Kontroller

-Moni-

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Har nettopp vært hos legen, der var det bare måling av blodtrykket og utfylling av papirer også en masse blodprøver. Neste kontroll blir den ordinære ultralyden også jordmor kontroll i uke 24. Veldig lite kontroller synes jeg fremover, har dere det sånn også i deres kommuner?

-Moni- skrev:
Har nettopp vært hos legen, der var det bare måling av blodtrykket og utfylling av papirer også en masse blodprøver. Neste kontroll blir den ordinære ultralyden også jordmor kontroll i uke 24. Veldig lite kontroller synes jeg fremover, har dere det sånn også i deres kommuner?

Hæ??? Det kan umulig være rett! En skal jo følge opp både med urinprøver og BT hele svangerskapet. Jeg hadde ikke godtatt så få kntroller.

Man skal visst ha rundt 8 kontroller i løpet av et svangerskap! Jeg har min første når jeg er 10 uker på vei hos JM, deretter er det vel blodprøver og Evt gyn undersøkelse hos lege før ul i uke 18 :) følte meg veldig godt ivaretatt sist av både JM og lege, denne gangen vil jeg stort sett holde meg til bare JM... Syns det ble litt mye sist med begge deler! Kontakt helsestasjonen og jordmor! Jeg føler de har mer tid og peiling.. Det er tross alt deres felt! :)

MamsTW skrev:
Og ordinær ul skal jo være i uke 17-18.... Ikke 24.

Ja skal på ul i uke ca 18 og til jordmor i uke 24. Synest det var litt lite så er glad for jeg har bestilt ul 26 oktober , da blir det vertfall en ekstra kontroll selv om jeg må betale for det, husker da jeg gikk med førstemann for 6 år siden, da var jeg myye oftere på kontroll

" Hvor ofte går man til svangerskapskontroll?

I Norge anbefaler man at kvinnen går til 10-12 svangerskapskontroller i første svangerskap. Ved senere graviditeter går man 8-12 ganger til kontroll dersom alt er normalt. De første 32 ukene er det vanlig å gå til svangerskapskontroll én gang i måneden. Deretter en gang hver 14. dag frem til uke 36. Fra uke 36 går den gravide til kontroll én gang i uken frem til fødselen."

http://www.minmage.no/i/i.aspx?i=48&ii=396

Googler dokke, så ser dokke at det er helt vanlig å ha få kontroller å begynne med.

Dette er helt normalt. Første kontroll er vanlig å ha mellom uke 8-12, da hos lege for å få tatt blodprøver som skal tas også. Så er det ordinær ul også starter det med måndtlige kontroller enten hos jordmor eller lege fra uke 24, på slutten av svangerskapet går det over til hver 14 dag. Dette er det som er vanlig om man ikke har noe som gjør att man trenger ekstra oppfølging. 

Trodde jeg hadde flere kontroller med førstemann... Hadde flere seinere pga økt BT og noe utslag på urin. Gikk kun hos jm. Unødvendig med lege i tillegg, syns jeg.

Det er helt vanlig her jeg bor. 1. kontroll mellom uke 10-12, ordinær UL gjelder som vanlig kontroll og så er det kontroll hos jordmor/lege en mnd etter UL.

Det hørtes litt lite ut ja. Normalt skal man til kontroll hos lege eller jordmor (eller en blanding) en gang pr. måned fra ihvertfall uke 12. Og ordinær ultralyd er i uke 18-20. Det er ihvertfall generelle retningslinjer. Man skal følges opp med blotrykksmåling og sjekk av urin da dette er blant de første indikasjoner ved f.eks svangerskapsforgiftning. Det er også normalt med vekstmåling jevnlig og også evnt lytte til hjertet hos fosteret.

Jeg har kontroll minst hver fjerde uke, men det er pga sykdom som kan ha innvirkning på svangerskapet. Men da er jeg ikke hos jordmor i det heletatt uten om ordinær UL

Back
Topp