kordan skal eg ta denne kampen da??? Forslag??

Klesklypa

Gift med forumet
Vi har ei super leggerutine. når vi er ferdig på badet bare legger vi ho i senga og det er stilt på 1 sekund og til morgenen etter:)

det er deilig!
MEN...

Eg har gitt ho en uvane med å få komme inn til oss om morningen. Så får vi en litt roligere morgen alle sammen. det er så koselig å ha ho der inne litt, som regel sovner ho igjen også!
men no må vi kutte det ut.. av fleire grunner..
1. ho kommer ikkje til å kunne dette når babyen kommer...
2. ho ligger veldig urolig og sparker meg i magen
3. eg må ligge HEILT i ro når ho er der, så det er slitsomt med bekkenløsning og halsbrann..

Problemet er at ho våkner til forskjellige tidspunkt kver morgen.. alt fra fem til sju.. men oftest i halv seks-seks tida.
Det kommer ikkje til å hjelpe å si "det er natta" og legge ho ned, ho kommer til å hyle som en stukken gris til vi tar ho opp.
så eg veit ikkje heilt kordan eg skal gripe det ann..

Skal eg ta ho opp når ho våkner og stå opp skikkelig, samme kor tidlig det er??
skal eg ha et fast klokkeslett ho får komme opp på?
eller er det andre forslag??

eg tenker at ho kan jo ikkje klokka liksom.. så det er litt vanskelig å la ho skrike til f.eks halv sju.. for så å ta ho opp.. kordan veit ho at det er fordi no er det morning, og ikkje bare som "belønning" for at ho skreik i 2 timer liksom..
 
Er vl bare en måte å gjøre det på egentlig.....la henne ligge i senga si....Ja, det blir vræling, men det kommer du ikke unna tror jeg....vi har også en sønn som er glad i å stå opp klokka fem om morgenen......her er noen tips vi bruker:

Er hun fling til å sysselsette seg selv? Vi har satt opp et bord utenfor sprinkelsenga meg bøker og noen leker som han kan få tak i gjennom sprinkelene. Dette kan sysselsette han en god stund. Særlig boka med dyrelyder er poppis.....hører ofte at det mjauer der inne ;)

Av og til setter vi en tutkopp med vann i et hjørne på senga slik at han kan få drikke hvis han våkner og er tørst.

Han har masse bilder av ting han liker på veggene så han har noe å se på.....

Han har et lite lys på rommet sitt slik at han ser selv om han våkner om natta.

I stedet for at jeg tar han inn i senga vår om han våkner tidlig, så står vi heller opp....ja, det er slitsomt, men det gjør i alle fall at han skjønner at han ikke kan forvente å komme inn  i senga vår hver morgen.....og ja, han synes også det er veeeeeeeldig stas å være der.......

Lykke til, og håper du finner noen tips som fungerer for dere!!!!
 
En ting som JEG i alle fall syntes er kjempeviktig i denne saken:

Ta dette NÅ før babyen kommer! Tar dere det etter babyen har kommet så kan M føle seg kjempe tilsidesatt og ting kan gå fra ille til jævlig trist.
Og det er jo ikke det som er meningen deres at M skal føle dette går på hennes bekostning.

Jeg` hadde i alle fal tatt den kampen og vendt henne til å sove på rommet sitt uten å komme inn, nå før babyen kommer.
Det er en tøff kamp og det kommer til å komme tårer og snørr og uendelige ganger inn og ut, men det er verdt det til slutt, vennen min :) 
 
Ja, vi har planlagt å begynne kampen no på Torsdag, for da er mannen heime igjen og eg orker ikkje å begynne aleine.
planen er å ta det no så ho er vandt til det før babyen kommer ja.
off stakkar, om vi plutselig kom hiem med en ny baby, også blei døra lukka for ho i tilegg..
nei, det er hovedgrunnen til at vi tar det no.
 
Jeg tror dere bare må være "streng" og holde ut. La henne ligge i sengen og gå inn og ut så lenge dere må. Da vet hun at dere er der uten å føle seg helt alene. Hun skjønner det tilslutt.

Dere har mye igjen for det. Det kommer til å bli verre hvis dere ikke manner dere opp til det nå. Dere klarer det sammen. Masse lykke til når det er i gang!
 
ja bare ta kampen nå! jeg har prakteksempelet på "barn som våkner tidlig og hyler helt til han blir tatt opp". han har alltid våknet mye på natten, og tidlig om morgenen. før babyen hadde han stabilisert seg litt, begynt å sove natten gjennom, og innimellom sove helt til 6-7. så vi tok aldri kampen de gangene han våknet 5, da fikk han komme inn i sengen vår. dessuten går pappaen på jobb i 6-tiden og må ofte ha Julian med seg da så det er jo en fordel at han er våken tidlig.

men etter babyen er han begynt å våkne på natten. er det før kl.3 sovner han igjen. men etter det forventer han å bli tatt opp. og det var jo forsåvidt greit, men med Noah på ene siden og Julian på andre siden ble det mye styr og Julian var veldig opptatt av babyen og fikk ikke sove igjen hvis han lagde lyder eller fikk mat. 

vet ikke helt hva vi skal gjøre for vi har vært så slitne de siste ukene med to små som er våken på nettene. dessuten er jo stakkers storebror i psykisk ubalanse pga babyen så vil ikke gjøre altfor mange forandringer... nå er Julian hos mamma på mini-ferie og der sover han helt til 6-7! argh! bare håper at han fortsetter når han kommer hjem på onsdag...

men masse lykke til med morgenene!! skal følge med på oppdateringen din. =)
 
må bare få sagt en ting til alle dere... tror det er veldig forskjell på hvordan barn oppfører seg når de våkner. misunner alle de som har barn som våkner fornøyd i egen seng og ligger og venter, prater, synger og leker til de blir tatt opp. det har aldri skjedd hos oss. hver eneste morgen er det sutring som eskalerer til vræææling om han ikke blir tatt opp...

men kom gjerne med forslag til hvordan ting kan forandres. selv om nå må vi jo snart bytte til stor seng og da blir han jo satt fri fra fengselet... kan jo hende det hjelper.. =) eller blir et enda større problem... 
 
Vi har lagt en madrass inne hos Ylva så legger en av oss der inne når hun våkner "for tidlig", da roer hun seg stort sett. I natt fikk jeg henne til å fortsette å være i sin seng, tok litt tid, men det funka. 
 
det som er litt dumt (og litt bra) med våe jente er at ho har så forskjellige tider å stå opp på.. noken ganger fem andre ganger sju liksom..
så om vi setter ei grense på halv sju for eksempel, så er eg redd det blir veldig uforutsigbart og rart for ho. av og til får ho "nei det er natta, du må skrike i to timer" og av og til får ho "god morgen! no er det dagen!"
hm...
 
ElNino: Nå er det rett før eg tvinger deg til å komme på besøk her, eller at eg kommer heim til deg. Eg har tilbydt meg å hjelpe deg med baby, så du kan få sove ut litt når dei store er i bhg osv.

Eg husker sjølv at eg ikkje likte å gi Malin for meg, men har skjønt nå at eg må gjere det.

Og dere er velkommen hit alle sammen. Me kan enten være ute å leika eller så kan ungene tegne/pynte pepperkaker eller noko anna kjekt inne. Har masse plass for unger ute, og inne skal det også gå ann å ha dei små/store også

Og unnskyld Klypa for at eg kuppet tråden din, hadde du budd nærmere, kunne du også kommet på besøk.

Og er det andre som trenger litt hjelp eller vil ha ein leikedate, så gi beskjed, eg har ein heil bhg som nærmeste nabo
 


Klesklypa skrev:
Vi har ei super leggerutine. når vi er ferdig på badet bare legger vi ho i senga og det er stilt på 1 sekund og til morgenen etter:)

det er deilig!
MEN...

Eg har gitt ho en uvane med å få komme inn til oss om morningen. Så får vi en litt roligere morgen alle sammen. det er så koselig å ha ho der inne litt, som regel sovner ho igjen også!
men no må vi kutte det ut.. av fleire grunner..
1. ho kommer ikkje til å kunne dette når babyen kommer...
2. ho ligger veldig urolig og sparker meg i magen
3. eg må ligge HEILT i ro når ho er der, så det er slitsomt med bekkenløsning og halsbrann..

Problemet er at ho våkner til forskjellige tidspunkt kver morgen.. alt fra fem til sju.. men oftest i halv seks-seks tida.
Det kommer ikkje til å hjelpe å si "det er natta" og legge ho ned, ho kommer til å hyle som en stukken gris til vi tar ho opp.
så eg veit ikkje heilt kordan eg skal gripe det ann..

Skal eg ta ho opp når ho våkner og stå opp skikkelig, samme kor tidlig det er??
skal eg ha et fast klokkeslett ho får komme opp på?
eller er det andre forslag??

eg tenker at ho kan jo ikkje klokka liksom.. så det er litt vanskelig å la ho skrike til f.eks halv sju.. for så å ta ho opp.. kordan veit ho at det er fordi no er det morning, og ikkje bare som "belønning" for at ho skreik i 2 timer liksom-
-----------------------------------------------------------------------------------------
Oppdatering:
no har vi holdt på i to dager. i går våkna ho av seg sjølv halv sju. så da bare gikk eg inn skrudde på lyset og så "god morgen!" og tok ho rett opp av senga. og begynte å stelle ho. ho var stor fornøyd med dette :) satt lenge å las bok og sont, så ho fikk kosen.
Idag, våkna ho 05.55.... det var verre... Vi lot ho først sutre heilt til sutringa blei gråt. da gikk mannen inn og sa "no er det natta" gav ho en kos og prøvde å legge ho ned igjen før han gikk ut.. da begynte ho å HYLE! som vi hadde trudd... ho skreik så vi trodde ho skulle kaste opp.. etter ca 1.5-2 min måtte eg bare gå inn igjen. sa bare at det var natta. at mamma og pappa var der og at ho måtte sove litt til. så gikk eg ut. Skrikinga fortsatte så det joma! ho kasta dukka og smokken i veggen og var rasende..
Mannen tok tredje turen.. etter det skreik ho fortsatt litt men roligere. og meed lenger og lenger pauser før ho begynte å sutre meir igjen.. kl halv sju gikk inn skrudde på lyset og sa det var morning.
ho brukte laaaang til på å slutte å hikste.. stakkars jenta mi...
men vi hadde en veldig koselig morgenstund på rommet hennes med kos og bøker..
spent på i morra natt... var egentlig positivt overaska over at vi  bare trengte å gå inn 3 ganger før ho begynte å roe seg.
 
*oppdatert---laaang*
 
Det ER jo en god begynnelse! Bare ikke gi dere selv om det kan friste når det står på som verst. Si til dere selv at hun har ikke vondt noen steder. Bit tenna sammen så godt det lar seg gjøre. Dere kommer til å få det lettere etterhvert. :)
 
Eg vet om mange foreldre som står opp i sekstiden med ungene hver dag for då er de våkne og vil ikkje sove mer, så noen unger er bare slik og eg syns det må respekteres. Er dumt å tvinge de til å grine i sengen i en time eller to, når de faktisk er utsovet. 
Men dere er flink som tar kampen no. Sander får enno komme inn i vår seng og det er en stund eg setter kjempe pris på enno. Selv om han ikkje alltid sovner igjen eller roer seg, noen ganger er han helt våken og vil bare opp. 
Eg syns det var en god ide med de lekene som ho kunne tatt opp i sengen og kost seg litt med. Ellers tenker eg at ho kanskje hadde tilpasset søvnen etter hvert om ho blir tatt opp hver eneste morgen når ho våkner for første, OG blir lagt til samme tid hver kveld. Ho blir jo fortere trøtt om ho våkner kl 6 eller kl 06.30 så kanskje det hadde stabilisert seg etter en periode? Men kanskje eg bare er kjempe naiv. Men eg får i hvertfall vondt av ho viss ho faktisk er våken og utkvilt og skal tvinges til å "sove" videre. Noen barn er morgenfulger og det er bare sånn. 
Det er ikkje sikkert at ho er det, er ikkje det eg sier, det vet du best Klesklypa, så er ikkje ment som dømming. Du veit om ho er utkvilt eller om ho bare våkner og kunne trengt og burde hatt mer søvn, er bare mine tanker :) 
Lykke til uansett =)
 
Ja, eg har tenkt på det du sier RLD. og hadde ho alltid våkna for eksempel klokka fem eller seks hadde det vert litt lettere. men ho legger seg så og si presis samme tid kver kveld. og sovner så og si momentant. men våkner til veldig forksjellige tidspunkt. alt fra 04.30 til 07.30. etter at vi begynte å ta ho inn i senga merka vi at ho våkna tidligere. virka som det var for å få komme inn i senga vår. og der sovna ho igjen ganske fort...
så eg håper at ho heller kan lere seg å sovne fort i si ega seng..

men eg skal innrømme at det virka ganske teit å la ho grine i 30 min BARE fordi vi hadde bestemt oss for at det var morning klokka 06.30... ho kam jo ikkje klokka liksom..
så vi får se.. eg er ganske dårlig på å vere veldig Hard med sonne ting..
 
Eg skjønner, du veit best vettu :-) Men då forstår du ka eg mener og korleis det er ment :) 
Eg er veldig enig i at det er kjempe slitsomt når de våkner til heilt ulike tidspunkt hver dag, Sander er heilt lik, men vi tar han inn i sengen enno. Skjønner at du vil slutte med det no og det synes eg er kjempe lurt av deg :) 
Kan det hende at det vil stabilisere seg med når ho våkner om ho blir tatt av med en gang? Eg tenker at ho blir vel trøtt om ho våkner veldig tidlig og kanskje dagen (noen dager seinere) sover lengre, er ikke noe ho heilt styrer sjøl så kanskje det vil skje automatisk,  og ho trenger jo så og så mye søvn. Då er det viktig å tilpasse sovingen på dagtid og. Om det virker aner eg ikkje =P 

Her gjør vi det sånn at Sander får ikkje komme i sengen til oss før kl 6, dermed så våkner han ikkje tidligere og tidligere, så det er nok lurt at dere setter dere ett tidspunkt og holder det viss dere føler at ho våkner tidligere for å komme inn til dere eller bare for å stå opp. Dere er uansett kjempe flink som tar tak i dette no :-) 
 
Back
Topp