Jeg kommer til å be om å få ta den, neste gang jeg skal på kontroll hos legen.
jeg er i risikogruppa, så gjør det litt lettere å velge den. Både jeg, familien og «mitt» helsepersonell, vet at jeg kommer til å bli alvorlig syk, hvis jeg får covid. (Må legges inn på sykehus for behandling, bare av normal lungebetennelse) Det er også sannsynlighet for at jeg ikke overlever det. Bor en plass med lite smitte, så har egentlig tenkt å vente. Men etter å ha sett hvordan ting skle ut nå i 17 mai helgen, er jeg redd for at folk rett og slett begynner å bli så lei, at smitten øker igjen. Dessuten tenker jeg (og fastlegen) at vi som bor sørpå, faktisk får en del tilreisende turister nå i sommer. Samme med bemanning på lokalsykehuste. Vikarer og studenter. Selv om alle selvsagt testes ofte, er man likevel litt mer utsatt når mange mennesker flytter på seg i feriene og sommerjobbene.
Har fulgt ganske godt med på internasjonale termin og foreldregrupper. Særlig i USA. Der har de virkelig fått sett hvordan gravide reagerer på både covid og vaksinen. Det var dessverre mange som mistet barnet når de ble vaksinert i 1 trimester- OG når de fikk covid sent i svangerskapet. Men tallene for abort dalte, når de kuttet ut de to vaksinene som vi har fjernet her i Norge, på gravide. De som mistet barna sent i svangerskapet når de hadde covid, var ofte pga blodpropp i navlesnoren.
Jeg syns personlig st det er kjempe skummelt å ta vaksinen. Og skulle selvfølgelig ønske at det ikke var nødvendig. Ingen ønsker å utsette sine barn for usikkerhet. Derfor blir jeg så irritert når folk i facebookgrupper bare må lire av seg «mitt barn er ingen forsøkskanin» eller liknende. Det er jo ingen mødre som ønsker det! Men alternativene er ofte mye verre, hvis man først blir syk. Så det er så unødvendig å rette pekefingeren mot dem som faktisk må ta det utrolig vanskelige valget.
det er mange meninger, og man vet ikke noe om effektene om 5-10 år. Men så langt ser det ut til at babyer som var i magen, når mor ble vaksinert, er født med antistoffer, og de er friske og raske når de blir født.
Så jeg prøver å fokusere på det, og at det er det som gir størst sannsynlighet for at vi begge skal klare oss tryggest mulig, til høsten <3
fastlegen mente også at det kunne være en fordel å ta vaksinen nå, (vi forventer at jeg får en del bivirkninger) for da var det «bare» meg. Det er verre å få kraftige bivirkninger når man må ta seg av en liten baby også.
Måtte alle være trygge og friske og raske, og ta de valg som er best for seg selv og sin familie. Det finnes ingen rett og gal avgjørelse her, når man ikke vet mer enn man faktisk gjør. Alle gjør det beste for sine barn! Det er jeg helt sikker på