Kontroller

Nr3 <3

Glad i forumet
Januarlykke 2016
Hei

Hvor ofte er dere ca til jordmor/lege?

Jeg har vært tre ganger til lege og tre til jordmor + OUL, og skal tilbake til jordmor og lege samme dag om 14 dager.
Er 19+4 i dag og med første barnet, synes kanskje nesten der er i overkant..
2 av legebesøkene skal jo sies er på grunn av lavt BT, og neste time til lege er også ang det og sykemelding.
Jordmoren jeg var til i dag var svensk og ferievikar (har vært hos tre forskjellige), og jeg spurte hvorfor jeg skulle komme tilbake om 14 dager, men skjønte ikke bæret av hva hun sa.. Hun sa noe om protein i urinen og noe med lavt BT, men ikke noe utvidet, og så sa hun at det så bra ut..
Når jeg leser litt på nett så står det litt om svangerskapsforgiftning, å dær stikker jo alle hornene mine ut med en gang.. Jeg kjenner litt smerter nede i magen når jeg reiser meg, er på tur å sette meg eller når jeg går enkelte ganger, og så har jeg lavt BT, men ellers er det ingen symptomer.. Skal jeg senke skuldrene litt å vente til neste time å tro de har kontroll?! Fastlegen min er jo selvfølgelig også på ferie, å da faller jeg over på en som jeg ikke forstår meg på..

Sånn utenom de gangene jeg har vært hos lege og sykehus Pga hyperemesis og blødninger så har jeg vært på oppstartskontroll hos legen i uke 12, OUL uke 19, (skal tilbake på tirsdag da de ikke fikk tatt alle mål, urolig baby), å så skal jeg til JM i uke 24:)

Jeg har vært en hos legen og en hos jordmor. Egentlig skulle jeg ikke hatt time hos jordmor enda, men siden min lege ikke var der på første kontrollen og jeg var usikker på om alt var ok etter den timen fikk jeg komme til henne. :-) Er 17 uker. Man skal vel ha, I følge "standard", 1 kontroll I mnd frem til siste mnd, da er det 1 gang I uken frem til fødsel. :-) Kan jo hende de vil følge litt ekstra med pga proteiner i urinen, men svangerskapsforgiftning gir høyt blodtrykk, og så lenge ditt er lavt kan det bare være at det har vært en " forurenset" prøve. Hadde det en gang selv, måtte komme inn for ny sjekk en ukes tid senere, selvom blodtrykket mitt var kjempe lavt. ;-)

Last edited:
Sånn utenom de gangene jeg har vært hos lege og sykehus Pga hyperemesis og blødninger så har jeg vært på oppstartskontroll hos legen i uke 12, OUL uke 19, (skal tilbake på tirsdag da de ikke fikk tatt alle mål, urolig baby), å så skal jeg til JM i uke 24:)
Okei, men det er vell ganske normalt?

Jeg har vært en hos legen og en hos jordmor. Egentlig skulle jeg ikke hatt time hos jordmor enda, men siden min lege ikke var der på første kontrollen og jeg var usikker på om alt var ok etter den timen fikk jeg komme til henne. :-) Er 16 uker. Man skal vel ha, I følge "standard", 1 kontroll I mnd frem til siste mnd, da er det 1 gang I uken frem til fødsel. :-) Kan jo hende de vil følge litt ekstra med pga proteiner i urinen, men svangerskapsforgiftning gir høyt blodtrykk, og så lenge ditt er lavt kan det bare være at det har vært en " forurenset" prøve. Hadde det en gang selv, måtte komme inn for ny sjekk en ukes tid senere, selvom blodtrykket mitt var kjempe lavt. ;-)
Okei, da tror jeg at jeg senker skuldrene litt å belager meg på at de har kontroll :) Har med urinprøve hver gang, og de har ikke sagt noe på prøvene tidligere :)

Jeg er på kontroll ca hver 4 uke. Og har kjempe lavt blodtrykk. Normalen er hver 4 uke i min kommune. Sist var jeg både hos lege og jordmor i begynnelsen og da ble det bare 2 uker mellom. Syntes det ble litt mye.

Ja tror jeg ligger på normalen der :)
Nesten så jeg vil si fra meg noen av kontrollene, men den hos legen må jeg ha hvis jeg fortsatt er i samme formen.. Og jordmor et kanskje lurt i og med at hun jeg skal gå til er kommet tilbake da og jeg får litt mer svar på det jeg lurer på :)

Jeg er på kontroll ca hver 4 uke. Og har kjempe lavt blodtrykk. Normalen er hver 4 uke i min kommune. Sist var jeg både hos lege og jordmor i begynnelsen og da ble det bare 2 uker mellom. Syntes det ble litt mye.

Det er vell kanskje det som er normalen over alt, nå har jo jeg vært hos mange forskjellige, så får se om det blir annerledes etter neste kontroll :) synes det er for mye slik som det er nå, men har vell vært nødvendig mtp blodtrykket da..

Nesten så jeg vil si fra meg noen av kontrollene, men den hos legen må jeg ha hvis jeg fortsatt er i samme formen.. Og jordmor et kanskje lurt i og med at hun jeg skal gå til er kommet tilbake da og jeg får litt mer svar på det jeg lurer på :)

Ja, noe ekstra kan d jo bli om nødvendig . Vi har jo vært på mange legetimer og 4 ul utenom de jeg nevnte også liksom :)

Ja, noe ekstra kan d jo bli om nødvendig . Vi har jo vært på mange legetimer og 4 ul utenom de jeg nevnte også liksom :)
Skjønner man gjerne må på noen flere inni mellom, men planlagte timer med så jevne mellomrom synes jeg er litt ofte altså :p :)

Det er vell kanskje det som er normalen over alt, nå har jo jeg vært hos mange forskjellige, så får se om det blir annerledes etter neste kontroll :) synes det er for mye slik som det er nå, men har vell vært nødvendig mtp blodtrykket da..
Hvor lavt Bt? Mitt er 90/50 og ingen bekymring der.

Jeg er 17 +0 nå og har Vært 2 ganger hos legen og 2 ganger hos jordmor. Er annen gangs men er der ofte fordi jeg skal sjekkes godt opp medtanke på at jeg hadde svangerskapsdiabetes sist.

Jeg har hatt en ordinær kontoll hos legen. Og oul. Og skal til jm om en måned
Det er det vanlige.

Så har du vært tre ekstra ul og en tur til jm for å finne hjertelyden, pga blødning. Og en glukosebelastning. Det må jeg på en gang til.

Jeg har også lavt blodtrykk, men ikke så lavt da. Og urinprøven var fin.

Jeg har vært hos jm to ganger og en gang på tidlig ul i uke 12. Normalen nå er vel første ktr uke 10-12, så oul, ktr i uke 24 og deretter hver 4. uke frem til nærmere termin all det et oftere. Sånn ca. Mange holder fortsatt på det gamle med en ktr i mnd. Jeg fikk velge selv og syns det er koselig å få målt SF-målet og skravla litt. Må også følge med lavt bt.

Til jordmor har jeg bare vært en gang, i uke 10. Neste gang til henne er i uke 22. Skal på oul på sykehuset når jeg er 19+1.
Har vært mange ganger til legen min pga at jeg har vært sykmeldt siden 2 juni pga kvalme og pga måling av blodtrykk, da jeg har høyt bt.

Jeg er snart 19 uker og har kun vært en gang hos legen. Skal på oul i morgen. Jeg har også spor av protein i urinen, det er ganske normalt. Har hatt det med de 3 andre også, og ikke hatt svangerskapsforgiftning.

Jeg har bare vært til lege en gang i uke 14 og så oul i uke 19. Neste nå er glukosebelastning i uke 21 og jm i uke 24. Synes det er mer enn nok mtp at jeg har vært i fin form og ikke har plager. Heldigvis :-)

Jeg er 17 +0 nå og har Vært 2 ganger hos legen og 2 ganger hos jordmor. Er annen gangs men er der ofte fordi jeg skal sjekkes godt opp medtanke på at jeg hadde svangerskapsdiabetes sist.
Skjønner, forsvinner det når barnet er kommet til?

Hvor lavt Bt? Mitt er 90/50 og ingen bekymring der.
103/62 men har jobb med risiko, så de tør ikke ha meg i jobb da jeg arbeider over vann og gjerne alene på avdelingene :) pluss at jeg fort holder på å svime av når jeg går mellom 20 og 100m

Back
Topp