til med to små barn, når jeg er så mye alene... :nailbiting:

Dette svangerskapet er en konsekvens av litt slurving med prevensjonen etter forrige ammeslutt i september:rolleyes::wacky:
Så det blir bare 18 mnd mellom fødslene mine ser jeg, og det bekymrer meg litt.
Jeg kom meg greit etter første fødselen, men da var vi hjemme lenge med babyen begge to og hadde ingenting vi skulle vi skulle, så det fantes ikke stress. Denne gangen er kjæresten i full jobb og jobber ofte utover ettermiddagen og vi har en energisk ettåring.

Så dere som har født før; hvordan gikk det etter andre fødsel? Bedre eller dårligere eller likt som første?

Tar også gjerne imot hva som helst av gode råd fra andre som har to relativt tette:joyful:

Angående kropp och födsel gick det väkdigt fint. Var litt skranglig i halebeinet efter nr to men tror heller det var för att allt gick så fort än att det var födsel nr to på kort tid.

Att ha to så tette er en tuff jobb i starten. Jag har 15 månader mellan mina och mannen jobbar turnus till dygnets alla tider så har många ensamma kvällar med dem. Han fant mig gråtandes noen gånger i dobbeltsängen med en ledsen gutt på hver arm. Man må puste med magen och ta en dag om gången. Man må finne sina rutiner och göra det sån som det passar en själv. Nu är dem 2,5 och 3,5 och ting blrjar bli lättare! Dem bråkar mye men är mer och mer kompisar och leker ihop! Ser glädjen dem har av varandra och det är lönen man får! :Heartblue

Hun over här som läser för barnen och så sier godnatt är jag litt sjalu på, för vi har gjort ting mye mer tungvint! Jag må innföra det där tror jag! Lära dem att det är tryggt att somna och sova själv. Båda två vaknar om nätterna här och kommer in till oss och jag lurer hvor stor seng vi trenger när sisteman kommer :dontknow:laughing021

Det kommer gå fint! Man gör sitt bästa och accepterar att huset inte ser ut som ett visningshus, men att det bor folk där. Njut småbarnstiden. Mitt motto: Det som inte går bra, det går över. Och det passar fint in i den fasen i livet vi är i nu :love017

Angående kropp och födsel gick det väkdigt fint. Var litt skranglig i halebeinet efter nr to men tror heller det var för att allt gick så fort än att det var födsel nr to på kort tid.

Att ha to så tette er en tuff jobb i starten. Jag har 15 månader mellan mina och mannen jobbar turnus till dygnets alla tider så har många ensamma kvällar med dem. Han fant mig gråtandes noen gånger i dobbeltsängen med en ledsen gutt på hver arm. Man må puste med magen och ta en dag om gången. Man må finne sina rutiner och göra det sån som det passar en själv. Nu är dem 2,5 och 3,5 och ting blrjar bli lättare! Dem bråkar mye men är mer och mer kompisar och leker ihop! Ser glädjen dem har av varandra och det är lönen man får! :Heartblue

Hun over här som läser för barnen och så sier godnatt är jag litt sjalu på, för vi har gjort ting mye mer tungvint! Jag må innföra det där tror jag! Lära dem att det är tryggt att somna och sova själv. Båda två vaknar om nätterna här och kommer in till oss och jag lurer hvor stor seng vi trenger när sisteman kommer :dontknow:laughing021

Det kommer gå fint! Man gör sitt bästa och accepterar att huset inte ser ut som ett visningshus, men att det bor folk där. Njut småbarnstiden. Mitt motto: Det som inte går bra, det går över. Och det passar fint in i den fasen i livet vi är i nu :love017

Takk for veldig gode tips til hvordan jeg bør innstille meg; akseptere det uperfekte og finne ut hva som passer for oss:) Og at det er greit å gråte og bli litt frustrert!
Jeg tenker at jeg må bli flink til å være fornøyd med innsatsen min og hvordan tingene blir, i stedet for å tenke så mye på hva jeg hadde ønsket meg.

Godt å høre at de blir gode venner og lekekamerater etter hvert, det er egentlig mest det jeg henger motivasjonen min på :smug:
Håpet om at de skal avlaste meg ved å underholde hverandre :D
Pluss at det blir stas med to da :Heartred:Heartred:Heartred

Jeg kan ikke svare deg på spørsmålene, men her blir det 20 måneder i mellom barna og jeg har en mann som jobber borte deler av uken, så kjenner jeg er litt spent på det her jeg og! Når det kommer til det kroppslige kan jeg ikke tenke meg at det blir noe problem med en ny fødsel. Min kropp var tilbake til normalen ganske kjapt etter første fødsel, så det stresser meg overhodet ikke. Det som stresser meg er hvordan jeg skal få det til med to små barn, når jeg er så mye alene... :nailbiting:

Jeg også! Jeg er alene på kvelden tre dager i uka, og det synes jeg går sånn akkurat greit med ett barn. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få det til med to, med henting i barnehagen og middag og legging og alt :wacky:
Altså, jeg tror ikke ungene kommer til å dø eller sulte eller noe, det kommer jo til å gå:cat:
Men det hadde vært så fint om jeg fikk det til sånn at det ble hyggelig og fint for alle sammen, jeg vil jo helst at vi skal kose oss:woot::Heartred

Back
Topp