kordan er julafta hos dikka?

Lykketroll m/2gutar

Forumet er livet
altså, kordan er dagen bygd opp?[:)]

kva skjer på morningen? når er det middag? når er det pakkeåpning? kva ser dikka på tv? osv.. heeeile dagen så detaljert som mulig, takk! [:)][:D]

07.30 - Opp og hoppe! (Jepp, har på alarm!)
07.31 - Sitter i sofaen, iført pysj og pledd, og ser på tegnefilmer. Koser seg med kaffe/julebrus, pepperkaker, klementiner osv.
10.00 (ca) - Frokost. Tegnefilmer er for anledningen byttet ut med julemusikk.
10.30 - Mer tegnefilmer

-- Et eller annet tidspunkt mellom her tar man en dusj og kler seg. --

17.00 - Middag, i bakgrunnen synger Sølvguttene julen inn.
18.00 - Alle er stappmette, og ligger som slakta julegriser på sofaen.
19.00 - Oppvasken tatt, på tide med julegaver!
    -- Mens man pakker opp gaver spiser man dessert og annet småsnacks

I år blir det litt anderledes, fordi jeg har bestemt meg for at vi skal i kirken på julaften. (faktisk!)[:)]
Angående tv pleier jeg å svisje litt mellom kanalene, men må ALLTID ha med meg Disneyfilmene på NRK.
Ser også "Annabelles juleønske" på DVD, siden den ikke går på tv lengre.

- ungene kommer opp i senga vår, vi sjekker julestrømpene om nisse har vært der, som regel prøver jeg å få de frokost før julestrømpene sjekkes.
- vi ser på alt fra tegnefilmer til askepott og reisen til julestjernen. -spiser lunch sammen
- middagen ordnes utover hele dagen sånn at den er ferdig i 16-1630 tiden.
- Ungene begynner å pakke opp noen gaver mens vi voksne tar en kaffe og slapper av.
- Vi går i pysj store deler av formiddagen å bare slapper av og koser oss, hører julemusikk og synger å danser.
- sengetiden er litt ymse når det er jul, men regner med 2 åringen er sengeklar rundt 20 tiden. 4,5 åringen kunne vel holdt det gående hele natta om hun hadde fått lov.
Mer detaljert enn dette får jeg ikk til, for vi tar alt som det kommer julaften, ingen stress, ingen jobb, ingen bhg å ingen andre ting som skal/ må gjøres annet enn middagen:)

Står opp rundt 7 - 8 tiden [:)]
Jeg får også strømpe av foreldra mine, så da spiser vi strømper alle mann, samtidig som vi ser, disneyklassikerne, tre nøtter til askepott osv, kl 12 eller 13 pleier vi og dra til nabon og spise mølje, så bare slapper av, klemmer på pakker, og bare lar julestemninga makse seg ut, så spiser vi middag kl 17 og så er det dessert, pakker og kaker og godis resten av kvelden [:D]

Sånt julen pleier å være !

En god frokost sammen
Klokka 11 = 3 nøtter til askepott!
Så er det grøt hos svigers
Julegudstjeneste i kirka =eg pleier som regel å spille i kirka på julaften

Middag og dessert mellom 17-18!
Kaker og kaffi rett før julegave åpning
Julegaveåpning rundt 19 -20 ca [:)]

hvilken som helst vanlig dag vanligvis, men denne gangen skal vi ha pinnekjøtt med ei veninne (feirer ik.jul ;) )Vi skulle spise pinnekjøtt,og da var det greit at vi tok det på julaften :D

Og sikkert noe godt til desert.. Men ingen gaver...

Opp til 08-09 tiden

Lager god frokost med alt julepålegget og kakao.
Ser tre nøtter til askepott og begynner å forberede middagen. Setter over pinnekjøttet.
Går en tur ut for å tenne lys på graven til oldemor og farmor.
Kommer hjem, gir ungene en brødskive eller noe så de holder ut til middag.
Spiser middag presis kl 17. Gaveåpning etter barnetv og da tar vi kaffe og kaker. [:)]

ca 8-9: OPP og hopp[;)]
ca 10:familiefrokost
11:askepott med julestrømpe
14:Disney jul
---------------
kle seg,dusje osv.

17:julen ringes inn med sølvguttene og man spiser
18:barnetv og desert
18.30: Julegaver til barna.
21-22(ca): Barna legger seg.
22(ca): voksne åpner julegaver
ferdig seint- vi tar oss god tid og har barna i fokus [;)]

Vi står opp sånn ca 08.30. da går vi ned i stua å setter på tv, ser på tegnefilmer og jeg dekker på frokostbord på stua, koser oss med lang frokost forran tv`n. Så dekker jeg av bordet og deler ut julestrømpene og morgen pakkene til ungene. Ser mere på tv og koser oss med godis fra strømpene våre, MÅ se reisen til julestjernen og 3 nøtter til askepott.
Så setter jeg ribba i ovnen og går på badet. Drar til kirkegården å tenner lys for alle vi har mistet.
Hjem igjen og forbrede til besøk, dekke bordet, skrelle poteter osv.
Kl 17.00 setter vi oss tilbords og nyter julemiddagen mens sølvguttene synger i bakgrunnen. Etter middagen tar vi å rydder opp og vasker opp før vi setter oss i stua å sslapper av med kaffe og en likør. ca kl 20-20.30 kommer nissen med noen gaver til oss. og etter på leser og deler ungene ut de som ligger under treet. så pakker vi opp en og en gave så alle får se hva alle får, ungene pakker opp 2 hver siden de får flere enn oss voksne.
Innimellom pakke åpning tar vi litt desert, kake og godis.
Så er det kos og hygge til vi finner senga.

Kjenner jeg gleder meg som en unge til fredag!!

ORIGINAL: Astrone Laluna

ca 8-9: OPP og hopp[;)]
ca 10:familiefrokost
11:askepott med julestrømpe
14:Disney jul
---------------
kle seg,dusje osv.

17:julen ringes inn med sølvguttene og man spiser
18:barnetv og desert
18.30: Julegaver til barna.
21-22(ca): Barna legger seg.
22(ca): voksne åpner julegaver
ferdig seint- vi tar oss god tid og har barna i fokus [;)]

Ja sånn har vi det [8D]
Men den ene ungen er oppe så lenge han vil da, og vi åpner alle gavene samtidig voksne og barn, alle må se på hver gave før vi henter en ny under treet.
ungene er i fokus, men får værsågod å se at vi voksne også får gaver [:D]

I år blir det å stå opp 0615, komme seg på jobb til 8, jobbe til 12, dra rett fra jobb på butikken for å handle, og ta drosje hjem, vi har jo ikke bil akkurat nå... Vi må ta hele julehandelen da, siden jeg jobber kveld både onsdag og torsdag...

Til middag blir det laks tror jeg, eller lammelår. Vi ser på TV og koser oss sammen, vi har en del leiefilmer vi kan leie på TVen, så det blir nok en del filmer med ungene, spilling og sånn...

Back
Topp