Korona og jobbsituasjon

Tornerose96

Andre møte med forumet
Heisann alle i babyverden!

Jeg fant ut at jeg var gravid rett før jeg startet på ferie. Hele ferien gikk til å ligge i senga da jeg har vært ekstremt kvalm og utslitt. Nå har jeg vært sykmeldt i 4 uker. Kvalmen er heldigvis nesten ikke eksisterende, men har null energi. Er heldig om jeg orker å gå en liten tur eller kommer meg på butikken. Jeg er barnehagelærer og syntes det er så vanskelig å være borte fra jobb, savner ikke minst å være der. Men jeg er så redd for å begynne på jobb igjen. Barnehagene driftes som normalt igjen og vi er 80 barn og 12 voksne som er sammen hver dag. Har lest i et forum at det er flere som er lærere og jobber i barnehage. Hvordan gjør dere det? Til info rakk jeg ikke ta vaksine før jeg fant ut at jeg er gravid.

Jeg har to spørsmål til dere:
1. Har dere tenkt til å ta koronavaksinen? Evt i hvilken svangerskapsuke tok dere den eller planlegger dere å ta den?
2. Til dere som jobber rundt mange mennesker; er dere tilbake på jobb? Eller har dere fått innvilget 100% svangerskapspenger?

Jeg fant ut at jeg var gravid rett før jeg startet på ferie. Hele ferien gikk til å ligge i senga da jeg har vært ekstremt kvalm og utslitt. Nå har jeg vært sykmeldt i 4 uker. Kvalmen er heldigvis nesten ikke eksisterende, men har null energi. Er heldig om jeg orker å gå en liten tur eller kommer meg på butikken. Jeg er barnehagelærer og syntes det er så vanskelig å være borte fra jobb, savner ikke minst å være der. Men jeg er så redd for å begynne på jobb igjen. Barnehagene driftes som normalt igjen og vi er 80 barn og 12 voksne som er sammen hver dag. Har lest i et forum at det er flere som er lærere og jobber i barnehage. Hvordan gjør dere det? Til info rakk jeg ikke ta vaksine før jeg fant ut at jeg er gravid.

1. Har dere tenkt til å ta koronavaksinen? Evt i hvilken svangerskapsuke tok dere den eller planlegger dere å ta den?
2. Til dere som jobber rundt mange mennesker; er dere tilbake på jobb? Eller har dere fått innvilget 100% svangerskapspenger?
Hei! Så kjipt at du sliter sånn:( Håper du snart føler deg bedre:Heartred

Jeg skal ta vaksinen. Legen sa at hun anbefalte etter uke 14.

Jeg jobber i butikk og treffer mange mennesker i løpet av en dag. Har vært sykemeldt nå pga. kvalme,men starter smått igjen neste uke.
Tror bare man har rett på svangerskapspenger om man jobber med kjemikalier og er utsatt for vold osv.
Tviler på man kan få det bare fordi man har kontakt med mange mennesker.

Jeg jobber også som barnehagelærer og kjenner på det samme... Var to uker sykemeldt etter ferien grunnet kvalme og så jobbet jeg to uker. Det føles ubehagelig å ha nærkontakt med så mange og jeg gleder meg til å kunne ta vaksinen. er 9+6 i dag så må fortsatt vente litt til.

Skjønner du er bekymret!
Er lærer og ledelsen bestemte for meg at jeg skulle ha hjemmekontor (har fått litt adm. oppgaver, pluss arbeid med planer osv., hjelper trinnet++) frem til jeg er beskyttet av 1.dose. Mye smitte her nå, så jeg er veldig glad for at jeg selv slapp å tenke på hva jeg skulle gjøre eller måtte "kjempe" for å føle meg trygg.

Jeg skal ta vaksinen om ca en uke. Akkurat 13+0 i dag. Etter mye lesing av utenlandske studier, nå de tydelige anbefalingene fra norske helsemyndigheter og økt smittetrykk - så har jeg landet på å vaksinere meg i graviditeten. Allerede en graviditet og barseltid med kolikk i 8 måneder bak meg med koronasmitte overalt - og dét orker jeg ikke igjen :eek:

angående arbeidssituasjon er det flott med arbeidsgivere som gjør det de kan. Jeg er sykemeldt nå pga kvalme og ren utmattelse, men håper jeg er tilbake på jobb om noen uker. Da blir det bare hjemmekontor i alle fall til beskyttelse av dose én trer inn. Dere som jobber i barnehage og lignende, snakk med ledelsen, evt med fastlege og si dere er «livredde for å være på jobb»? Jeg ble sykemeldt på slutten av mitt forrige svangerskap (februar/mars 2020) da der var masse smitte og arbeidsplassen jeg hadde da ikke klarte å tilrettelegge for hjemmekontor - dette var før nedstenging. Jeg sa simpelthen at jeg var redd og ikke maktet risikoen det innebar å reise til jobb eller å være på kontoret. kom meg aldri tilbake da bekkenløsning traff for fullt og jenta kom tre uker før tiden :dummy:

Jeg er også lærer, men på VGS, en skole med over 100 ansatte og nærmere 1000 elever. Nå stiger smitten i byen, så jeg føler meg ikke akkurat trygg for tiden. Ledelsen her har imidlertid ingen konkret plan for situasjonen, de har bedt meg forklare hva som må til for at jeg skal føle meg trygg. Ikke lett, når det ikke finnes tydelige anbefalinger.
Målet er å ta vaksinen etter uke 14, men effekten av første dose vil jo ikke være klar før over høstferien...

Er det noen andre lærere på u.skole/vgs som har fått tilrettelegging?

Jeg er også lærer, men på VGS, en skole med over 100 ansatte og nærmere 1000 elever. Nå stiger smitten i byen, så jeg føler meg ikke akkurat trygg for tiden. Ledelsen her har imidlertid ingen konkret plan for situasjonen, de har bedt meg forklare hva som må til for at jeg skal føle meg trygg. Ikke lett, når det ikke finnes tydelige anbefalinger.
Målet er å ta vaksinen etter uke 14, men effekten av første dose vil jo ikke være klar før over høstferien...

Er det noen andre lærere på u.skole/vgs som har fått tilrettelegging?

Barneskole her, men ungdomsskole og vgs er vel nesten høyere risiko (med tanke på smittetall og antall smittede i aldersgruppen 13+)..
Ville hørt med ledelsen, evt. be dem ta kontakt med bedriftshelsetjenesten for råd. Der har de kanskje en jobb-jordmor (eller hva de kaller det). :angelic:

Titter innom fra Februar her ;)

Sist ble jeg sykemeldt 12.mars 2020, dagen alt stengte ned. (Jobber som lærer på barneskole, og legen mente det var tryggest for meg hjemme.)
Fikk en datter i mai 2020.

Nå er jeg veldig usikker.. Er i uke 18 nå, og vært på jobb til nå. Har ikke lyst til å ta vaksinen, og vurderer faktisk en sykemelding da jeg regner med avslag om jeg søker om svangerskapspenger :bored:

Hei! Uke 11 her. Ikke vaksinert her. Og ønsker ikke å vaksinere meg før babyen er ute. Rett og slett fordi ingen kan vite hvordan evt barnet vil reagere på den. Jobber ved barne- og ungdomsskole og ville møtt ca 100 elever hver uke i tillegg til ansatte.

jeg ble først sykemeldt pga veldig dårlig form, men fikk anbefalt av legen å kontakte jordmor i kommunen. Det gjorde jeg og fikk møte med henne og rektor. Ble enige om å søke svangerskapspenger pga utryggheten med smitte. Men noe av grunnen er også at jeg har hatt ekstremt dårlig immunforsvar i tidligere svangerskap.

Nå har det allerede vært smitte på to trinn på skolen så veldig glad for avgjørelsen som ble tatt!

Vil anbefale å ta kontakt med jordmor i kommunen du jobber og få til en prat! Det er veldig individuelt hva som er riktig for hver enkelt person, men hun kan hjelpe med alternativer for deg! ❤️

At man velger og ikke ta vaksinen bør etter min personlig mening ikke være grunnlag for svangerskapspenger. Vaksinen er anbefalt fra FHI, og hva blir det neste da, at de som ikke ønsker å ta influensavaksinen og er generell vaksinemotstandere skal få svangerskapspenger ved vært svangerskap?! At du ikke velger å ta en vaksine og høre på helsemyndigheten er ditt valg og skal ikke gå utover skattebidrag som kan bidra der det virkelig trengs. Korona er først og fremst skadelig for de med underliggende sykdommer, samt sent i svangerskapet. Alle gravide har jo nedsatt immunforsvar, derfor anbefales influensavaksinen vært år. Har man ekstra dårlig immunforsvar som vil si en underliggende sykdom anbefales faktisk vaksinen før 2 og 3 trimester. Svangerskapspenger er ikke til for å beskytte moren for deres bekymringer, det er fordi jobben ikke kan tilrettelegge for farer som kjemikalier, fysisk belastning osv som kan føre til abort og senskader.
Jeg håper virkelig ikke at folk får det innvilget på grunnlag av de ikke ønsker å ta vaksinen, og mener at samfunnetspenger bør brukes mer fornuftig.

Og er enn så redd at det går utover psyken, ja da får man sykemelde seg. Men husk da at det går utover sykemeldingopptjeningen som du kanskje har behov for etter fødsel da man aldri vet hva som kan skje da.

Last edited:
Tusen takk for at så mange svarer:Heartred Syntes det er godt å høre hva andre i vår situasjon gjør, selv om det også kan være veldig individuelt.

Har legetime i morgen, så er spent på hva vi kommer frem til.

Back
Topp