Kontroller

Ønskerenliten

Glad i forumet
Septemberlykke 2016
Hvilke kontroller har dere hatt til nå? Jeg har hatt:

- Uke 12: kontroll og helsekort lege
- Uke 18: Ordinær UL

I tillegg skal jeg:

- Uke 24: Jordmor
- Edit (glemte denne, jeg): Uke 28: Lege (som ønsket meg inn da, sikkert fordi jeg er Rh -)
- Uke 32: OppfølgingsUL

Hvilke flere er det vanlig å dra på? Drar dere mest til jordmor eller lege? :) Er ikke bare - bare å være førstegangs

Last edited:
Jeg har vært en gang i mnd siden uke 12 :-) litt mer enn hva som er normalt, men legen sa det var helt greit å ha så ofte siden jeg er førstegangs :-) går annenhver gang til jordmor og lege :)

I starten var det litt ekstra, men nå er jeg er på kontroll ca. hver tredje/fjerde uke. Det som er vanlig her jeg bor. Annenhver hos lege/jordmor.
1. 9 uker: lege
2. 11 uker: tidlig UL, privat
2. 12 uker: lege
3. 15 uker: jordmor
4. 18 uker: ordinær UL, gynekolog
5: 21 uker: lege
6: 25 uker: jordmor
Videre er det foreløpig:
7. 28 uker: lege
8. 31 uker: vekstestimering UL
9. 32 uker: jordmor

Last edited:
Jeg har vært hos legen en gang hver mnd siden uke 10, og skal fortsette med det helt ut svangerskapet da legen ønsker å følge meg veldig opp. Dette da fordi jeg ofte besvimer, har en forferdelig kvalme og bekkenløsning.. :-)

Uke 6 gynekologen min som følg mæ opp
uke 12 samme
uke 15 jordmora
uke 18 samme
uke 20 jordmora
Neste blir i uke 26 me gynekologen
Så jordmora i uke 32

My oppfølging pga laaaaaaang tid før å bli gravid, pcos, metformin og min nervøsitet :)
Så etter uke 26 blir det nok 2-4 ganga til te gynekologen og 1-2 ganga te jordmora :) Så kommer ongen litt før tida håpe æ hehe <3
Kan jo håp

Har hatt en del føler jeg. Det har og gjøre med at vi har mistet før og samboer har en arvelig sykdom som nesten ingen har hørt om før ;)

Uke 5 lege - henvisning til tul
Uke 6 tul - for og se at hjerte har begynt og slå
Uke 10 tul - for og se at alt fortsatt så fint ut selv etter tul i uke 6
Uke 12 lege- blodprøver og slikt
Uke 16 jordmor
Uke 19 Oul
Uke 22 ul - oppfølging pga fars sykdom

Og planlagt har vi :
Uke 24 jordmor
Uke 30 ul

Jeg tror eg kommer til og ta de første av mine kontroller hos jordmor da det virker som om hun har litt bedre tid en hva legen min normal sett har

Uke 4 lege
Uke 6 lege
Uke 10 lege
Uke 12 jordmor
Uke 13 lege
Uke 16 jordmor
Uke 16 OUL
Uke 17 lege
Uke 18 OUL
Uke 19 lege
Uke 20 jordmor

Jeg har også vært innlagt på sykehuset en uke i uke 7 grunnet Hyperemesis, derfor så mange legebesøk også.
Fornying av medisiner og sykemelding.
Jeg har i tillegg B12 mangel, så jeg drar til legen minst 1-2 ganger i uken kun for B12 sprøyten som jeg får av helsesekretæren.

Vi fikk også fortidlig innkalling til ultralyd, derfor ble det 2 stk.

Jeg er i dag 23 uker på vei og skal til legen på fredag.

OMG, jeg er så lei av å dra til legen!
Når jeg fant ut at jeg var gravid dro jeg dit med en gang for å legge en plan ang Hyperemesisen.

Legen min er flink synes jeg, men hun snakker så dårlig norsk og forstår ikke alltid hva jeg sier, så må forklare endel. Slitsomt..

Hvilke kontroller har dere hatt til nå? Jeg har hatt:

- Uke 12: kontroll og helsekort lege
- Uke 18: Ordinær UL

I tillegg skal jeg:

- Uke 24: Jordmor
- Uke 32: OppfølgingsUL

Hvilke flere er det vanlig å dra på? Drar dere mest til jordmor eller lege? :) Er ikke bare - bare å være førstegangs
Jeg har også hatt noen tul og legetimer pga blødninger, tar disse med siden flere andre har gjort det. Men tenkte i utgangspunktet på "ordinære/planlagte timer" når jeg lagde tråden:
- Uke 6: lege pga. blødning 2 ggr. siden blødning tok seg opp
- Uke 6: TUL sykehus pga. blødning
- Uke 7: TUL privat
- Uke 11: Fall på isen, prat hos lege
- Uke 11: TUL privat
- Uke 15: TUL privat

Så kommer de jeg har listet opp over her i tillegg. Ser jo nå at jeg har vært en del, jeg også, men det var pga. blødning da. :)

Jeg har vært hos lege 2 ganger og jordmor 2 ganger + OUL og oppfølgings-UL. Kommer nok primært til å prioritere jordmorkontroller såfremt jeg ikke må til lege.

Uke 9 - Tidlig ul av eget ønske
Uke 11 - Første kontroll
Uke 16 - Sjekk av lege pågrunn av blødning
Uke 16 - Ul pågrunn av blødning
Uke 20 - Ordinær ul
Uke 24 - Jordmor
Uke 28 - Jordmor
Og mer vet jeg ikke:p følger normalt program så langt :)

Så ganske normalt ut det du hadde. :) Kanskje ha en kontroll mellom 24 og 32. På slutten er det vanligere med litt mer hyppig. Jeg har vært hos jordmor og søkt fødeplass/fått helsekort i uke 9. Var til lege i uke 12 og tok blodprøver. Privat UL i uke 13 (bare for å se! :D) Så OUL i uke 18 og på mandag skal jeg til jordmor i uke 24+0. Går selv mest til JM.

Så ganske normalt ut det du hadde. :) Kanskje ha en kontroll mellom 24 og 32. På slutten er det vanligere med litt mer hyppig. Jeg har vært hos jordmor og søkt fødeplass/fått helsekort i uke 9. Var til lege i uke 12 og tok blodprøver. Privat UL i uke 13 (bare for å se! :D) Så OUL i uke 18 og på mandag skal jeg til jordmor i uke 24+0. Går selv mest til JM.
Herlighet! Jeg har jo legetime i uke 28 også, jeg! :) Gravidhodet altså.. Jeg har ikke møtt jm enda, men om det går fint tenker jeg også at det er like greit å gå mest dit.

Uke 5 lege for hcg sjekk
Uke 8 Tul
Uke 13 glukosebelastnigstest
Uke 13 tul
Uke 14 jordmor
Uke 19 oul
Uke 25 jordmor
Uke 26 ul
Uke 28 jordmor

Er uke 25+4 nå, blitt henvist til ullevålsteamet for ekstra oppfølging pga svangerskapsdepresjon så får se hvordan det blir i tillegg

Her har jeg hatt:
Uke 11: TUL
Uke 14: Blodprøver på legekontoret
Uke 19: OUL
Uke 20: Jordmor - første egentlige kontroll + lege pga anbefalt sykemelding av jordmor
Uke 24: Jordmor
Uke 28 skal jeg tilbake til jordmor......

Legene her vil helst ikke ha noe særlig med oppfølging av gravide å gjøre, så er i kontakt med legen kun mhp sykemeldinger.

Alt for ofte føles det som, men da jeg har diabetes blir det slik :) Godt de passer på og da.

Førstegangs her også;-) så jeg var tidlig ute hos legen.. Har katter og gravd mye i bakken så var litt unødvendig redd for toxoplasmosis..
Uke 7 lege blodprøver og helsekort
Uke 12 jordmor
Uke 17 jordmor
Uke 18 ultralyd
Uke 23 jordmor
Jeg fikk henvisning til ekstra oppfølging pga overvekt og skal på fødepoliklinikken to ganger til..
Uke 25 kontroll fødepoliklinikk
Uke 29 jordmor
Vet ikke når den neste kontrollen på poliklinikken er, men hørt at det pleier å være rundt uke 36.. Også følger jordmor meg opp som normalt :-)

Jeg følger dtavanger kommune sitt oppsatte skjema. Men har vert på noen UL utenom

1.tul i uke 5 pga blødning, feber og smerter
2.tul i uke 7 for å se hjerte
3.lege uke 11 første legekontroll
4.tul uke 13 for å se at alt var bra før vi annonserte
5.jordmor uke 16
6.OUL uke 19
7.lege uke 24
ER UKE 26 NÅ men skal forsette med:
8.Jordmor uke 28
9.3d ul uke 30
10. lege uke 32/33
11.lege/jordmor36
12.lege/jordmor 38
13.lege/jordmor 40
14.lege/jordmor 41

Ser at jeg ialefall har vert på nokk kontroller i dette svangerskapet. Hehe.

Jeg har gått gjevnlig til kontroller siden jeg var ca 5 uker.. ca 1 gang i måneden :)

Back
Topp