kontroller....

BflyW

Elsker forumet
Jeg er bare litt nysgjerrig...

Jeg var på første legetime i midten av Desember (uke 7), og fikk da beskjed at jeg ikke trengte å komme tilbake før uke 24, så sant ikke jeg følte et behov for det eller det ble noen problemer....

Men jeg ser at det er mange som får beskjed av legen å komme tilbake en gang i mnd eller noe...
Hva er det egentlig som gjøres på de kontrollene mellom den 'obligatoriske' i uke 7 og uke 24?

Jeg har også tatt privat ul i uke 10, og fortalte da at jeg hadde fått beskjed at jeg ikke trengte å komme tilbake før uke 24, og spurte hun (gynekologen) hva hun tenkte om det. Hun også sa at det ikke var noe vits i kontroller mellom uke 7 og 24, så sant jeg ikke har symptomer på at noe er galt....

Både lege og gynekolog er veldig til å understreke at jeg bare må ringe eller komme om det er noe jeg lurer på, så jeg får ikke akkuratt beskjed om å holde meg unna... men jeg lurer bare på hvorfor andre (som heller ikke er i risikogrupper eller har unormale symptomer) får beskjed om å komme oftere....

Er det flere her som (antagelig) ikke kommer til å gå på kontroller før 24 (annet en ul i uke 19)?
Jeg vet liksom ikke hva jeg skal spørre om, hvis jeg skulle bestille time til en kontroll.
"Hei, ville bare titte innom liksom.... bare for å ha vært her. Alt er bra altså..."

Jeg var på førstegans kontroll den 13. Des. Jeg var da ca 12 - 13 uker på vei.
Jeg fikk da beskjed om og nå komme 1 gang I måneden.
Da skulle di veie meg, Måle jern I blodet, Og sikkert bare snakke generelt, Eller Noe.... [:D]

vel... vi får se... jeg tar kanskje kontakt med helsestasjonen om jeg føler behov for å høre hjertelyd etc... Men ellers tror jeg at jeg skal prøve bare å leve normalt. [:D]
Jeg veier meg jo selv, og måler magen (ingen vektoppgang og ingen mage enda)

Jernlagrene mine var fine etter første kontroll - men dette kan kanskje endres?

ORIGINAL: liva

Du skal jo på ul rundt uke 18 og den regnes som en vanlig kontroll sa jordmor til meg.

Ja ul (jeg har fått time i uke 19) regnes som kontroll.
Det skal være 8 kontroller til sammen, uke 7, ul 18, 24 og 5 til etter det, etter hva jeg har forstått.... Så sant det ikke er noe spesielt da!

jeg var hos jordmor for første gang i dag og ho sa at jeg skal til kontroll en gang hver måned, syns det er betryggende jeg at de kontrollerer jevnlig at alt er som det skal!! Nå har jo jeg forliggende morkake, så jeg skal på ul nr. 2 på torsdag- hvis morkaka ikke har flytta seg kommer jeg antakelig til å bli fulgt opp enda tettere med flere ul o.l. Håper selvfølgelig at den har flytta seg, har ikke lyst på keisersnitt hvis jeg kan unngå det..

Min form er for øvrig også helt fin, bortsett fra den ene blødningen jeg hadde da jeg var 10+5 har jeg vært uforskamma heldig med formen så langt.. ikke vært kvalm ett sekund!!

Jern lagrene kan forandres.
Jeg jhenner ei som fikk vite at hun trengte mere jern I ca uke 20, Såh er joh greit og få sjekket di..... [:D]

Men omman får for lave jernlagre vil man vel merke det på formen (sliten)?
Jeg er ikke imot flere kontroller altså! Hadde helt klart gått om legen/jordmor hadde sagt jeg skulle, men siden 'alle' sier til meg at jeg ikke trenger, så blir jeg litt usikker...

Va på første kontroll når eg va i uke 7,3,etter d i uke 13(hørte på hjerte da,snakket om hvordan eg følte meg) har UL i uke 18 og neste kontroll etter uke 20....legen spurte om eg hedde lyst å komme i uke 13 så at det bi ikke så lenge til neste gang..for min del så va det greit,følte meg meir trygg.[:)]

Var på første kontroll i ca uke 13, deretter annenhver mnd frem til nå - nå går jeg hver uke (er i uke 39). Men så har alt vært veldig bra med meg og legen min har bedt meg ringe hvis det skulle være noe. Bare ring å få deg en ekstra time, hvis du føler du behøver det [;)]

Jeg har å fått beskjed om å komme til kontroll en gang i månden,så blir det oftere mot slutten av svangerskapet...
Men det er sikkert forskjellig praksis..

hvis du ønsker kontroll en gang i månden kan du vel kanskje spørre om du ikke kan få det???

Tok de obligatoriske blodprøvene i uke 12, ul uke 17,første jordmortime i uke 20.Har heller ikke hatt behov for mer så langt,men tror nok du kan gå oftere enn meg om du vil.Fra nå av skal jeg ha time hver måned.

Går en gang i mnd jeg og. Synes det er greit siden det er første gang jeg er gravid. Så slipper jeg å lure på om jeg føler meg "dårlig nok" til å bestille legetime. Da vet jeg at med mindre det er noe akutt, så skal jeg til legen en gang hver 4. uke, og det er betryggende. Skal til legen i dag, og etter ul om tre uker skal jeg begynne å gå annenhver gang til jm og lege. Legen sa at det blir oftere mot slutten.

Har ikke vart borti noen med så få kontroller før. Jeg går i gang i mnd og det gjorde jeg også når jeg ventet første mann.

Tror man skal til legen en gang i mnd. Tror det er det som er normalt.
Var i uke 9-15-16-19-24-og 25.

Da har de veiet meg tatt blodprøver. målt magen osv.

Har sjekket litt rundt på nettet om det:
LINK: her har vi litt av bakgrunnen

til mie83.... ang migrene. Har du hatt mye migrene også etter 1 trimester?
Jeg var veldig fin de første 3 - 4 ukene og har vært dårlig etter det. Var på migreneklinikken i går (ang noe annet - men tok opp dette også), og fikk der beskjed om at det antagelig vil forsvinne etter 1 trimester..
Svaret jeg fikk var veldig mye det samme som står her: http://www.lommelegen.no/sl/slartikkel.asp?visart=9495 (Kanskje ikke så rart, siden det er Dr. Poole som er min lege [:D] (egentlig er hun fastlegen min, men det er ei annen på senteret som tar timene om vi skal dit for noe annet enn migrene) )

Jeg var på kontroll i
uke 6- lege
uke 16- jordmor
uke 17- ul
uke 20- jordmor
uke 24- lege
uke 28- jordmor
uke 32- jordmor
uke 34- lege

Også skal jeg i uke 36.38,39,40 og 41 [:)] Hvis jeg rekker alle da..

Med et normalt svangerskap er det vanlig å ha åtte kontroller mens man er gravid. Det står det i alle fall i det heftet jeg fikk fra legen som er utarbeidet av sosial og helsedepartementet.

ORIGINAL: Labben

Med et normalt svangerskap er det vanlig å ha åtte kontroller mens man er gravid. Det står det i alle fall i det heftet jeg fikk fra legen som er utarbeidet av sosial og helsedepartementet.

Det var det jeg leste også, og det er jo det legen min legger opp til. Derfor synes jeg det er litt rart at det virker som så mange her inne har så mange flere kontroller, og jeg begynte liksom å lure på om jeg hadde missforstått noe, eller om jeg var 'dårlig mor' som ikke føler behov for mer....

Back
Topp