Kontroller, lege, jordmor

Snooze

Gift med forumet
Vårspirene 2021
Skuddårsspirene 2024
Hvor velger dere å gå til kontroller? Når tar man kontakt?

Denne siden er nyttig:
 
Har allerede tatt kontakt og skal ta hCG i morgen og torsdag. I morgen skal alle de andre testene tas også, og onsdag neste uke skal jeg henvises til ul og screening i uke 10-13 :happy:
Jeg håper så sterkt at den skal holde seg på plass nå!! Er nervøs med tanke på lett spotting hvis jeg har vært på do og gjort nr 2. samme etter sex, så lege var enig med meg om å avstå fra sex en periode. Både jeg og mannen er og enig
 
Har allerede tatt kontakt og skal ta hCG i morgen og torsdag. I morgen skal alle de andre testene tas også, og onsdag neste uke skal jeg henvises til ul og screening i uke 10-13 :happy:
Jeg håper så sterkt at den skal holde seg på plass nå!! Er nervøs med tanke på lett spotting hvis jeg har vært på do og gjort nr 2. samme etter sex, så lege var enig med meg om å avstå fra sex en periode. Både jeg og mannen er og enig
Det lyder jo fornuftig. Her er jeg allerede såpass kvalm at det ikke frister, så mulig det blir å avstå uten å egentlig diskutere det...
 
Når er det normalt å ha første svangerskapskontroll?
Husker seriøst ingenting fra første gang, tror jeg dro til fastlegen min siden jeg var så redd for å miste igjen, og han kan ta ultralyd, så fikk han til å se etter, men husker ikke når det var :facepalm:
 
Hvor velger dere å gå til kontroller? Når tar man kontakt?

Denne siden er nyttig:
Går til jordmor, har gjort det de andre gangene også og er veldig fornøyd med det.
Husker ikke når jeg tok kontakt med de andre to, men venter 1-2 uker enda.
 
Går til jordmor, har gjort det de andre gangene også og er veldig fornøyd med det.
Husker ikke når jeg tok kontakt med de andre to, men venter 1-2 uker enda.
Jeg kommer også til å gå til jordmor hovedsakelig, men siden jeg er rimelig kvalm allerede 3+6, tror jeg at jeg må innom legen for å få noe hjelp med det. Lite som tyder på at jeg skal slippe lettere unna enn forrige gang :p
 
Når er det normalt å ha første svangerskapskontroll?
Husker seriøst ingenting fra første gang, tror jeg dro til fastlegen min siden jeg var så redd for å miste igjen, og han kan ta ultralyd, så fikk han til å se etter, men husker ikke når det var :facepalm:
På helsenorge står det nå at man skal ta kontakt med helsestasjon eller fastlege så fort man vet at man er gravid. Jeg tror jeg venter til jeg er litt lenger på vei, 13 dpo føles for usikkert enda :p
Sist gikk jeg til fastlege først (mye styr med blødninger i starten og veldig dårlig form) og sa ikke fra til helsestasjonen før rundt uke 12, så jeg skal i alle fall ikke være SÅ treg nå ;)
 
Jeg kommer også til å gå til jordmor hovedsakelig, men siden jeg er rimelig kvalm allerede 3+6, tror jeg at jeg må innom legen for å få noe hjelp med det. Lite som tyder på at jeg skal slippe lettere unna enn forrige gang :p
Ja, føler meg tryggest på jordmor. Håper å få samme jordmor som sist.
Ånei, så kjedelig.... Her har jeg vært heldig, kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har kastet opp fordelt på to svangerskap. Håper trøttheten venter noen uker enda, har en eksamen neste uke.
 
Ja, føler meg tryggest på jordmor. Håper å få samme jordmor som sist.
Ånei, så kjedelig.... Her har jeg vært heldig, kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har kastet opp fordelt på to svangerskap. Håper trøttheten venter noen uker enda, har en eksamen neste uke.
Krysser fingrene for at trøttheten venter i alle fall til etter eksamen!
Jeg kastet faktisk ikke opp så mye forrige svangerskap (takk Gud for det men så gikk jeg opp typ 30 kg også da), men kvalmen kan være helt lammende likevel... Hadde tvillinger i starten sist så har et tynt håp om litt mykere økning på hormonene og at det kanskje venter litt lenger denne gangen, men går egentlig mest og gruer meg ;)
 
Krysser fingrene for at trøttheten venter i alle fall til etter eksamen!
Jeg kastet faktisk ikke opp så mye forrige svangerskap (takk Gud for det men så gikk jeg opp typ 30 kg også da), men kvalmen kan være helt lammende likevel... Hadde tvillinger i starten sist så har et tynt håp om litt mykere økning på hormonene og at det kanskje venter litt lenger denne gangen, men går egentlig mest og gruer meg ;)
Uff det skjønner jeg, nok i seg selv å være kvalm...
Med eldste så hadde jeg ekstremt lavt blodttrykk som lå på 90/50 i starten, men var ikke sånn med yngste så spent på hvordan det blir denne gangen. Det gjorde meg så slapp og dårlig.
 
Uff det skjønner jeg, nok i seg selv å være kvalm...
Med eldste så hadde jeg ekstremt lavt blodttrykk som lå på 90/50 i starten, men var ikke sånn med yngste så spent på hvordan det blir denne gangen. Det gjorde meg så slapp og dårlig.
Jeg hadde også lavt blodtrykk og trodde det var det som spøkte, men ifølge legene var det ikke lavt nok til å være forklaringen. Vet da søren, men forbereder meg på å bli svimmel igjen :p
 
Så.. dette er nummer 3. Men det er 9 år siden sist så det føles nesten som første :laughing002

Må man bli henvist til jordmor av legen??
 
Så.. dette er nummer 3. Men det er 9 år siden sist så det føles nesten som første :laughing002

Må man bli henvist til jordmor av legen??
Fra Helsenorge: «Ta kontakt med din lokale helsestasjon eller fastlege for å avtale første svangerskapskonsultasjon når du vet at du er gravid.» Jordmødrene er på helsestasjone. Du kan altså kan kontakte dem direkte.
 
Jeg venter med å bestille time til jeg har hørt hjerteslag i uke 6, og bestemmer meg for fordeling når jeg vet hvilken jordmor jeg får. Jeg merket godt at forrige jordmor ikke hadde født selv. Tilnærmingen ble så teoretisk og «utenfra» at jeg tenkte at jeg like gjerne kunne godt til min veldig hyggelige mannlige lege. Synes det er fint å være på helsestasjonen med alle barna og magene, da.
 
Jeg venter med å bestille time til jeg har hørt hjerteslag i uke 6, og bestemmer meg for fordeling når jeg vet hvilken jordmor jeg får. Jeg merket godt at forrige jordmor ikke hadde født selv. Tilnærmingen ble så teoretisk og «utenfra» at jeg tenkte at jeg like gjerne kunne godt til min veldig hyggelige mannlige lege. Synes det er fint å være på helsestasjonen med alle barna og magene, da.
Smart å vente til man vet hvilken jordmor man får. Jeg er litt ambivalent til hun jeg hadde sist...
 
Jeg venter med å bestille time til jeg har hørt hjerteslag i uke 6, og bestemmer meg for fordeling når jeg vet hvilken jordmor jeg får. Jeg merket godt at forrige jordmor ikke hadde født selv. Tilnærmingen ble så teoretisk og «utenfra» at jeg tenkte at jeg like gjerne kunne godt til min veldig hyggelige mannlige lege. Synes det er fint å være på helsestasjonen med alle barna og magene, da.
Hvordan hører du hjerteslag? :) Jeg har informert fastlege om at jeg har testet positivt, men fikk ikke time før i uke 13.
 
Back
Topp