Kort lutealfase - hva kan gjøres?

Frøken-tålmodig

Andre møte med forumet
Hei,

Jeg prøver å bli gravid med samboeren min. PP5 nå uten hell. Traff NESTEN på PP1, men det ble kjemisk rett etter at jeg hadde fått positive tester.

De siste seks syklusene har hatt en lutealfase på mellom 7-10 dager. Fikk mens nå i dag (etter å ha hatt noe som lignet festeblødning siden lør), 8 dager fra EL til dagen før mens begynner… Det resulterer i en syklus på 24(!) dager. Vanligvis har den vært ca 28-30 dager.

Går fra før av på B6-vitamin, og har tatt folat jevnt siden 1.PP.

Hva kan jeg gjøre nå, hva bør jeg gjøre nå? Virker som mens kommer før egget rekker å feste seg, igjen og igjen og igjen.

Jeg forstår hvor frustrerende det er, jeg har også kort lutealfase. Jeg spurte om progesteron fra eggløsning og fikk skrevet ut lutinus. Skal bruke det fra eggløsning til uke 12. Ble gravid på første prøveperiode med lutinus nå, men det endte desverre i spontanabort. Finnes sikkert mange kjerringråd, men jeg er mest glad i ting som er forsket på og faktisk funker.

Jeg forstår hvor frustrerende det er, jeg har også kort lutealfase. Jeg spurte om progesteron fra eggløsning og fikk skrevet ut lutinus. Skal bruke det fra eggløsning til uke 12. Ble gravid på første prøveperiode med lutinus nå, men det endte desverre i spontanabort. Finnes sikkert mange kjerringråd, men jeg er mest glad i ting som er forsket på og faktisk funker.
Ah, så bra det iallfall ga effekt for deg! Høres ut som jeg bør bestille meg legetime, ja. Utrolig irriterende når jeg akkurat har begynt å få håpet opp, også bam - mensen

Ah, så bra det iallfall ga effekt for deg! Høres ut som jeg bør bestille meg legetime, ja. Utrolig irriterende når jeg akkurat har begynt å få håpet opp, også bam - mensen
Ja, det er kjipt når blastocysten liksom ikke har noe håp. Jeg har slitt mye med tanken på at det kanskje har skjedd en levedyktig befruktning mange ganger, men at den ikke har festet seg.

Jeg har samme problem. Prøvde å gå via legen, men da fikk jeg GU-time om et halvår, så gikk istedenfor privat og de skrev ut med en gang. Jeg går på cyclogest, første prøveperiode med det nå :)

Jeg har samme problem. Prøvde å gå via legen, men da fikk jeg GU-time om et halvår, så gikk istedenfor privat og de skrev ut med en gang. Jeg går på cyclogest, første prøveperiode med det nå :)
Er halvt år, altså?? Det var fryktelig lenge å vente når du er midt i prøvetid. Jeg er så utålmodig at jeg vurderer privat gyn allerede nå. Så jeg kan begynne på progesteron etter neste eggløsning.

Er halvt år, altså?? Det var fryktelig lenge å vente når du er midt i prøvetid. Jeg er så utålmodig at jeg vurderer privat gyn allerede nå. Så jeg kan begynne på progesteron etter neste eggløsning.
Jepp, jeg var for utålmodig til å vente på det jeg òg. Fant ut at hvis det gjør at jeg blir gravid fortere, så sparer man jo kjapt inn den timen når man slipper å kjøpe eggløsningstester og graviditetstester måned etter måned

Jeg hadde også problem med kort lutealfase, på kun 10 dager, og hadde 4 pp’er det ikke gikk (hadde MA før det). Gikk til privat gyn og fortalte det, og fikk resept på Utrogestan (progesteronstøtte). På pp2 med Utrogestan ble jeg gravid, og er 14+5 nå (gikk på de frem til jeg var 12+6) :)

Jepp, jeg var for utålmodig til å vente på det jeg òg. Fant ut at hvis det gjør at jeg blir gravid fortere, så sparer man jo kjapt inn den timen når man slipper å kjøpe eggløsningstester og graviditetstester måned etter måned
Helt enig! Og hvis gynekologene er litt mer åpne for direkte hjelp, istedenfor «neida, du må bare prøve lenger», så er det jo også et enkelt valg. Spent nå på hva de sier hos gyn neste uke.

Jeg hadde også problem med kort lutealfase, på kun 10 dager, og hadde 4 pp’er det ikke gikk (hadde MA før det). Gikk til privat gyn og fortalte det, og fikk resept på Utrogestan (progesteronstøtte). På pp2 med Utrogestan ble jeg gravid, og er 14+5 nå (gikk på de frem til jeg var 12+6) :)
Oi, så fort! Fikk du begynne på Utrogestan så fort eggløsning kom? Lykke til med svangerskap

Oi, så fort! Fikk du begynne på Utrogestan så fort eggløsning kom? Lykke til med svangerskap
Jeg begynte ikke på Utrogestan første el etter MA’en, hvis det var det du mente? Hadde 4 pp’er etter MA’en. Men begynte på kapslene dagen etter el i pp5, og skulle gå på dem til 15 dpo, og slutte da hvis jeg testet negativt. Ved positiv test skulle jeg gå på dem til 12+6.
Takk☺️ Lykke til med prøvingen - håper det ordner seg!

Med lutealfase på mindre enn 10 dager, så vil jeg helst anbefale gynekolog og medisinsk hjelp, altså.
Finnes jo alltids litt kjerringråd man KAN prøve, men lutealfasen din er jo per definisjon defekt, og burde medisineres deretter. :)

Lykke til!

Høres jo bra ut. Har bestilt gyn-time nå, var så lenge å vente på legetime. Håper å kunne begynne med det allerede etter neste eggløsning.

Back
Topp