Kort lutealfase - erfaringer?

B

Bekymra førstegangsprøver

Guest
Hei! Kjæresten min og jeg bestemte oss for å prøve og bli gravide for noen måneder siden, og jeg har siden da begynt å ordentlig tracke syklusen min. Vi er begge i slutten av 20 årene.

Jeg sluttet med prevensjon i desember 2023, og fikk relativt raskt en regelmessig syklus på 24-26 dager. De siste tre månedene har jeg også brukt eggløsningstest, hvorpå eggløsningen de siste tre månedene har vært på dag 14-17. Det har da vært ca 8-9 dager fra EL til mens. Har lest en del om at kortere lutealfase enn 10 dager kan gjøre det vanskelig å bli gravid, og er nå redd for å prøve «forgjeves». Vet at vi ikke har prøvd lenge, og det nok kan løse seg på egenhånd, men vil gjerne høre andres erfaringer og om dere mener at det kan være lurt å gå til fastlegen med dette allerede nå, eller ha litt is i magen?

Takk for svar!
 
Hei!

Jeg hadde det likt som deg leeeenge, begynte med agnus castus- dråper for en tid tilbake og nå har jeg en helt «normal» syklus lengdemessig (28 dager) :) tok ca 3-4 måneder.

Lutealfasen min er nå på 14 dager pluss minus med en dag.

Kjøpt på Medicino eller Arnika. 40 dråper i litt vann hver morgen på tom mage.

Anbefaler det på det sterkeste!

Lykke til (og pust med magen) :love2
 
Jeg er gravid med nummer tre nå; og har hatt defekt lutealfase (under 10 dager) når jeg prøvde på alle barna. Prøvde naturlig 2-4 måneder før vi tok hormoner, blitt gravid alle fem ganger jeg har tatt hormoner (men mistet to i kjemisk). Tok letrozol og duphaston. Mitt råd er å heller gå rett til gynekolog og ta blodprøve, heller enn å prøve mange kjerringråd som gjør at du taper både tid og penger.
 
Jeg er gravid med nr. 2 nå, og har pleid å ha lutealfase på 8-9 dager. Har hatt et par kjemiske graviditeter. For vår del ble det nødvendig med progesterontilskudd (vagitorie), som vi fikk på resept fra privat gynekolog etter første time der. Og for vår del hjalp det. :happy:
 
Jeg har hatt kort lutealfase på 10 dager. Ble gravid, men mistet i MA i uke 8. Prøvde 4 sykluser etterpå uten at det gikk, så jeg dro til privat gynekolog og fikk skrevet ut resept på progesteronstøtte (Utrogestan). Ble gravid på 2. syklusen jeg gikk på det :)
 
Har vært borti dette. Har hatt mye korte syklus eller mellom blødninger.
Jeg måtte til gynekolog og fikk medisin. Letrozol og progesteron
Har vært gravid totalt 6 ganger. Men mistet 4 på forskjellige tidspunkt. Jeg prøver nå på en siste graviditet
Har prøvd både med medisiner og uten på det siste forsøket. Har vært et helt år uten positiv test.
 
Tusen takk for alle råd ❤️ Skal ta kontakt med fastlege, og evt. gynekolog.
 
Tusen takk til slle dere som deler erfaringene deres. Jeg har også kort lutealfase, noe jeg har funnet ut først nå nylig, etter nesten et år med prøving.
Har begynt med letrozol, og ved eventuel neste prøveperiode skal progresteron vurderes.
Jeg skulle ønske jeg fant dette forumet for mange måneder siden, slik at jeg hadde sluppet månedsvis med prøving med oddsen i mot oss. Det beste jeg gjorde var å dra til privat klinikk. Gynekologen jeg fikk tildelt via det offentlige var det svært liten og dårlig hjelp fra.
 
Back
Topp