Korleis kjennes rier ut?

  • Trådstarter Moderator Marte
  • Opprettet
Kjenner dette bekymrer meg, 14 dager til termin og det står bare beskrevet som h på jord å føde, usikker hva jeg har gjort:/
Jeg gråt under siste fødsel (fikk stormrier i 30min før epidural), men det var eneste gang jeg følte at jeg mistet kontrollen. Jeg er så takknemlig for at den siste fødselen gikk så fint, og jeg tenker tilbake på den med glede :Heartred dette var med nr 2.
 
Alle fødsler er forskjellige, noen har høyere smerteterskel enn andre osv. Så mange ting som spiller inn, så var litt teit å spørre om det :nailbiting: du hadde en kjapp fødsel? Jeg fikk helt vondt i magen av å lese om styrtfødsler her inne, så da foretrekker jeg heller mine fødsler på 13-14t og 24t (fra 4cm):nailbiting:

Ja, 2,5 timer med første og 2 timer med andre... Har jo aldri opplevd en gjennomsnittlig fødsel, så jeg vet bare at med de smertene er jeg glad det var over på rundt 2 timer :p
 
Det er heldigvis verdt det!
Jeg syns noen av beskrivelsene er verre en min opplevelse. Men ja, det er vondt. Fryktelig vondt, men samtidig fint. Og følelsen når det er over, og babyen er på brystet.. nei vet du hva, gled deg!

Har en gutt ifra før men var pks den gang, og vett det å få din baby er bare ufattelig, men håper ikke alle disse beskrivelsene er riktige, da tror jeg heller jeg vil dø akkurat nå:/
 
Jeg gråt under siste fødsel (fikk stormrier i 30min før epidural), men det var eneste gang jeg følte at jeg mistet kontrollen. Jeg er så takknemlig for at den siste fødselen gikk så fint, og jeg tenker tilbake på den med glede :Heartred dette var med nr 2.

Godt å høre det finnes fine fødsler også..
 
Ja, 2,5 timer med første og 2 timer med andre... Har jo aldri opplevd en gjennomsnittlig fødsel, så jeg vet bare at med de smertene er jeg glad det var over på rundt 2 timer :p
Har aldri hatt styrtfødsel, men vil tro at det er endel mer intenst. Skal tross alt åpne seg like mye på den korte tiden som mange bruker på mange, mange timer :nailbiting: Skal sies at jeg syns fødsel nr 2 var fantastisk, eneste var at fra kl 04 da vi kom til sykehuset og frem til kl 09 så økte ikke cm i det hele tatt. Da så jeg for meg en gjentakelse av fødsel 1,men det ble det heldigvis ikke :Heartred
 
Har en gutt ifra før men var pks den gang, og vett det å få din baby er bare ufattelig, men håper ikke alle disse beskrivelsene er riktige, da tror jeg heller jeg vil dø akkurat nå:/

Alle opplever det forskjellig, og alle fødsler er unike. Desverre vet vi ikke enda hvordan din blir. Ønsker deg masse lykke til, vi er skapt for å tåle fødsel :)
 
Har aldri hatt styrtfødsel, men vil tro at det er endel mer intenst. Skal tross alt åpne seg like mye på den korte tiden som mange bruker på mange, mange timer :nailbiting: Skal sies at jeg syns fødsel nr 2 var fantastisk, eneste var at fra kl 04 da vi kom til sykehuset og frem til kl 09 så økte ikke cm i det hele tatt. Da så jeg for meg en gjentakelse av fødsel 1,men det ble det heldigvis ikke :Heartred

Ja, ekspertene sier jo at det er vondere med styrtfødsel, og mer intenst. Får jo ingen eller lite pause fra riene.. men man rekker heller ikke å bli så sliten som de som holder på i mange mange timer.. Jeg var veldig bekymret for å få en lang drøyd fødsel med nr 2 ettersom jeg var så fornøyd med den kjappe første fødselen. Heldigvis slapp jeg det, foretrekker kjapt og intenst :p
Så godt at du hadde en god opplevelse, det er gull!
 
Og det går til er visst nivå. Men så blir det så vondt at man ikke klarer å hverken puste eller slappe av :eek: :( eller puste må man jo, men slappe av går ikke når man ikke har pauser mellom riene :eek:

Ja, det er helt sant.. men å prøve å slappe av kan lindre smertene- hvis en klarer det.
Jeg slappet ikke av når riene var på topp, men lystgassen hjalp meg til å fokusere.

Fy sørn! Det er vondt når det står på, men herlighet så deilig det er når babyen kommer ut på siste trykkerien og smerten er over- og gleden er dobbelt så stor.
 
Kjenner dette bekymrer meg, 14 dager til termin og det står bare beskrevet som h på jord å føde, usikker hva jeg har gjort:/
Men du har i vært gjennom dette før(?) :)

Altså, jeg som beskrev de jævlige 45 minuttene med styrtfødsel over, syntes likevel det var en fin fødsel alt i alt. Jeg var ikke redd og følte meg godt tart vare på. To timer etter fødselen sa jeg dette kan jeg godt gjøre igjen.

45 minutter styrtfødsel var uansett myyye bedre enn 40 timer fra vannet gikk til babyen ble født første fødsel. Da var jeg såå utslitt og smertene ble på en måte verre da fordi jeg ikke klarte å takle dem.

Uansett hvor vondt det gjør er det jo så utrolig verdt det :)

Lykke til!
 
Ja, ekspertene sier jo at det er vondere med styrtfødsel, og mer intenst. Får jo ingen eller lite pause fra riene.. men man rekker heller ikke å bli så sliten som de som holder på i mange mange timer.. Jeg var veldig bekymret for å få en lang drøyd fødsel med nr 2 ettersom jeg var så fornøyd med den kjappe første fødselen. Heldigvis slapp jeg det, foretrekker kjapt og intenst :p
Så godt at du hadde en god opplevelse, det er gull!
Jeg foretrakk styrtfødselen framfor den kjempelange fødselen jeg hadde første gangen.

Det var vondere i de 45 minuttene, men i min første fødsel var det nesten så vondt i 40 timer, om enn med større pauser i mellom. Men i pausene grudde jeg meg bare veldig til neste ri.

Jeg var i kjempehumør og mer uthvilt etter fødsel nummer to
 
Men du har i vært gjennom dette før(?) :)

Altså, jeg som beskrev de jævlige 45 minuttene med styrtfødsel over, syntes likevel det var en fin fødsel alt i alt. Jeg var ikke redd og følte meg godt tart vare på. To timer etter fødselen sa jeg dette kan jeg godt gjøre igjen.

45 minutter styrtfødsel var uansett myyye bedre enn 40 timer fra vannet gikk til babyen ble født første fødsel. Da var jeg såå utslitt og smertene ble på en måte verre da fordi jeg ikke klarte å takle dem.

Uansett hvor vondt det gjør er det jo så utrolig verdt det :)

Lykke til!

Nei, hadde ks før jeg begynte med rier sist, men mange sier jo de heller ville født enn å hatt ks, jeg tenker ks skulle jeg glatt tatt på ny... men er noe med det kjente og du har gjort før...
 
Kjenner dette bekymrer meg, 14 dager til termin og det står bare beskrevet som h på jord å føde, usikker hva jeg har gjort:/
Ja det kan være et H*** på jord mens det pågår. Men det er rene himmelen når det er over og du sitter der med verdens mest fantastiske skapning i armene som du har bært inni deg i 9 mnd. Og alle gledene og utfordringene du får i årene som kommer.
 
Nei, hadde ks før jeg begynte med rier sist, men mange sier jo de heller ville født enn å hatt ks, jeg tenker ks skulle jeg glatt tatt på ny... men er noe med det kjente og du har gjort før...
Jeg ville ha keisersnitt neste gang etter min første fødsel. Men gikk til samtaler i min andre graviditet og bestemte meg for å gi vanlig fødsel en ny sjanse. Og det er jeg veldig glad for for det ble en veldig fin opplevelse. Fødselsangsten min gikk over, og nå tenker jeg at jeg kan godt føde en tredje gang også (men har ikke lyst å være gravid en tredje gang for er så dårlig i graviditeten)

Selv om det var syyykt vondt de 45 minuttene, gikk all smerte over etter fødselen. Jeg revnet ikke i det hele tatt heller, og ruslet uten smerter til barselavdelingen en stund etterpå.

Med en vanlig fødsel slipper du all smerte som er etter en operasjon ❤️ Jeg foretrekker kortvarig intens smerte fremfor langvarig. Jeg har hatt andre operasjoner og ikke likt tiden etterpå.. måttet ta sterke smertestillende lenge etter.

Under de verste riene skreik jeg at jeg ville ha keisersnitt, men er i ettertid veldig glad for at det ikke ble det.

Jeg tror du uansett ikke vil angre om du føder denne gangen.

En annen liten «gulrot» er at babyen får en «matpakke» med probiotiske bakteirer når den fødes vaginalt, som kan hjelpe på immunforsvaret resten av livet.

Om det blir keisersnitt også denne gangen er det ikke noe nederlag, men jeg synes ikke du skal være redd for å føde. ❤️ Klem
 
Smerten har vært forskjellig i alle tre fødslene.
Med første føltes det som om noen hamret løs på korsryggen med ei slegge.
Andre fødsel føltes det som om korsrygg, mage og lår sto i brann (fra ca 7 cm. Før det var det helt ok.)
Tredje, som var en styrtfødsel på 20 min, sliter jeg litt med å beskrive annet enn at det var sinnssykt intenst og vondt. Fra 5 til 10 cm på to rier.
Men hadde glatt gjort det igjen, da. :)
 
Kjenner dette bekymrer meg, 14 dager til termin og det står bare beskrevet som h på jord å føde, usikker hva jeg har gjort:/

Jeg syns ikke det gjorde vondt. Det var sinnsykt intenst og tøft, men ikke vondt. Hadde styrt fødsel med nr 2 og hadde overhode ikke pause, men var "bare" slitsomt fordi jeg ikke fikk pustet skikkelig.
 
Som om noen stikker et brekkjern inn i ryggen og prøver å dele ryggen din i to. Men så greier han det ikke helt, så det tar 16 timer.
 
Det er som mens smerter X 100 etterhvert som du kommer lenger og lenger mot fødsel er det menssmerter X 1000
Bygger seg opp og når en topp, så går smerten ned igjen.. så bygger det seg opp igjen.

Folk opplever det forskjellig. Men kunsten er å puste seg gjennom det, og prøve å slappe av så godt en kan.
eller få epidural :p
 
Back
Topp