Korona

En tråd i 'Juni 2020' startet av Mininirime, 11 Mar 2020.

Endre kallenavn | Kom i gang/Hjelp
  1. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Hei dere! Jeg, som vanligvis sitter stødig i båten, kjenner at korona-angsten begynner å ta seg opp litt. Jeg ønsker derfor å starte en liten tråd der vi kan dele oppdatert informasjon og retningslinjer, samt diskutere grunnlaget for FHIs anbefalinger.

Per i dag så er det ingen spesielle anbefalinger for gravide ifølge FHI:

men det jeg reagerer på, er at de baserer dette på manglende data: «Gravide kan ha økt risiko for alvorligere forløp av enkelte virusinfeksjoner hvis de blir smittet, som f.eks. influensa. Vi vet foreløpig ikke om dette også gjelder for sykdommen covid-19.» og lengre ned «i en artikkel som oppsummerer funn hos ni kinesiske gravide som fikk påvist covid-19 og deres barn, ble det ikke påvist smitte til barnet. Det ble heller ikke funnet koronavirus i brystmelk til disse kvinnene.»

leser man artikkelen de linker til, var det 9 syke kinesiske kvinner som fødte i Wuhan i januar. Alle hadde keisersnitt, fikk ikke amme og ble holdt adskilt fra barnet for å forhindre smitte. Men en annen artikkel om 9 kinesiske kvinner som fødte 10 barn uten å vite at de var syke, har helt andre resultater: 6/10 barn var premature og 1 av barna døde.

jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal konkludere med. Men jeg syns det er rart at gravide frarådes fra mange ting «fordi vi ikke vet om det er farlig, så hvorfor ta risiko» men at det ikke gjelder korona?

nå høres jeg ut som en hysterisk førstegangsfødende fra Facebook, så dere får bare jekke meg ned om dere kan :rolleyes: jeg har informert sjefen om at jeg tar hjemmekontor i morgen og fredag. Kanskje jeg er mindre hysterisk etter noen dager...

• Enig Enig x 5
  2. Lille nille Blir kjent med forumet

3. Peonen Elsker forumet Junilykke 2020 ♡ Snøfnuggene 2018

4. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Takk for det. Jeg leser retningslinjene artikkelen er basert på.
    Det som beroliger er jo at det ikke var noe smitte mellom mor og barn før fødsel, det liker jeg.
    Men de har ikke grunnlag for å si om prematur fødsel skyldtes korona eller andre årsaker. Og de anbefaler koronasmittede å *ikke* føde hjemme pga risiko for smitte under fødsel.

De anbefaler heldigvis ikke at mor og barn er fraskilt i 14 dager sånn som de gjorde med de kinesiske mødrene. Og man kan amme med maske...

så worst case blir kanskje at man føder med feber, uten epidural fordi legene er syke? Eller at man må ha tvungent ks pga risiko for smitte under fødsel, hvis legene er friske?

5. Barnehagelæreren Glad i forumet Maiblomstene 2020 Junilykke 2020 ♡

Jeg kjenner også angsten har kommet. Er glad jeg har jordmortime i dag, så jeg får snakket litt med henne. Er ikke så veldig redd for smitten i seg selv, men det helhetlige samfunnet. Er livredd for å ikke få nødvendig helsehjelp ved fødsel. Så redd at det har lagt seg en stor grå sky over hodet mitt nå de siste dagene, og har mistet all gleden over å være gravid.. Har sovet dårlig også, så nervene er helt frynsette - og grått en del i går og i dag.

• Hjertelig Hjertelig x 3
  6. Lane Glad i forumet Junilykke 2020 ♡

Eg begynte egentlig å kjenne på bekymring igår. Er sjølv lite ute blant folk no når eg er sjukmeldt, men vi har to ungar i barnehage og skule og her er såpass mange smitta i kommunen at sjansen er der. Les det (lille) som står om gravide og smitte, men tenker at det er ein del dei ikkje veit endå og at eg nekta å la meg kalle hysterisk for å vere litt bekymra no. Håpa bhg og skule blir stengt eg.

7. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

I følge helsenorge.no så er det smart for gravide å være ekstra påpasselige, men vi er ikke regnet som en risikogruppe.
    Viruset liknet SARS, og SARS var litt tyngre for gravide. Det er ingen fare for fosterskader såvidt man vet, men det er jo aldri en fordel å ha nedsatt immunforsvar, og man er jo generelt litt utsatt i svangerskap.

Det viktigste for meg er likevel å begrense smitte til de som virkelig er utsatt, altså lungesyke og eldre. Her har samboer hjemmekontor, jeg er sykemeldt og vi holder datter hjemme ut uka mens vi ser an situasjonen.
    Hun må jobbe med skoleting mens hun er hjemme da :)

• Hjertelig Hjertelig x 1
  8. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

Selv er jeg mest redd for besteforeldrene mine. De er sterke folk og jeg tror de har flere år igjen, gitt at de ikke får dette. Med alder på 82 og 92 år så blir nok en hard lungebetennelse slutten. Eks-svigermor er også transplantasjonspasient og venter på ny nyre (lever uten nyrer i dag) og tåler ikke en slik infeksjon.

• Hjertelig Hjertelig x 1
  9. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Mamma og pappa virker ikke å ta det alvorlig, de er begge over 65 år og jeg er redd for at de ikke vil bli prioritert dersom det skulle bli veldig stort behov for hjelp...

for min egen del er jeg også redd for å føde uten medisinsk tilsyn, men man skal nok klare alt!

nå stenger de jo skoler og barnehager i Oslo fra mandag, men vi tar ut storebror i morgen allerede. Så da blir det ihvertfall slik at vi gjør alt vi kan for å begrense smitte.

• Liker Liker x 1
  10. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

Føde har jeg tenkt på også. Jeg regner med at det blir ansett som medisinsk nødvendig hjelp, så vi trenger nok ikke egentlig å være veldig bekymret, men i Stavanger har jo en fødeavdeling stengt alt.

Jeg har heldigvis hatt to ukompliserte fødsler tidligere, så oddsene er på min side, men man vil jo føle seg trygg uansett.

• Liker Liker x 1
  11. Powerpuffy Glad i forumet Junilykke 2020 ♡

Er i utgangspunket ikke noe særlig bekymret av meg, men veeeeldig glad for at termin ikke er før i juni nå. :angelic:

12. Forest Glad i forumet Maiblomstene 2017 Junilykke 2020 ♡

Kjenner jeg blir litt stresset når de anslår at den værste tiden blir i perioden mai-august

• Enig Enig x 6
  13. Gardinstanga Gift med forumet Høsthjerter 2017 Junilykke 2020 ♡

Jeg er ikke spesielt bekymret. Er bare bekymret for at noe skjer iforhold til mitt planlagte keisersnitt.

• Enig Enig x 2
  14. Hyllrose Betatt av forumet Junilykke 2020 ♡

Kjenner egentlig mer og mer på det. Nå er vi "stengt inne" alle sammen. Jeg håper for guds skyld at samboer ikke permitteres, men han har hjemmekontor og jobber offentlig, så det skal vel litt til heldigvis.

Men hva med svangerskapskontroller nå? Siden de ikke tester de fleste folk nå så kan man nesten ikke vite om man er utsatt for smitte, og det gjelder også alle andre på legekontoret. Man får ikke ringt koronatelefonen, for der er det så stor pågang at folk ikke kommer gjennom, så hvem vet.

• Enig Enig x 1
    • Nyttig Nyttig x 1
  15. Mininirime Glad i forumet Marsboerne 20 18 Junilykke 2020 ♡

Del denne siden