Korona og arbeidsituasjon

Det høres ut som du har flere grunner til å sjukemelde deg. Selv er jeg heldig og har ingen plager. Det viser seg at smitteverngruppa er uenige med jordmor. De mener at jeg bør følge veilederen til FHI, og den sier jo at jeg ikke er i risikogruppa. Ganske frustrerende å få så ulike tilbakemeldinger. Men jeg skal til legen på onsdag og få oppklart det hele. Regner vel med at det blir jobb med barn likevel. Det blir koselig å se dem igjen! Samtidig blir man jo litt usikker mtp. rådene til jordmor

Jordmorforbundet vil at at føre var prinsipp skal gjelde for gravide, mens arbeidsgivere følger anbefalingene fra FHI. Så det er de som i såfall må endre anbefalingene.

Jeg jobber også som barnehagelærer og startet på jobb igjen 100% i går... Jeg har tett kontakt med ca 9 barn. Ingen skjerming. Jeg har ikke spurt om det heller da gravide egentlig ikke er i risikogruppa. Men når jeg var hos jordmor i går ønsket hun ikke at jeg skulle fortsette å jobbe. Hun ba meg sykemelde meg, men legen var uenig. Hun sa hun ikke kunne søke om svangerskapspenger før uke 24. Jeg er nå 18+1. Har noen andre vært borti denne «grensa»? Jeg finner ikke noe info om det. Nå er jeg også bare kjempeforvirret... Vi er få ansatte og jeg vet det blir mottat svært dårlig om jeg ber om tilrettelegging eller går ut med svangerskapspenger. :(

Jordmorforbundet vil at at føre var prinsipp skal gjelde for gravide. Jeg vil tro legen følger anbefalingene fra FHI og helsedepartementet akkurat som arbeidsgivere må gjøre.

Jeg var veldig usikker selv for å jobbe med småbarn i barnehage når ingen visste mer, men veilederen fra FHI sa jo at gravide fint kunne jobbe. Jeg spurte derfor legen hva han mente og han svarte at det per i dag ikke finnes tilstrekkelig med info om covid-19 og evt komplikasjoner i svangerskapet. Han kunne derfor ikke gi meg noe svar og kunne heller ikke ta ansvar hvis noe skjedde, selv om han mente det var lite sannsynlig. Han sa derfor at han syntes jeg kunne være borte gra jobb resten av svangerskapet hvis jeg ønsket det. For å være sikker. Siden jeg fortsatt var veldig usikker etter det svaret og i selvfølgelig ønsker jeg ikke å være borte fra jobb, så spurte jeg jordmor. Sendte SMS og ba hun ringe da jeg hadde spørsmål i forbindelse med dette. Fikk aldri svar og ingen ringte tilbake, så da ringte jeg selv. De på sentralbordet sa jordmor var borte ut uka og at jeg skulle ringe en annen jordmor. Gjorde dette to ganger uten svar og sendte også melding til henne om å ringe tilbake, men hun gjorde det heller ikke, så jeg ga opp. Jeg var visst ikke så viktig å følge opp for dem, tydeligvis. Men siden jeg er frisk og rask ellers og tenker at mannen min uansett jobber osv, så vil det uansett være sannsynlig at jeg kan bli smittet selv om jeg velger å ikke jobbe, så da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne jobbe. Jeg har de eldste småbarna, er mye ute og har stort sett ansvar for «mine tre barn», altså min kohort, som de kaller det. Tenker det er så trygt som det får blitt og satser på det går fint. Har riktignok vært rimelig sliten etter jobb og litt vondt i hofte/bekken på slutten av dagen, men det virker uansett bedre enn å sitte hjemme og blomstre i månedsvis! Den ene måneden med hjemmekontor og sitte det meste av tiden var ikke noe bedre. Men har iallefall en veldig ålreit sjef som forstår mine valg uansett og som sa at hvis jeg var i tvil kunne jeg også få snakke med bedriftshelsetjenesten med jordmor osv der, men at hun selvfølgelig gjerne ville ha meg på jobb så lenge som mulig. Så jeg jobber, koser meg med gruppen min og synes jobb er helt topp, selv med mye vasking, håndvask og veldig tette grupper. Helt strålende! xsmile9xsmile9xsmile9 Skal sies at jeg nok har verdens beste arbeidsplass da! xsmile9 Det hjelper nok absolutt!

Jordmorforbundet vil at at føre var prinsipp skal gjelde for gravide, mens arbeidsgivere følger anbefalingene fra FHI. Så det er de som i såfall må endre anbefalingene.

Yes, skjønte det i dag. Legen sa at det ikke var noe problem å jobbe med barn Men det at helsevesenet ikke er enige skaper jo en usikkerhet, og det er uheldig.

Jeg har stort sett vært 100% sykemeldt hele svangerskapet, men hadde begynt å jobbe noen få timer i uka da korona brøt ut for fullt. Legen mente da at jeg likså godt kunne bli 100% sykemeldt igjen. Jeg jobber i omsorgsbolig.

Back
Topp