Koronabekymring

Jeg har ikke stresset så mye tidligere siden det ikke har vært påvist at gravide er i risikogruppen for å få Covid-19, og at vi som regel ikke blir sykere enn den allmenne befolkning hvis det skjer. Men så leste jeg denne artikkelen, og ble litt stresset. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/mindre-feber-men-hoyere-risiko/72809877
Jeg har i samråd med jordmor valgt å ha et føre-var-prinsipp. Siden jeg jobber tett på mennesker og ikke kan settes i andre oppgaver har jeg gått ut i svangerskapspenger. jeg kjenner at jeg ikke tørr å sjangse på dette og er heller ekstra forsiktig.

Jeg er ikke noe mer stresset enn tidligere. Ettersom gravide har lettere for å bli mer syk ved influensa, så forventet jeg egentlig dette.
Kommer til å være forsiktig som vanlig. Har uansett hjemmekontor, så føler at det er lav risiko.

Men leste at det er verdt å merke seg at:
"Risikofaktorer for mor assosiert med alvorlig covid-19 er høy alder, høy kroppsmasseindeks, kronisk høyt blodtrykk og eksisterende diabetes."

Jeg har ikke stresset så mye tidligere siden det ikke har vært påvist at gravide er i risikogruppen for å få Covid-19, og at vi som regel ikke blir sykere enn den allmenne befolkning hvis det skjer. Men så leste jeg denne artikkelen, og ble litt stresset. Hva tenker dere?

https://www.dagbladet.no/nyheter/mindre-feber-men-hoyere-risiko/72809877
(Sniker fra januargruppa) Takk for deling av informativ artikkel. Har selv prøvd å vært ekstra påpasselig når jeg er ute med håndhygene og slik. Mulig jeg må ta dette opp med jordmor på mandag. Tar buss til og fra jobb hver dag, men har fått tilrettelagt slik at jeg starter en time tidligere og drar hjem i 12 tiden for så å jobbe resten av dagen fra hjemmekontor for å unngå den verste rushtrafikken av folk (har også en full dag i uke med hjemmekontor). Nå er vel smittespredningen i min hjem kommune ganske lav, men får høre hva jordmor sier. Er i tilleg type 1 diabetiker så har en del ting som gjør at risikoen er høyere for meg og lillegutt i magen :dummy::Heartblue

Last edited:
Veldig rart at denne forskningen her ikke blir nevnt fra helsenorge syns jeg!

Jeg jobber som optiker og har jo selvsagt nær pasientkontakt, men følger jo smittevernregler og bruker munnbind. Hvordan forholder dere andre som er helsepersonell og har pasientkontakt til dette?

Veldig rart at denne forskningen her ikke blir nevnt fra helsenorge syns jeg!

Jeg jobber som optiker og har jo selvsagt nær pasientkontakt, men følger jo smittevernregler og bruker munnbind. Hvordan forholder dere andre som er helsepersonell og har pasientkontakt til dette?

Hos meg, sykepleier på sykehus, blir alle screenet med spørsmål ved ankomst. Dersom de har noen symptomer overhodet isoleres de og testes. Alle som er i isolasjon slipper jeg å forholde meg til som gravid.

Har derimot søkt svangerskapspenger nå pga svangerskapsdiabetes. Syns det føles som en ekstra risiko, samt at jeg klarer ikke følge opp blodsukkermålinger, insulinregulering og måltider på jobb. Er alt for hektisk.

Hos meg, sykepleier på sykehus, blir alle screenet med spørsmål ved ankomst. Dersom de har noen symptomer overhodet isoleres de og testes. Alle som er i isolasjon slipper jeg å forholde meg til som gravid.

Har derimot søkt svangerskapspenger nå pga svangerskapsdiabetes. Syns det føles som en ekstra risiko, samt at jeg klarer ikke følge opp blodsukkermålinger, insulinregulering og måltider på jobb. Er alt for hektisk.

Ja vi screener jo alle pasienter vi også, så det bør jo være godt nok føler jeg.. men man blir jo litt lettere stresset!
Skjønner god når du får enda en risikofaktor at det er bedre med svangerskapspenger

Ja vi screener jo alle pasienter vi også, så det bør jo være godt nok føler jeg.. men man blir jo litt lettere stresset!
Skjønner god når du får enda en risikofaktor at det er bedre med svangerskapspenger
Tenker du har tatt de forholdsregler du kan igrunn. Her bruker ikke optiker munnbind feks.

Back
Topp