Koronavaksine

selma93

Første møte med forumet
Var til jordmor og hun anbefalte å ta koronavaksine etterhvert. Jeg har bestemt meg for min egen del at jeg ikke skal ta flere. Har tatt totalt 3 stykk og hatt korona 3 ganger i tillegg. Jeg er usikker om den vaksinen er trygg for babyen i magen og babyen blir ikke født i værste sesongen. Noen som har noen tanker?

Var til jordmor og hun anbefalte å ta koronavaksine etterhvert. Jeg har bestemt meg for min egen del at jeg ikke skal ta flere. Har tatt totalt 3 stykk og hatt korona 3 ganger i tillegg. Jeg er usikker om den vaksinen er trygg for babyen i magen og babyen blir ikke født i værste sesongen. Noen som har noen tanker?
Jeg er på samme side som deg - helt uaktuelt å ta flere koronavaksiner. Er det noen grunn til at hun anbefalte dette?

Det er anbefalt at gravide i 2./3. trimester tar koronavaksinen, siden man er mer utsatt for alvorlig sykdom som gravid. I tillegg overføres antistoffer til barnet i magen. Jeg tok den i 2. trimester sist. Ble ikke dårlig av den vaksinen.
Jeg vurderer å ta den igjen

Jeg dropper koronavaksinen. Men litt dumt man må vente til 2.trimester for å ta influensavaksinen. Arbeidsleder lurte på om det ville være vits å ta den da influensa allerede var i full sving og jeg uansett ikke ville fått nytte av vaksinen om jeg ventet. Så håper jeg de har fått kikhostevaksinen når den tid kommer. Hadde kikhoste som barn og husker det veldig godt. Helt grusomt. Fastlegen sa det er mangel på denne vaksinen og sa jeg skulle få så fort de fikk den.

Jeg dropper koronavaksinen. Men litt dumt man må vente til 2.trimester for å ta influensavaksinen. Arbeidsleder lurte på om det ville være vits å ta den da influensa allerede var i full sving og jeg uansett ikke ville fått nytte av vaksinen om jeg ventet. Så håper jeg de har fått kikhostevaksinen når den tid kommer. Hadde kikhoste som barn og husker det veldig godt. Helt grusomt. Fastlegen sa det er mangel på denne vaksinen og sa jeg skulle få så fort de fikk den.
Jordmora mi sa at influensavaksinen trengte jeg ikke å ta siden sesongen ikke er der når babyen fødes, det virket som på hun at det var kun for babyen sin del :-) kikhostevaksinen skal jeg ta på nytt siden jeg tok den før jeg ble gravid

Det er anbefalt at gravide i 2./3. trimester tar koronavaksinen, siden man er mer utsatt for alvorlig sykdom som gravid. I tillegg overføres antistoffer til barnet i magen. Jeg tok den i 2. trimester sist. Ble ikke dårlig av den vaksinen.
Jeg vurderer å ta den igjen
Ja, det er ikke så lett å ta en avgjørelse når det ikke er kun mitt liv det handler om..

Jeg tok den i november i fjor siden jeg hadde termin i februar. Litt usikker på om jeg gjør det i år siden termin er på sommeren. Fikk forresten ingen bivirkninger, samme som de 3 andre gangene.

Jordmora mi sa at influensavaksinen trengte jeg ikke å ta siden sesongen ikke er der når babyen fødes, det virket som på hun at det var kun for babyen sin del :-) kikhostevaksinen skal jeg ta på nytt siden jeg tok den før jeg ble gravid
Jeg vet at jeg ikke ønsker å få influensa i svangerskapet :hungover: Så håper jeg holder meg frisk og tar den om to uker forhåpentligvis

Jeg kommer ikke til å ta koronavaksine.
Men skal ta influensavaksine om 3 uker, for da er jeg over i 2.trimester. Den anbefales jo for de som er i 2. og 3.trimester i influensasesong (desember-april). Og den beskytter baby i inntil 6 mnd etter fødsel.
Også vil jeg ta kikhostevaksine når den tid kommer (uke 24).

Influensa og koronavaksine eg vel mest for oss? At vi ikke skal bli alvorlig syke, for da er det vel begrenset med hvilken behandling vi kan/bør få pga baby? Jeg kommer til å ta de siden både lege og jordmor anbefalte de. Ikke fått noe særlige bivirkninger tidligere. De forhindrer jo ikke smitte, men alvorlig sykdom.
Kikhostevaksinen fikk jeg beskjed om ble satt i uke 24 fordi da har baby antistoffer til den er 3 mnd, og da starter vaksineprogrammet deres

Kun influensavaksine som ble nevnt til meg, så vet ikke om de anbefaler den lenger her... skal høre med jordmor. Men influensa og kikhoste skal jeg uansett ta :)

Influensa + muligens kikhoste. Men vil vente til kvalmen har gitt seg. Sliter mer enn nok om dagen og har ikke plass til bivirkninger etter vaksine i tillegg :dead:

Back
Topp