Kort livmorhals?? Bekymra..

BabyMamma89

Blir kjent med forumet
OK her er situasjonen. Jeg skal nå ha mitt femte barn, de tre siste blir da født 2018, 2019 og 2020, altså 3 tette ❤️

Nå vil jeg ikke kalle meg noen tappe tafser, men har jo blitt ganske kjent inni der oppigjennom svangerskapene.
Til min store skrekk kjentes livmortappen helt maltraktert ut etter siste fødsel..
Jeg trodde vel at den skulle lukke seg og bli litt mer normal når jeg først var gravid igjen, men nå etter halvgått svangerskap er den fremdeles like myk, åpen og ja, maltraktert..

på ultralyd undersøkelsen i uke 18 fikk jeg beskjed om at livmorhalsen var på 2,1 cm.. jeg reagerte da jeg i alle andre svangerskapene har ligget på 4,5 cm så har Liksom ikke brydd meg noe om den før.. men virket som om de tok det helt med ro.. var vanlig liksom, så ble jeg satt opp automatisk til vekst kontroll etter fire uker fordi jeg tidligere har født store barn.. altså det er vel egentlig bare første mann som var veldig stor..

så i natt får jeg vondt i magen og nedpress.. på morran i dag bare sjekker jeg livmortappen forsiktig (ja jeg kan helt fint nå den da den heller ikke har trekt seg så mye opp denne gangen) og er liksom ikke noe å gå på der lenger.. og når jeg søker opp kort livmorhals får jeg opp at alt under 2,5cm beregnes som livmorhals svikt .. altså, men de tok det med så knakende to på sykehuset enda den allerede var på 2,1cm??

noen som har opplevd/ vært borti det samme?? Burde jeg være bekymret? Hva burde jeg gjøre. Fikk liksom ikke noe info fra dem..

Mest sannsynlig er alt fint, men jeg ville tatt en telefon til jordmor eller der du skal føde for å si ifra om nedpressfølelsen og høre hva de anbefaler. Kanskje en UL sjekk av Livmorhalsen hadde vært anbefalt for eksempel? Lykke til!

Ta en telefon og få det sjekket. Sørg for å få en annen jordmor til å sjekke enn sist bare for å få forskjellige øyne til å vurdere.

Back
Topp