Korona og svangerskap

LilleMy&miniMe

Glad i forumet
Marsboere 2020
Hei! noen som hatt korona tidlig i svangerskap? Eller generelt i svangerskap?
hvordan gikk det?
det er kjempe mye smitte rundt nå og jeg er redd å bli smittet, er i første trimester og har to vaksinedoser. Rakk ikke å ta dose 3 før jeg ble gravid, og skal heller ikke ta den i første trimester da jeg fikk kraftige blødninger etter 2.dose.
Men så sitter jeg og tenker, man blir jo forkjølet/syk ellers i svangerskapet og det går greit. Jeg hadde lungebetennelse forrige gang og det gikk fint. Men man er redd korona, hvilken info har man rundt det?

Man kan ikke sammenligne en vanlig forkjølelse og covid-19. Gravide er i risikogruppen, særlig lengre ut i svangerskapet. Det er anbefalt med tre doser også for gravide. Når det er sagt, er du allerede godt beskyttet med to doser. De alvorlige smittetilfellene av ellers unge og friske gravide har vært uvaksinerte. De først to dosene er viktigere enn den siste. Jeg ville likevel tatt siste også for best mulig beskyttelse.

Hei! noen som hatt korona tidlig i svangerskap? Eller generelt i svangerskap?
hvordan gikk det?
det er kjempe mye smitte rundt nå og jeg er redd å bli smittet, er i første trimester og har to vaksinedoser. Rakk ikke å ta dose 3 før jeg ble gravid, og skal heller ikke ta den i første trimester da jeg fikk kraftige blødninger etter 2.dose.
Men så sitter jeg og tenker, man blir jo forkjølet/syk ellers i svangerskapet og det går greit. Jeg hadde lungebetennelse forrige gang og det gikk fint. Men man er redd korona, hvilken info har man rundt det?
Har ikke hatt det selv, men av de tilfellene jeg har sett her inne av vaksinerte gravide som har fått det virker det å ha gått veldig fint! Det er uvaksinerte gravide som løper størst risiko for alvorlig sykdom. Vi er veldig mange som ikke har fått 3 dose enda. Jeg rakk ikke vaksine i det heletatt før jeg ble gravid og fikk derfor ikke tatt før i andre trimester pga anbefalingene. Får derfor ikke tatt tredje dose før etter fødsel, men tenker jeg er godt beskyttet av to, så er ikke spesielt nervøs:)

Jeg har det nå. Uke 4+2. Går fint foreløbig, lett feber, hoster litt, og lett hodepine. Hjelper med paracet :) jeg er veldig redd selv, og håper det ikke blir noe verre enn det er nå :) det murrer og jobbes i livmoren, så foreløbig ingen fare :)

Jeg hadde Delta smitte i desember når jeg var 10-11 uker på vei.
Gikk veldig fint faktisk. Var vaksinert med to doser heldigvis, og fikk kun en lett forkjølelse.

Det eneste som var forskjellen fra vanlig sykdom som jeg har hatt før, var litt verk i lungene. Det satt igjen noen dager etter de andre symptomene forsvant.
Så kan tenke meg det må være tungt for høy gravide med stor mage og nedsatt lungekapasitet.
Meeen heldigvis (hvis man kan si det :hilarious:), så er jo omirkon litt snillere for nedre luftveier :happy:

Var på ultralyd i uke 13. Der så alt fint ut. Ordinær ultralyd om 2 uker. Håper det fremdeles er velstand i magen :Heartpink

Så skjønner at man er bekymret, men jeg ville ikke uroet meg for mye hvis du har to doser. Så får du heller ta dose 3 i samråd med lege. Ser ut som alle skal igjennom smitte nå :)

Gravid i 12+4 og har selv bare tatt 2 doser. Den siste var i august 2021 så liten stund siden nå. Men rakk heller ikke og ta 3.før jeg ble gravid. Fikk beskjed av jordmor om og vente i 2 uker før jeg tok den .

Til dere som har tatt 2, hvor lenge siden sist var det dere tok 2.dose ? :)

Gravid i 12+4 og har selv bare tatt 2 doser. Den siste var i august 2021 så liten stund siden nå. Men rakk heller ikke og ta 3.før jeg ble gravid. Fikk beskjed av jordmor om og vente i 2 uker før jeg tok den .

Til dere som har tatt 2, hvor lenge siden sist var det dere tok 2.dose ? :)

Jeg tok dose 2 13+6, for fire uker siden! Og glad er jeg for det, for testet positivt i går, selv om jeg såvidt har vært utenfor huset de siste ukene:wideyed: Føles foreløpig som en ganske sterk forkjølelse her, med hodepine, sår hals, hoste og tett/rennende nese!

Jeg tok dose 2 13+6, for fire uker siden! Og glad er jeg for det, for testet positivt i går, selv om jeg såvidt har vært utenfor huset de siste ukene:wideyed: Føles foreløpig som en ganske sterk forkjølelse her, med hodepine, sår hals, hoste og tett/rennende nese!
Har tett nese, litt hodeverk, sår hals her og har snart hatt det i en uke så håper det blir bedre :)
Håper vi klarer oss med kun dette :happy: god bedring til deg ♡

Har tett nese, litt hodeverk, sår hals her og har snart hatt det i en uke så håper det blir bedre :)
Håper vi klarer oss med kun dette :happy: god bedring til deg ♡

Høres ut som vi har det ganske likt, men jeg ligger noen dager bak deg!:hilarious: God bedring til deg og! :love017

Jeg er i uke fjorten, kun en vaksinedose fra tidlig høst, og har korona. Kun litt vondt i hodet, og litt sliten i kroppen enn så lenge. Føles ikke ut som om jeg skal bli så veldig syk

Har covid nå og er i uke 33. Er fullvaksinert, men er skikkelig dårlig. Vondt i hele kroppen, feber, vondt i halsen, tett i nesen, vondt i brystet og hoste. I tillegg sover jeg ufattelig dårlig og våkner hver time omtrent.. helt grusomt. Håper virkelig det gir seg snart..

Jeg hadde korona i uke 6-7, og ble ganske dårlig med høy feber i flere dager selv om jeg hadde 3 doser. Er i uke 12 nå, og er enda ganske tungpustet og slapp. Men det viktigste er at det ikke har blitt noe feil med fosteret, krysser fingrene.

Jeg fikk delta uke 5.. Visste ikke om jeg var dårlig av corona eller svangerskap. Men etter 1-1,5 uke var jeg i fin form og har ikke hatt noen planer i ettertid. Verken pga corona eller graviditet. Var på ultralyd uke 8 og alt sto bra til.

Jeg fikk korona i uke 13. Uvaksinert og opplevde det som en litt kraftig forkjølelse. Muskelsmerter et par dager før jeg hadde ett døgn med feber, ellers tett nese og hoste et par uker. Har vært på ultralyd flere ganger etterpå og alt ser bra ut med mini.:)

Back
Topp