Kor går grensa? *dyremishandling*

kattekvinna

Forumet er livet
Vi har eit eldre ektepar som naboer. Dei er smilende hyggelige folk som vi gjerne slår av ein prat med, MEN eg har eitt problem med dei... For eitt års tid sidan skaffa dei seg ein hund. Ein slags gatemix, krysning av schæfer, buhund og muligens andre innslag... Denne hunden gikk dei aldri på tur med. Han fikk komme ut på en balkong som er 1*1 meter stor, og gjere ifra seg. Ellers var den inne, fram til han var kanskje 4-5mnd. Da virka det som dei var ganske lei av den, for da satte dei den ut i bånd, og der blei den stående dagen lang.. (Eg var heime i permisjon på den tida her, så eg såg jo meir enn eg ville.....) 
slik hadde dei det eitt halvt års tid... Til slutt forsto dei at dei ikkje kunne ha hunden, og omplasserte den...
Eg vart så vanvittig letta, for eg tenkte mykje på den hunden.. Har vokst opp med hund, så eg veit kor masse tur og trening ein hund trenger for å vere lykkelig.. Spesielt en så stor hund...

Så, for ei vekes tid siden kjem naboen over og slår av en prat med sambueren min.. Der fortel han at dei skal ha seg ny hund no... Min sambuer blir rysta og spør kvifor.. "Nei, det var jo så koslig med hund! Og no hadde dei valgt ei rase som passa til dei". Min sambuar spør kva slags hund det er snakk om, og håper seff at det er ei sånn lita rottebikkje som ikkje treng så masse trim... Men neida..

Dei skal skaffe seg ein schæfer............

Så, for to dager siden kom dei heim med en liten schæferkvalp... Og det er tydelig at dei skal ha samme type hundehold med denne hunden, for han har fremdeles ikkje vært utom døra.. Den tisser på balkongen. Der sto den i to timer ista, i solsteiken....
Hjertet mitt vrenger seg, eg har store problem med å sjå på sånt.. 

Så til mitt spørsmål; 
er dette dyremishandling???
Eg meiner ja, sambueren min meiner nei, at dyrebeskyttelsen har meir alvorlige tilfeller å ta seg av... 

Send inn en bekymringsmelding til mattilsynet, og håp at de dukker opp.. Hvis de ikke dukker opp så sender du en ny!! En hund skal ikke behøve å ha det slik :(

Selvsagt er det dyremishandling. Jeg synes dere kan ringe Mattilsynet og høre med dem, om de kan ta seg en tur eller høre hva dere bør gjøre. Dyrebeskyttelsen har ingen autoritet. Men først og fremst bør dere jo konfrontere naboen med dette, jeg hadde ikke klart å holde kjeft, jeg.

Det er så utrolig drøyt, og jeg blir så utrolig provosert. Hva med å skrive et anonymt, velformulert brev og legge i postkassen til disse utrolig dumme menneskene?

ja helt klart etter min mening. jeg blir rett og slett irritert av å lese at du ikke har sagt noe til de ang den forrige hunden de hadde! vet ikke om mattilynet har kapasitet...

men dette e desverre vanlig. hvor mange er det ikke som har jaktbikkjer stående ute i hundebur hele tiden bortsettfra i jaktsesongen?

jeg syntes ikke det er bra å ha den ute hele dagen eller ikke ute i det hele tatt osv, men er du helt sikker på at de ikke går med den ?

grunnen til at jeg spør er fordi vi selv er ute med hundene til rare tider, og mine naboer ser meg sikkert ikke gå med dem-. gubben kommer hjem 5 om morgenen, da er han ute med dem.. da ser ikke naboene at vi er ute..  og siden det er mørkt hos dem fra ti om kvelden, så ser de det heller ikke når jeg tar dem ut da.men nå er det jo ikke sikkert naboene dine har det på samme måten da.. 

Eg snakka med dei da dei hadde den forrige hunden.. Dvs, eg sprang bort dit i raseri, fordi han sparka vekk hunden fordi den hoppa på den.. Da hadde hunden stått ute aleine heile dagen, og blei GLAD for å sjå eigeren sin igjen.. Den fikk tydeligvis lite dressur, for han hoppa opp når han blei glad. Eigeren reagerte da med å sparke ned hunden, og kjefte den huden full.. Dette såg eg fra kjøkkenvinduet, der eg sto og kokkelerte i singlet og bokser. Sprang bort og fortalte akkurat ka eg meinte om hundeholdet deira, og at eg kom til å melde dei om dei ikkje gjorde noko med det snart.... Tre veker seinere ga dei vekk hunden.. Hadde aldri drømt om at dei ville skaffe seg en ny...

Eg VEIT at dei ikkje gikk med den forrige, for eg snakka med frua i huset. På dette tidspunktet var eg heime i permisjon, og eg møtte dama ved postkassa. Sa at viss ho syns det var travelt å gå tur i snøen så kunne eg ta med hunden, fordi eg gikk tur kvar dag uansett. Ho takka for det, men meinte at det var heilt unødvendig, han sto ute heile dagen og fikk da meir enn nok luft.....

Sender mail til mattilsynet pronte....

Jeg ville gitt beskjed ja.stakkars lille valpen.
jeg hadde nok også gått bort personlig og spurt hvorfor de får seg en så krevende rase,vist den ikke skal brukes til noe?

Iogmed du har pratet med dem uten å nå frem tidligere, så hadde jeg kontaktet mattilsynet slik at de kan få opplæring/veiledning og hjelp til å ta seg av hunden skikkelig. 

Ja jeg mener faktisk det.

Back
Topp