Korleis tenkjer dokker å fordele permisjonen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet Opprettet
Her har jeg studert i nesten et år, kun et årsstudie, så jeg har ingen rett til mammaperm, derfor får heller ikke far pappaperm. Han kunne tatt felleskvota, men jeg skal ikke studere videre, og har ikke fått jobb enda som det jeg skal bli når jeg blir ferdig. Hehe. Så det blir engangsstøtte og fri uten lønn. Blir vel hjemme til barnehagen starter opp etter sommerferien 2020. Pappaen kommer til å være mye sammen med oss uansett, da han har en god del flexitid i jobben :)
Veldig synd, men heldigvis tjener han såpass mye at vi kan ta oss råd til dette :)

Jeg tar mamma og felles. Pappaen tar sin del. I tillegg skal jeg ha fri uten lønn under pappaperm.:)

Jeg tar mammakvoten og felles perioden da jeg har 80% stilling som går ut i juni/juli, da lønner det seg for oss at jeg tar fellesen så vi får 80% lønn da også, istedenfor at jeg drar tilbake til min vanlige 60%. Tar ut årets ferie også i permisjonen eller rett etterpå. Jobber 60% når pappa går ut i perm. Da ender vi opp i juni/juli igjen avhengig av når han kommer, så tar vi ferie sammen til barnehagestart:)

Jeg skal være hjemme hele det første året (til barnehagestart). Så jeg må nok ta noe ulønnet, i tillegg til årets ferie som blir flyttet, og neste års ferie. :-)

Pappaen jobber 4:4, som vil si at han er på jobb i 4 uler og hjemme i 4 uker, så han er jo mye hjemme når han først hr fri :-)

Vi har landet på 80% hvor jeg tar fellesen. Er litt utfordrende for far å ta pappaperm grunnet sesongarbeid, så er litt usikre på hva vi gjør før barnehagestart :nailbiting: Har ikke fulgt med i timen og ble obs på at fellesperioden var kuttet ned for noen uker siden og fikk mye å tenke på med hvordan vi løser dette med færre uker til mor (til sammenlikning med forrige permisjon) :banghead:

Jeg tar min del og felles, og sambo sin del. Helst skulle vi tatt hans gradert, men det går ikke for hvem skal da passe barnet? Så det blir nok noe ulønnet på meg, selv om vi ikke egentlig har råd - lærervikar som jeg er... Har begynt å spare, også tar vi avdragsfritt på huslånet om vi må det. Har også en leieboer i kjelleren, egentlig setter vi de pengene inne på egen konto så de er «usynlige» for oss da de skal brukes til nødvendig oppussing av leiligheten når nåværende leieboer flytter ut, men må vi så tar vi de inn i budsjettet for en periode.

Jeg blir hjemme i tre måneder, resten av fellesperioden deler vi 50/50 med 2 1/2 dag i uken hver før han tar sin pappaperm.

Er i grunn ikke så mye å fordele, valget er jo allerede tatt for oss! Pappan tar sin del, også må nok jeg fylle på med litt ulønnet, alternativt gradert pappaperm i kombinasjon med gradert jobb for meg. Sparer også årets ferie for å forlenge min del. Til syvende og sist er det økonomien som styrer. Har et håp om å drøye barnehagestart noen måneder, dessuten frykter jeg brå ammestopp den dagen jeg går ut i 100% jobb. Men er første barnet, så vet jo eegentlig ikke hvordan det blir og hva som evt er beste løsninga for baby:oops: Pappan er barnehagelærer og er nok mer positiv til (tidlig-normal) barnehagestart enn hva jeg er:hilarious:

Jeg tar mamma og felles + 4 uker ferie i år og to uker neste år. Så tar pappa sine uker. BI har valgt 100% og da er vi ferdig med permisjon en uke før bhg start når småen er 13 mnd.

Vi skaø ha 80% dekkning. Eg tar mamma +felles og han tar pappa kvoten. Uten om det tar eg 4 uker i år og 2 uker neste år for å forlenge. Då satser vi på rolig barnehagestart.

Jeg er student og får engangsstønad, noe som betyr at pappaen ikke har krav på pappaperm, men han tar hele fellesperioden gradert til 2 dager i uken fra september til juli 2020. Jeg får forsørgerstipend fra Lånekassen og tar et enkelt fag(2 t i uka) samtidig som jeg er meldt opp til eksamen i alle fag, men kommer ikke til å ta eksamen. (Krav til mors aktivitet fra Nav) Det må gjøres på denne måten for at pappaen får mulighet til å være hjemme med babyen uten at vi går konkurs av den grunn og at jeg kan amme barnet.

Både jeg og mannen er i en omstillingsprosess på jobb.

For å få best mulighet i en jobb (vi får nye stillinger rett før jeg går ut i permisjon) lønner det seg for mannen å ha minst mulig permisjon så han er mer attraktiv for de gode stollingene han ønsker. Han får jobbet mest i forkant av stillingsinnsettelsen før sommeren og stiller bedre enn meg som vil stå der høygravid..

Samtidig vil jeg ikke ofre ammingen, jeg vet ikke hvordan de nye jobbvilkårene vil bli eller om jeg må pendle lenger eller hva. Uansett ee jeg overbevist om at selv om graviditet ikke skal ha noe å si, så vil det jo det nå i denne prosessen.

Så med tanke på karriere framover er det mest riktig for oss å satse på at mannen blir mer attraktiv for en god stilling, for jeg er redd fordommer uansett vil hindre det for meg. Om mannen tar ut mer enn pappakvoten vil han kanskje fort bli mindre passende for en stilling pga fravær.

Så her er jeg nik i perm fram til midten av mars med feriedagene mine for 2019. Og mannen fra midten av mars og til slutten av juni. Så tar vi felles ferie med barna og starter med barnehage i august 2020 for minste. 1. Klasse for mellomste og 4. klasse for eldste da

Jeg har min del og fellesperioden. Far tar gradert permisjon hvor han tar ut pappaperm tre dager i uken og jeg tar to dager ferie/ulønnet permisjon frem til sommer og barnehagestart

Jeg tar min og fellesperioden, erfaringsmessig trenger den tiden jeg kan ta for å komme meg etter fødselen. Så blir det ferie og kanskje noe ulønnet før jeg går inn i redusert stilling og mannen tar sine uker. Men usikker på om vi skal ta 100 eller 80%

Jeg tar alt utenom det far må ta. Jeg tar også ferien min i år i permisjonen, samt noen ferieuker neste år og npe ulønnet :)

Back
Topp