Kort livmorhals.

Klomsis

Forelsket i forumet
MAI 2013
Noen flere som har fjernet en del av livmorhalsen?. Jeg måtte fjerne en del av livmorhalsen pga celleforandringer å er nå livredd for sen abort eller for tidlig fødsel. Er det noen som har erfaring med dette?
 
Jeg har også konisert. Men de tok ikke så mye. Jeg har skjønt at det er mer i "før i tiden" hvor de ikke brukte laser at slike ting var mer farlig.
 
Jeg har gjort det to ganger ja. Får egen ul hos gyn for å sjekke opp rundt dette i uke 17 og tett oppfølging videre derfra. ..
Men jeg visste ikke at sen abort også var en risiko...
 
Jeg også ble konisert i 2012, hadde ingen problemer med det da jeg gikk gravid med førstemann som ble født i 2014. Legen var ikke bekymra i det hele tatt, så det er nok het i orden :) Du kan jo be legen din sjekke opp hvor mye de tok (de tok 2 g hos meg, som er normalt/lite). De prøver som regel å ta så lite som mulig når det er på yngre kvinner som ikke er ferdig med barn :)

Tipper det er null stress jeg :)
 
Jeg har gjort det to ganger ja. Får egen ul hos gyn for å sjekke opp rundt dette i uke 17 og tett oppfølging videre derfra. ..
Men jeg visste ikke at sen abort også var en risiko...
Skal ta d opp med legen på 12 ukers kontrollen.
 
Konisert i september. De sa de tok lite. Vil ha tettere oppfølging ut i sv.skapet :)
 
Men nå skal det nevnes da, at det kan også hende grunnen til tettere oppfølging er at prøveresultatene etter begge koniseringene ikke har vært bra...
 
Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte ekstra oppfølging etter å ha blitt konisert sommeren 2013 :)
 
Sniker fra juni 2016.

Jeg er konisert og hos meg tok de mye (omtrent halvparten). Det var bra fordi det viste seg å være en kreftsvulst i vevet som ble fjernet, men fordi de hadde tatt såpass mye så var det frie render og jeg ble derfor vurdert som ferdig behandlet etter koniseringen.

Nå som jeg har blitt gravid får jeg tett oppfølging på grunn av den korte livmorhalsen (som er rundt 2,5 cm). Er 15 uker og har vært på 3 kontroller hos gynekolog hittil i svangerskapet. Har ikke fått andre restriksjoner enn at jeg ikke skal løfte tungt og neste kontroll hos gynekolog er ikke før jeg er rundt 19-20 uker på vei.
Har fått beskjed om å ta kontakt hvis jeg merker noe spesielt og at jeg da vil få time umiddelbart, men akkurat hva som menes med "noe spesielt" fikk jeg ingen god forklaring på. :p

Hvis du ikke har fått beskjed om at du trenger å følges opp ekstra så har de nok ikke tatt så mye og da er det sikkert ingen fare, men lurt å høre med fastlegen din så du slipper å gå og lure. :)
 
Sniker fra juni 2016.

Jeg er konisert og hos meg tok de mye (omtrent halvparten). Det var bra fordi det viste seg å være en kreftsvulst i vevet som ble fjernet, men fordi de hadde tatt såpass mye så var det frie render og jeg ble derfor vurdert som ferdig behandlet etter koniseringen.

Nå som jeg har blitt gravid får jeg tett oppfølging på grunn av den korte livmorhalsen (som er rundt 2,5 cm). Er 15 uker og har vært på 3 kontroller hos gynekolog hittil i svangerskapet. Har ikke fått andre restriksjoner enn at jeg ikke skal løfte tungt og neste kontroll hos gynekolog er ikke før jeg er rundt 19-20 uker på vei.
Har fått beskjed om å ta kontakt hvis jeg merker noe spesielt og at jeg da vil få time umiddelbart, men akkurat hva som menes med "noe spesielt" fikk jeg ingen god forklaring på. :p

Hvis du ikke har fått beskjed om at du trenger å følges opp ekstra så har de nok ikke tatt så mye og da er det sikkert ingen fare, men lurt å høre med fastlegen din så du slipper å gå og lure. :)
Takk. Jeg kommer nokk til å kreve en skjekk. Så vet jeg med sikkerhet at alt er trygt.:)
 
Back
Topp