Korona, vaksine og svangerskap…

Vigoi8

Blir kjent med forumet
Jeg er en av de som bestemte meg for å vente med vaksine da jeg ikke ønsker å vaksinere meg mens jeg er gravid. Samboeren min er også helt imot at jeg skal vaksinere meg mens jeg er gravid. Men jeg begynner virkelig å kjenne på det nå som smitten er såpass høy, og vi begge må jobbe og datra hans er her 50%, umulig for oss å isolere oss mer enn vi gjør, selv er jeg flink med hygiene og bruker munnbind i butikk og på jobb. Jeg ønsker virkelig ikke å få korona i graviditeten heller. Er det slik at etter 12 uker uti svangerskapet så er det meste trygt? Mtp medisiner og da evt vaksiner? Syntes dette er kjempe skummelt da jeg ikke ønsker å ta en vaksine som man ikke aner hvilken påvirkning ettervirkninger har på fosteret. Flere her som tenker det samme? Ønsker ikke å få korona heller i slutten av svangerskapet, men er virkelig skeptisk til en vaksine også… :oops:
 
Jeg er en av de som bestemte meg for å vente med vaksine da jeg ikke ønsker å vaksinere meg mens jeg er gravid. Samboeren min er også helt imot at jeg skal vaksinere meg mens jeg er gravid. Men jeg begynner virkelig å kjenne på det nå som smitten er såpass høy, og vi begge må jobbe og datra hans er her 50%, umulig for oss å isolere oss mer enn vi gjør, selv er jeg flink med hygiene og bruker munnbind i butikk og på jobb. Jeg ønsker virkelig ikke å få korona i graviditeten heller. Er det slik at etter 12 uker uti svangerskapet så er det meste trygt? Mtp medisiner og da evt vaksiner? Syntes dette er kjempe skummelt da jeg ikke ønsker å ta en vaksine som man ikke aner hvilken påvirkning ettervirkninger har på fosteret. Flere her som tenker det samme? Ønsker ikke å få korona heller i slutten av svangerskapet, men er virkelig skeptisk til en vaksine også… :oops:


Snakk med lege eller jordmor om dette og ditt spesifikke tilfelle tenker jeg :)
Men ja, de hadde ikke anbefalt vaksinering til gravide hvis ikke det var trygt. Gravide er generelt en gruppe som det ikke tas noen sjanser med.
 
Jeg har også nølt veldig lenge. Men forstår deg godt, med de høye smittetallene som er nå føles alt kjempeskummelt.
Jeg fikk 1 dose av vaksinen i sist uke som var graviditetsuke 30 for min del.
Jeg planlegger 2dose i februar når Baby er født, og håper på litt beskyttelse av bare en dose fram til da.
 
Hei,

Føler så med dere! Hadde i grunn håpet å klare meg uten å ta den, men sønnen min er 11 år og høyt smittetrykk på skolen.
Mann og stesønn jobber og selv om de er vaksinert så kan de smitte meg.
Har lest sykt mye rapporter fra Who og Fhi og andre kilder og ingen tilsier det er farlig for fosteret… men en stor del av meg sliter med denne avgjørelsen.
Vurderer å ta en dose nå og vente med neste til etter fødsel men det blir kanskje for lenge til, har ikke termin før slutten av Mars.
 
Jeg har vært skeptisk til vaksinen hele svangerskapet og har nektet å ta den. Men nå er det så mye smitte at jeg har ombestemt meg. Er høygravid og hadde jeg fått korona nå hadde jeg slitt veldig tror jeg. Derfor skal jeg ta den og håper at første dose gir både meg og baby nok beskyttelse
 
Jeg har tatt to doser nå under graviditeten og er veldig fornøyd med den avgjørelsen nå når smittetrykket er så høyt igjen. Tenker også endel på at baby faktisk vil være litt bedre beskyttet etter fødsel ved vaksinering, og har derfor ikke ville ventet. Tror jeg hadde vært ekstremt bekymret for smitte i tiden etter fødsel dersom jeg ikke hadde tatt vaksinen og iallefall visst at jeg har gitt videre den beskyttelsen jeg kan.
 
Lege og jordmor mener jeg må ta den, har underliggende sykdom som også gjør det litt mer alvorlig så skal ned nå. Håper inderlig det går bra med meg og bebis ❤️
 
Det som er bevist er at korona er farlig for gravide og for babyen. Det er ingen beviser på at vaksinen er farlig.

Jeg syntes også det var skummelt å skulle ta vaksinen på grunn av graviditet. Vi skal jo være så forsiktige med alt. Men etter jeg tok den i oktober ble jeg egentlig kjempelettet. Og det har vært så utrolig deilig å gå rundt å vite at jeg er beskyttet, slik at hvis jeg skulle bli smittet er det ikke krise.
Unner alle den trygghetsfølelsen! :Heartred

Snakk alltid med lege, men jeg kan i hvertfall si at for meg forsvant det bekymringer etter vaksinen ble tatt.
 
Det er klar anbefaling å ta vaksinen - dere som har ventet - er dere ikke redde for smitte med komplikasjoner?
 
Hva tenker man om 3. dose som gravid? Har fått tilbud om den, men ønsker uansett å vente til etter 1. trimester. Usikker på om jeg ønsker å ta den senere heller.
 
Jeg prøver å bli gravid, å er derfor veldig skeptisk til å ta vaksinen. Har ikke noe syklus i utgangspunktet å livredd for at jeg skal skaffe meg en late som syklus i flere etter at jeg kanskje skulle vøre ferdig med sykluser. Nå var jeg så uheldig å få corona første uka til sønnen i barnehagen, så har jo vært ute for en versjon allerede, heldigvis en mild versjon. Men så tenker jeg jo som alle andre skeptikere at kanskje er det nettopp fordi foreldrene til de andre barna er vaksinert at det ikke ble oppdaget før vi fikk det? Jeg var ikke vaksinert å var på tur til å droppe å teste meg for covid fordi det føltes som en veldig liten forkjølelse og de i barnehagen kunne jo fortelle at det var en liten forkjølelse som gikk. Glad jeg testa og var flere som måtte holde seg hjemme og i karantene slik at det ikke ble smittet videre i den greina.

Men ja mulig jeg tror at det er mindre skummelt med vaksine om jeg bare blir gravid
 
Jeg prøver å bli gravid, å er derfor veldig skeptisk til å ta vaksinen. Har ikke noe syklus i utgangspunktet å livredd for at jeg skal skaffe meg en late som syklus i flere etter at jeg kanskje skulle vøre ferdig med sykluser. Nå var jeg så uheldig å få corona første uka til sønnen i barnehagen, så har jo vært ute for en versjon allerede, heldigvis en mild versjon. Men så tenker jeg jo som alle andre skeptikere at kanskje er det nettopp fordi foreldrene til de andre barna er vaksinert at det ikke ble oppdaget før vi fikk det? Jeg var ikke vaksinert å var på tur til å droppe å teste meg for covid fordi det føltes som en veldig liten forkjølelse og de i barnehagen kunne jo fortelle at det var en liten forkjølelse som gikk. Glad jeg testa og var flere som måtte holde seg hjemme og i karantene slik at det ikke ble smittet videre i den greina.

Men ja mulig jeg tror at det er mindre skummelt med vaksine om jeg bare blir gravid
Vi var skeptiske til å bli gravide Mtp vaksine.. Dette var før det var anbefalte for gravide å ta den. Valgte likevel å vaksineres i dommer, men stoppe prøve bli gravide den måneden. Men tror du ikke at det var da den satt du a? Uka etter vaksina. Så enten har jeg telt helt feil hva gjelder eggløsning, eller så forskøv noe seg med vaksina. Evnt at jeg ikke stresset med å bli gravid, og da skjer det jo :p Per nå er alt gått bra. Helsevesenet er glad jeg vaksinerte og mener babyen også da har noe beskyttelse med seg :) har etter første trimester fått andre vaksine også og er veldig glad for det når man hører hvor dårlige gravide blir
 
Vi var skeptiske til å bli gravide Mtp vaksine.. Dette var før det var anbefalte for gravide å ta den. Valgte likevel å vaksineres i dommer, men stoppe prøve bli gravide den måneden. Men tror du ikke at det var da den satt du a? Uka etter vaksina. Så enten har jeg telt helt feil hva gjelder eggløsning, eller så forskøv noe seg med vaksina. Evnt at jeg ikke stresset med å bli gravid, og da skjer det jo :p Per nå er alt gått bra. Helsevesenet er glad jeg vaksinerte og mener babyen også da har noe beskyttelse med seg :) har etter første trimester fått andre vaksine også og er veldig glad for det når man hører hvor dårlige gravide blir

Oh det er godt å høre! Jeg fikk TR dagen etter at jeg fikk covid, å lurer jo veldig på om den ville kommet uten covid også eller om den kom fordi jeg hadde covid. Og egentlig kanskje bedre å ta den nå enn å vente til at jeg kanskje kan få mer hjelp med prøvingen siden det ikke går av seg selv dette her.... Du gav meg ihvertfall et håp å holde fast i
 
Jeg prøver å bli gravid, å er derfor veldig skeptisk til å ta vaksinen. Har ikke noe syklus i utgangspunktet å livredd for at jeg skal skaffe meg en late som syklus i flere etter at jeg kanskje skulle vøre ferdig med sykluser. Nå var jeg så uheldig å få corona første uka til sønnen i barnehagen, så har jo vært ute for en versjon allerede, heldigvis en mild versjon. Men så tenker jeg jo som alle andre skeptikere at kanskje er det nettopp fordi foreldrene til de andre barna er vaksinert at det ikke ble oppdaget før vi fikk det? Jeg var ikke vaksinert å var på tur til å droppe å teste meg for covid fordi det føltes som en veldig liten forkjølelse og de i barnehagen kunne jo fortelle at det var en liten forkjølelse som gikk. Glad jeg testa og var flere som måtte holde seg hjemme og i karantene slik at det ikke ble smittet videre i den greina.

Men ja mulig jeg tror at det er mindre skummelt med vaksine om jeg bare blir gravid
Jeg tok første dose en uke etter jeg hadde fått mensen, og ble gravid påfølgende EL en uke etter vaksinen var satt. Nå har jeg en litt mer stabil syklus, men den klusset i hvert fall ikke til for min del :) ville tatt første dose nå, og så evt dose 2 i svangerskapet, eller at man kan ta begge dosene før du evt blir gravid.
Når jeg tok vaksinen i sommer var det litt hipp som happ om man ventet med å prøve eller ikke, men jeg ville ikke vente og det klaffet med engang :)
 
Hva tenker man om 3. dose som gravid? Har fått tilbud om den, men ønsker uansett å vente til etter 1. trimester. Usikker på om jeg ønsker å ta den senere heller.
Dette lurer jeg også på.. Har jo 1 og 2, vet ikke om jeg vil vente til 2 trimester eller til etter fødsel med dose 3.
 
Jeg prøver å bli gravid, å er derfor veldig skeptisk til å ta vaksinen. Har ikke noe syklus i utgangspunktet å livredd for at jeg skal skaffe meg en late som syklus i flere etter at jeg kanskje skulle vøre ferdig med sykluser. Nå var jeg så uheldig å få corona første uka til sønnen i barnehagen, så har jo vært ute for en versjon allerede, heldigvis en mild versjon. Men så tenker jeg jo som alle andre skeptikere at kanskje er det nettopp fordi foreldrene til de andre barna er vaksinert at det ikke ble oppdaget før vi fikk det? Jeg var ikke vaksinert å var på tur til å droppe å teste meg for covid fordi det føltes som en veldig liten forkjølelse og de i barnehagen kunne jo fortelle at det var en liten forkjølelse som gikk. Glad jeg testa og var flere som måtte holde seg hjemme og i karantene slik at det ikke ble smittet videre i den greina.

Men ja mulig jeg tror at det er mindre skummelt med vaksine om jeg bare blir gravid
Jeg har en tett eggleder, vært behandlet for edometriose og har generelt hatt lav fruktbarhet. Har derfor ikke gått på prevensjon på ti år og håpet på det beste og har to barn på fem og ti år. Vi har siden minstemann blitt født tenkt at nr tre hadde vært koselig, men har ikke prøvd aktivt… tok vaksinen 28. aug og ble plutselig gravid på neste syklus på dag 18. Sier ikke at det var vaksinen som gjorde det selvfølgelig, men her hadde den «forstyrrelsen» tydeligvis en positiv effekt! ;-)
 
Vi var skeptiske til å bli gravide Mtp vaksine.. Dette var før det var anbefalte for gravide å ta den. Valgte likevel å vaksineres i dommer, men stoppe prøve bli gravide den måneden. Men tror du ikke at det var da den satt du a? Uka etter vaksina. Så enten har jeg telt helt feil hva gjelder eggløsning, eller så forskøv noe seg med vaksina. Evnt at jeg ikke stresset med å bli gravid, og da skjer det jo :p Per nå er alt gått bra. Helsevesenet er glad jeg vaksinerte og mener babyen også da har noe beskyttelse med seg :) har etter første trimester fått andre vaksine også og er veldig glad for det når man hører hvor dårlige gravide blir
Samme opplevelse her. Spiren satt syklusen etter vaksinen - på dag 18. merkelig!!
 
Venter du for lenge må du ta både 1 og 2 på nytt igjen.
Ja okei. Aner ikke hvordan det der fungerer. Men er bare 2 mnd siden jeg tok dose 2. Så jeg har enda en stund igjen før jeg evt får ta dose 3, så det blir ikke i 1 termin i allefall :)
 
Back
Topp