Koronajul

Sizzi

Betatt av forumet
Vårspirene 2021
I de månedene koronaen hAr herjet hR det vært mye diskusjoner rundt korona og gravide... sannheten er jo at ingen egentlig vet om det er farlig, om det kan gi senskader osv...
Hvordan forholder dere dere til dette? F.eks ift jula?
Jeg jobber som helsepersonell, og tenker at jeg bare holder meg unna dersom det kommer inn pasienter med mistanke...
I jula vil svigerfamilien min, de er 5 stk, komme nordover til oss. De bor nær Oslo med «mye» smitte, vi har lite smitte. De skal innom veldig mange forskjellige venner og familie, før de evt kommer til oss i romjula.. jeg er skeptisk! Egentlig ikke mest for at jeg er gravid, men vil ikke dra evt smitte med meg noen plass selv.....
Hvordan kan jeg evt forklare dem på en pen måte at jeg ikke syns de skal komme nordover i år? Ingen blir alene i sør, de er 4 voksne og 1 barn som kan være sammen der!

Vi bor i Tromsø og skal reise ned til Hans familie sørpå, han har to søstre og far og mor der og vi har ikke så mange her nord, i tillegg skal vi flytte sørover i februar så vi starter å flytte ting sørover allerede da. Vi skal kun være sammen med dem hele julen og der er det null smittede så føler meg veldig trygg. Det jeg er bekymret for er selve reisen og vurderer om vi kanskje skal kjøre istedet for å ta fly.
Ellers skulle vi få besøk 15-20 av noen fra min familie, men jeg spurte om vi ikke kunne ta det igjen etter jul slik at vi holder nærkontakter til et minimum. :)

Vi har dei fleste av nær familie buande på same plass, og omgåast dei fleste av dei uansett. Spesielt mine foreldre og hans bror med familie.

Litt meir skeptisk til mine brødre, dei studera/jobba i andre byar, og vi ser dei mykje sjeldnare. Ein ting er at vi voksne treffast med god avstand, men verre med 2 åringen som flyge rundt til alle..:confused:

Julafta har vi bestemt å vere heime berre oss 4, mest pga min form og 2 åringen si leggetid. Trur det kan bli veldig koselig :) 1.juledag blir det muligens eit besøk hos mine foreldre, ellers ingenting sosialt planlagt. Jobbar dei fleste svarte dagar + 3.juledag og 1.nyttårsdag. Har nok med det egentlig :wacky:

Er ikkje mest redd for smitte for min eigen del (men vil sjølvsagt unngå det), men jobbar også i helsevesenet og det verste hadde vert å vere den som tar med seg smitte inn på jobb :confused:

Last edited:
Hvordan er det der du bor? Her må de ikarantene hvis de kommer fra røde områder (feks Oslo) så går jo an å skylde på det hvis det er likt, at det blir tung int å komme på besøk å havne i karantene.

Personlig er jeg ikke bekymret og tenker ikke noe over det annet enn at jeg ikke vil smitte videre da, så holder meg jo til regelverket :)

Eg tenker det er heilt innafor å vere ærlege og seie at pga situasjonen verda er i no ynsker dykk å halde nærkontaktene til eit minimum. Det er ein sosial dugnad dette, og alle må faktisk bidra... Reiser som ikkje er nødvendige blir jo frårådd. Og sidan ingen blir sittande åleine i jula pga det, skal ikkje du ha dårleg samvit for det heller.

Hvis de skal innom flere på sin vei, tenker jeg at det ikke er helt innafor det som er anbefalt denne jula. Og det er lov å si fra at man ikke ønsker å risikere smitte.
Vi skal bare feire med familie som vi omgås med til daglig. Og alt annet sosialt får vente til senere. Vil ikke ta sjansen på en karantene nå.

Jeg må bare presisere at jeg ikke er mest redd for å bli smitta selv.. men jeg har foreldre som er 70+, som vi omgås daglig. I tillegg er jeg redd for å ta me smitte på jobb...
Syns det er utrolig vanskelig situasjon, skulle bare ønske de selv kunne se at dette ikke wr året for å reise! Så kunne de heller kommet i januar en tur, bare dem, og bare på besøk til oss liksom...

Skjønner at den er vanskelig og ubehagelig, men veldig enig med hva flere over her sier. Akkurat nå må det være rom for å si ifra om sånt og deres planer er virkelig ikke i tråd med dagens anbefalinger. Jeg måtte selv si ifra til kusinen min at vi må dele oss i år på første juledag. Gruet meg nok mer enn nødvendig for det gikk helt fint. Hun hadde forståelse for at vi ikke var komfortable med samling på 12 pers og vil følge myndighetenes råd. Så bare å hoppe i det :)

Takk for mange fine og godt reflekterte svar.. jeg må få samboeren til å høre med familien hva de tenker... jeg er nesten mest redd for at de sier at de respekterer oss, men kommer oppover likevel. Så skal spesielt samboeren min og barna vite at de er her, men får ikke treffe dem... blir nesten verre :eek: korona kan ta seg en bolle!

Back
Topp