Koronavaksine under graviditeten

Bkno6273872

Andre møte med forumet
Er det noen her som har tatt koronavaksinen mens de har vært gravide? Hva tenker dere om å ta den mens man er gravid?

Jeg har blitt anbefalt av både fastlegen min og legen som følger meg på sykehuset om å ta den pga at jeg er i risikogruppen og har fått time neste uke. Men jeg føler meg veldig usikker og er kjempe redd for at det skal ha noen negative konsekvenser for babyen. Alle andre jeg kjenner som er gravide er veldig bestemte på at de vil vente til etter fødsel. Og det hadde nok jeg også gjort om jeg ikke var i risikogruppen...
 
Sniker er du i risiko gruppe er det ikke bra å bli smittet og være gravid, da er risikoen stor for dere begge
 
Sniker. Jeg er i risikogruppen(Men som legen sa ikke i noen høy risikogruppe),men jeg bor ett sted med lav til ingen smitte. Jeg har valgt å utsette til etter fødselen, ettersom sannsynligheten for å bli smittet er lavere, enn eventuell risiko ved vaksiner per nå.
 
Last edited:
Jeg hadde nok tatt den om jeg var i risikogruppe og fikk det anbefalt av lege. Tross alt er det helsepersonell som har best grunnlag for å komme med anbefalinger, tenker jeg :happy: Jeg kommer nok til å vente, ettersom jeg ikke er risikogruppe og antagelig ikke får tilbud om den før veldig tett på termin. Men det er ikke en lett avgjørelse, finnes jo argumenter både for og mot. Lykke til med valget :Heartred
 
xsmile2
Jeg hadde nok tatt den om jeg var i risikogruppe og fikk det anbefalt av lege. Tross alt er det helsepersonell som har best grunnlag for å komme med anbefalinger, tenker jeg :happy: Jeg kommer nok til å vente, ettersom jeg ikke er risikogruppe og antagelig ikke får tilbud om den før veldig tett på termin

Signerer dette jeg. Ønsker deg også lykke til med valget :)
 
Hvis risikoen for alvorlig sykdom ved smitte oversteg risiko ved vaksine ville jeg tatt den. I andre land vaksinerer de gravide. Jeg tenker det handler om å gjøre det som er minst risikabelt for deg og baby. Lykke til❤️
 
Jeg hadde nok tatt den om jeg var i risikogruppe og fikk det anbefalt av lege. Tross alt er det helsepersonell som har best grunnlag for å komme med anbefalinger, tenker jeg :happy: Jeg kommer nok til å vente, ettersom jeg ikke er risikogruppe og antagelig ikke får tilbud om den før veldig tett på termin. Men det er ikke en lett avgjørelse, finnes jo argumenter både for og mot. Lykke til med valget :Heartred
Enig med dette :happy: Jeg kommer til å vente til etter fødsel, fordi jeg ikke er i risikogruppe. Hadde legen min anbefalt meg noe annet, hadde jeg gjort det, med mindre jeg kunne isolere meg helt :)
 
Takk for støttende svar alle sammen. Tok vaksinen igår. Må innrømme at jeg gruet meg helt sykt. Har hatt en veldig øm arm og er litt slappere enn vanlig idag. Men ellers virker alt bra. Babyen er like aktiv som vanlig, så det er betryggende. Nå må jeg bare vente og se om man om kanskje ett år finner ut av at det har påvirket utviklingen til babyen på noen måter. Kanskje han kan fly?;)
 
Takk for støttende svar alle sammen. Tok vaksinen igår. Må innrømme at jeg gruet meg helt sykt. Har hatt en veldig øm arm og er litt slappere enn vanlig idag. Men ellers virker alt bra. Babyen er like aktiv som vanlig, så det er betryggende. Nå må jeg bare vente og se om man om kanskje ett år finner ut av at det har påvirket utviklingen til babyen på noen måter. Kanskje han kan fly?;)
Håper du ikke kommer til å gå ett år å bekymre deg for om det påvirket ungen, sannsynligheten for det er veeeeeldig liten når to leger anbefalte deg å ta den. Og de liker jo mest sannsynlig barn de også! Men hadde vært tøft å se deg med en flyvende ettåring i bånd :love7
 
Jeg tenker det har gått helt fint! Og tenk så fint at bebis blir født med antistoffer mot korona! Da slipper du å bekymre deg så mye for koronasmitte for lille :gen014
 
Jeg har valgt å vente siden vaksinen ikke godkjennes før evt 2022. Er heller ikke i risikogruppen. Ser det er rapportert noe endring i menstrasjonsblødning hos enkelte og at det i et nylig publisert studie har vist en opphopning av nanolipidpartikler i ovariene. Aner ikke hva det har å si, men vil gjerne vite det før jeg tar vaksinen som gravid.
 
Sniker. Har fått tilbud om vaksine nå, men jeg velger å vente, ikke i risikogruppe, er lav smitte her jeg bor og mange rundt med begynner å bli fullvaksinert. I tillegg har både lege og jordmor anbefalt meg å vente. Men jeg vet ikke om man bør registrere seg via linken og på den måten utsette? Eller skal jeg bare la mailen stå og ikke gjøre noe med den før jeg evt bestemmer meg for å ta den..?o_O:rolleyes:
 
Sniker. Har fått tilbud om vaksine nå, men jeg velger å vente, ikke i risikogruppe, er lav smitte her jeg bor og mange rundt med begynner å bli fullvaksinert. I tillegg har både lege og jordmor anbefalt meg å vente. Men jeg vet ikke om man bør registrere seg via linken og på den måten utsette? Eller skal jeg bare la mailen stå og ikke gjøre noe med den før jeg evt bestemmer meg for å ta den..?o_O:rolleyes:
Sniker jeg også!
Jeg fikk tilbud om vaksine i innboksen på helsenorge nå på fredag. Prøvde å ringe nr som sto oppført, men kom ikke frem. Så sendte en mail til kommunen, mailadresse sto også i innkallingen. Jeg vil gjerne vite at jeg får mulighet til å ta den etter graviditeten.
Så trykket jeg på alternativ for at "timen ikke passer"... Så får se hva jeg gjør når/om jeg får svar.

I nabokommunen sin innkalling sto det spesifisert at man skulle ta kontakt hvis man var gravid. I min kommunes innkalling sto det ikke noe om dette...
Jeg vil gjerne vente, og de fleste andre jeg har pratet med om dette tar det som en selvfølge at man venter med den om man er gravid.

Er ikke i risikogruppe, og lite smitte her jeg bor nå. Kan klare å holde strengere smittevern for meg selv frem til permisjon starter, og i løpet av sommeren er de fleste kollegaer vaksinert, dermed beskyttes jeg jo av dette også.
Skulle det bli et større utbrudd igjen før permisjon starter får jeg heller sykemeldes.
 
Jeg venter også, etter at fastlegen min sa at hun ikke kunne anbefale å ta den «fordi vi rett og slett vet for lite om effektene på mor og barn». Men hun frarådet det heller ikke, og leste opp ordrett det som står på nettsidene til FHI (som jeg nettopp hadde lest selv :cool:). Syns det er litt skummelt med den delta-varianten, pluss at i august etter ferien er det sikkert mange som har vært både utenlands og rundt omkring... Jeg får heller fortsette å bruke munnbind selv om de fleste nå har slutta med det:hilarious:

Sikkert ulikt fra kommune til kommune, men jeg fikk ikke tilbud om en konkret dato, men en link til en booking-side der jeg kunne velge mellom ulike datoer (og mellom pfizer og moderna). Og det ser ut til at det stadig kommer nye datoer, så antar at jeg kan gå inn og velge time når det blir aktuelt. Har sendt en mail til kommunen for å være på den sikre siden :) Mye å ta stilling til når jeg egentlig bare har lyst å gå i hi og vente på minstemann :shy:
 
Jeg venter til jeg født om 2 uker, men har beholdt innkallings-lenken slik at jeg kan booke time asap når jeg kommer ut av sykehuset. Gjerne på vei hjem eller på sykehuset, for vaksinen skal så absolutt taes her.

Må si jeg gleder meg og synes det er litt «høytid» over det etter alt verden vært igjennom, og har følt litt på det med at jeg ikke kunne møte opp når jeg først fikk innkalling.

Men så helt på slutten av svangerskapet ble det enkelt å bare utsette noen uker og egentlig slippe å vurdere alt rundt det så grundig. Ville vært verre å være halvveis og måtte forholde seg til det kjenner jeg :)
 
Sniker litt rundt på forskjellige termingrupper her nå, for å sanke erfaringer med vaksinen.

Var selv helt sikker på at jeg burde vente til etter fødsel, og syns det er kjempevanskelig at vi gravide må ta avgjørelsen selv.

Da jeg var på kontroll hos jordmor sist, sa hun uten å i det hele tatt tvile, at hun mente jeg skulle ta den. Jeg har litt høy bmi, men utenom dette ikke i risikogruppe. Jobber i bhg og har dermed ikke muligheten til å begrense kontakter så veldig mye. Noen egen fastlege har jeg ikke akkurat nå, da hans plass driftes av vikarer frem til ny lege blir ansatt. Så å diskutere noe sånt med en lege som ikke kjenner meg er ikke noe betryggende for meg... Føler jeg bør stole på jordmor, de vil vel ikke noe annet enn det beste for mor og barn?

Dere som har tatt den, hvordan har det gått? Bivirkninger utenom de "vanlige" e.l?
 
Sniker litt rundt på forskjellige termingrupper her nå, for å sanke erfaringer med vaksinen.

Var selv helt sikker på at jeg burde vente til etter fødsel, og syns det er kjempevanskelig at vi gravide må ta avgjørelsen selv.

Da jeg var på kontroll hos jordmor sist, sa hun uten å i det hele tatt tvile, at hun mente jeg skulle ta den. Jeg har litt høy bmi, men utenom dette ikke i risikogruppe. Jobber i bhg og har dermed ikke muligheten til å begrense kontakter så veldig mye. Noen egen fastlege har jeg ikke akkurat nå, da hans plass driftes av vikarer frem til ny lege blir ansatt. Så å diskutere noe sånt med en lege som ikke kjenner meg er ikke noe betryggende for meg... Føler jeg bør stole på jordmor, de vil vel ikke noe annet enn det beste for mor og barn?

Dere som har tatt den, hvordan har det gått? Bivirkninger utenom de "vanlige" e.l?

Jeg hadde ingen andre bivirkninger enn ømhet i armen. Men vet jo ikke om det kan ha påvirket babyen. Tror du kan høre mange ulike meninger om dette blant fagfolk også. Men kanskje du kunne forhørt deg med en lege eller jordmor på sykehuset du skal føde på? Bare for å høre flere råd og argumenter. Jeg snakket om det med både fastlegen min og gynekologen som følger meg på sykehuset pga at jeg har et ririkosvangerskap. Begge mente helt bestemt at jeg burde ta vaksinen. Men dose to blir etter fødsel.
 
Et perspektiv fra 'sidelinja': Jeg er høygravid (uke 39) og fikk vaksinetilbud for et par uker siden - bestemte meg for å vente siden fødselen var så kort tid unna. Nå angrer jeg egentlig litt, pga Delta-varianten og fordi jeg har blitt usikker på om det egentlig blir enklere å gjennomgå eventuelle bivirkninger med en liten baby å ta seg av :p Gitt langt intervall mellom dosene + tre uker i etterkant før man er 'immun' betyr det også at man kommer til å måtte være forsiktig/bekymra for potensielt smittsomme besøkende lenge etter fødsel også. Det er litt for seint for meg nå, siden fødsel kan skje når som helst - men hadde jeg hatt en måned eller to igjen ville jeg tatt, i hvert fall i Oslo hvor jeg bor...! Siden smitten er stigende, høsten blir mer 'åpen' enn våren osv. Det som finnes av tall for vaksinasjon av gravide i blant annet USA tyder vel også på at det ikke er mer risikabelt å ta vaksinen for gravide enn andre - men tvert imot at sannsynligheten for å bli dårligere/måtte legges inn hvis man får korona er litt høyere for gravide. Har også flere gravide venninner som har tatt begge doser nå i sommer, og det har gått helt bra.

Lykke til med valget uansett! Kjenner meg veldig igjen i dilemmaet - kjipt at man må 'velge selv' heller enn å få en tydelig anbefaling.
 
Jeg hadde ingen andre bivirkninger enn ømhet i armen. Men vet jo ikke om det kan ha påvirket babyen. Tror du kan høre mange ulike meninger om dette blant fagfolk også. Men kanskje du kunne forhørt deg med en lege eller jordmor på sykehuset du skal føde på? Bare for å høre flere råd og argumenter. Jeg snakket om det med både fastlegen min og gynekologen som følger meg på sykehuset pga at jeg har et ririkosvangerskap. Begge mente helt bestemt at jeg burde ta vaksinen. Men dose to blir etter fødsel.
Nå er første dose satt, tok den på torsdag. En kollega fikk derimot beskjed fra sin fastlege om å vente, da hun ringte til vaksinasjonskontoret for å avlyse vaksinen så stusset de veldig der, for de mente det var helt trygt og de vaksinerer mange gravide. Men beste tipset må være å forholde seg til hva en selv blir anbefalt og ikke høre på andre.

Min neste dose er satt til 2 uker før termin, og skal snakke med jordmor om jeg kanskje burde vente til litt etter fødsel. Nå er det jo snakk om at dose 2 kanskje blir fremskyndet, og da muligens jeg tar dose 2 også før fødsel. Det er egentlig opp til hva jordmor anbefaler.

Forresten ingen bivirkninger av vaksinen utenom litt øm arm. Og like livlig inni magen som alltid ☺️ Om det påvirker meg eller babyen på lang sikt kan man jo ikke vite helt sikkert, men det gjelder jo ganske mye forskjellige ting...
 
Back
Topp