Korleis var fødselen?

Nei. Trodde jeg endelig skulle få født vaginalt etter planlagt keisersnitt sist. Vannet gikk og riene startet med en en gang. Etter noen timer på sykehuset fikk jeg smertestillende for å sove som stoppet riene. De startet igjen ca 12 timer senere vondere enn noen gang. Men pulsen til baby var veldig høy så jeg ble nøye overvåket med ctg. Fant ut at jeg hadde fått en infeksjon. Riene ble bare verre og verre uten noen fremgang mens pulsen til baby fortsatt var høy. Fikk rier uten pause noe man helst ikke skal ha etter keisersnitt og veldig vonde til å kun være på 2-3 cm Pga infeksjonen. Så da ble det besluttet hastesnitt. Var egentlig veldig lettet da:)
 
Nei. Hadde forberedt meg på at det skulle ta veldig lang tid siden jeg var førstegangs. Modningsriene varte i 20 timer, men de var uregelmessige og ikke særlig vonde. Plutselig 02.15 haglet det bare på med ekstremt vonde rier nesten uten pause, måtte krangle meg til en sjekk for «du er førstegangs, dette kommer til å ta minst en dag eller to til, bare sov du» 04.00, akkurat 1t og 45 minutter senere ble gutten vår født. Intens opplevelse, lite pauser, og veldig glad for at jeg fikk en ny jordmor på fødestua, hun var fantastisk.
 
Tok lang tid! Hadde en latensfase på over et døgn, med ganske vonde rier.
 
Helt grusomt. Lå 42 timer på fødestua og det endte i katastrofekeisersnitt med narkose. Fødsler er tydeligvis ikke noe for kroppen min.
 
Fødselen gikk omtrent som forventet, kanskje litt bedre tilogmed. Merket første rier på formiddagen, kom inn på sykehuset til sjekk rundt 17:00, hadde da bare 2 cm åpning og ble bedt om å "gå en tur og komme tilbake", så vi dro hjem og lagde og spiste en god middag. Kom tilbake til sykehuset rundt 20:00, tok litt tid før jeg ble undersøkt (fikk lystgass i mellomtiden) og hadde da 6 cm åpning. Derfra gikk det fort og greit, babyen var ute 22:00 uten andre "problemer" enn et lite klipp.

Gode pressrier, det var godt å ha etter at forrige barn måtte tas med vakuum fordi jeg hadde 0 pressrier.

Alle jordmødrene jeg har snakket med har betegnet fødselen som "drømmefødsel", så jeg må vel være fornøyd med det!

Akkurat som forrige gang hadde jeg ingen maserier eller andre tegn på forestående fødsel, det kom helt overraskende på meg - sånn foruten at begge barna har truffet veldig godt på termin (den ene født på termindagen og den andre 2 timer før).
 
Back
Topp