Koronastengt = bleieslutt

Tekopp

Forumet er livet
Septembergull'17
Februarbarna 2020
Stjerneskuddene 2024
Flere som tenker på å slutte med bleier nå?

Noen spesielle tips og triks dere vil bruke?

Her er barnet 2.5år, så hadde tenkt å ta dette i løpet av våren uansett :)
 
Flere som tenker på å slutte med bleier nå?

Noen spesielle tips og triks dere vil bruke?

Her er barnet 2.5år, så hadde tenkt å ta dette i løpet av våren uansett :)

Kjør på sier jeg bare, enten funker det eller så funker det ikke :D

Her lurer jeg på å forsøke å kutte sovebleia og heller gi tilbud om potte når han våkner tidlig. Om han har sovet gjennnom natta er bleia tørr, hvis han har vært urolig/våken er det ofte tiss i den. Vi får se hvordan det går :p

Mitt beste tips er å la barnet gå naken nedentil, eller med løs joggebukse uten noe under. Vent med truser, da mange barn kan ende opp med å ha flere uhell med trusa på fordi den sitter tett inntil skrittet akkurat som ei bleie, og dermed skaper forvirring.

Og en annen ting som har fungert her, er å la barnet tisset ferdig på gulvet uten å flyttede for mye midt i uhellet. Jeg hadde en epridoe der jeg løftet opp gutten min og fortet oss til badet mens han tisset. Det skapte mye stress rundt uhellsituasjonen og han rakk ikke helt å ta inn over seg hva som skjedde. Først da jeg lot han stå stille og observere ble det færre uhell :)
Om han satt i sofaen løftet jeg han opp og så han sto på gulv uten teppe under for å minske mengden søl, men de fleste uhell her var mens han sto midt på gulvet.

Ullteppe med håndkle over i sofa/tekstiler det er vanskelig å tørke.

Og husk at uhell er bra - man lærer noe hver gang ❤️ barnet får flere erfaringer om hvordan det kjennes ut rett før man ikke kan holde igjen lenger og vi voksne ser kanskje i hvilke situasjoner vi må være i forkant.

Men alle barn er forskjellige og det er ulikt hva som fungerer best og hva som gir mest suksess av å følge på rutine eller la barna si ifra selv, eller en kombinasjon av begge deler. Her har det fungert å gi tilbud, altså sette potte i nærheten eller si at vi skal gå på do, men om han ikke vil funker det ikke å si at vi Må gå akkurat da. Her har det bare ført til pottenekt og sure miner - han vil bestemme selv :hilarious:
Men såklart kan jeg prøve å lokke litt, feks kom skal vi se på den boka som er på do, eller nå skal vi på do også kan du få tørke og trekke opp osv.


Lykke til ❤️
 
Vi har begynt litt og, for tenkte uansett å ta det til sommeren. Får se hvordan det går. Hittil har vi ikke tatt av bleien, men går mye på do, og hun har startet med å si ifra nesten hver gang hun må tisse. Tenker vi kommer til å teste uten bleie ila uken. :)
 
Jeg har vurdert det, men yngste nekter å gå på potte eller bruke doringen sin :dontknow
 
Husk at det ikke går an å presse barnet til dette, samme hvor mye en prøver, hvis ikke barnet er fysisk moden for det.
De kjenner rett og slett ikke at de må på do, eller klarer å styre dette før kroppene er modne nok.

Det er jo bare å prøve, men stress med dette kan forsinke prosessen og skape aversjoner.
Hvis barnet ikke vil, er det bare å vente. Noen er klare ved 2 år, andre ved 5. De aller fleste finner ut at de er klare selv, og ber om å få gå på do. :)
 
Vi har brukt corona tiden til dette :) Gått overraskende bra, har vært uten bleier på dagtid i 9 dager nå. Maks et uhell per dag, noen ganger ingen :) Nå blir jo bhg stengt minst en uke til og kanskje over påske, så da har man jo virkelig god tid! Ellers anbefaler jeg å lese det Veivalsa har skrevet - som vanlig et godt formulert innlegg med gode råd <3
 
Back
Topp