Kontroller, hvor ofte er vanlig?

Tina_81

Forelsket i forumet
Jeg var på kontroll nå 12+4 og legen sa at jeg skulle komme tilbake om 1 mnd.
Hva er vanlig, og hvor ofte går man til kontroll??

Tenkte jeg skulle ta jordmor neste gang, for de har litt bedre tid!
Eller så er det jo egentlig ordinær ul som er neste kontroll, sånn i forhold til staten???

Hvor ofte går dere?

her var legesjekken i 11+1 og da skal eg tilbake til han i uke 24. han sa at eg skulle gå til jordmor ett par ganger før UL og der skal eg 1.mars (19+1)  :)

Her i kommunen kor eg bur har dei eit "oppsett" på kva veke man skal gå til lege og kva veke man skal gå til jordmor. Eg var først til lege i veke 9, så skal eg til jordmor i veke 15. Deretter lege i veke 24 igjen. Men siden eg hadde SF i forrige svangerskap, så skal eg ha litt hyppigare kontrollar hos jordmor slik at ho har kontroll på blodtrykket mitt.. Skal derfor ein ekstra gang mellom veke 15 og 24.

Det vanligste er 1 gang i måneden fram mot slutten, da er det 1 gang hver 14 dag og de 4 siste ukene er det en gang i uken :)

Er til legen 1 gang i måneden. Skal vel snart begynne dra til jordmor også, men da annenhver gang til lege og til jordmor. Siste tiden er man vel litt oftere.

Er vel ca hver 4 uke i begynnelsen, så blir det mer kontroller mot slutten :)

¤ Martini ¤ skrev:
Det vanligste er 1 gang i måneden fram mot slutten, da er det 1 gang hver 14 dag og de 4 siste ukene er det en gang i uken :)

sånn er det her eg bur å :) 

OK :) Da tar jeg kontakt med jordmor da, så får ho sette opp en time til meg :)
Tenkte jeg skulle gå annenhver gang til lege og jordmor. Se hvordan kjemien med jordmor blir først. De er jo liksom mer spesialister de da :)

Jeg var hos legen på 1. svangerskapskontroll hos legen da jeg var 10+4, og da sa hun at neste ordinære var i uke 24. Synes det var litt lenge til... Tenkte å ringe jordmor imorgen, og høre når hun vil ta meg inn. Likevel kommer jeg nok til å være innom legen iblant pga blodtrykket og bekkenet, og det var vel også det legen mente, at jeg nok kom til å være innom ho før uke 24... :p

¤ Martini ¤ skrev:

Jepp, og sånn ca 8 totalt står d i boken min. Første kontroll v 12, så ul i uke 20 og kontroll igjen i uke 22 ca.. Er noen som bare går til lege, eller bare til JM - eller annenhver gang;)

Men er jo individuelle tilpassninger, ved sykdom el så går man oftere!!! Er man frisk og rask og ikke har de store bekymringene så har man minimum 6 totalt!

Sist hadde jeg mange ekstra i starten pga en prolaps... Nå mange i starten pga truende abort! Hatt 3 ul og første kontroll hos lege, tror jeg skal gå annenhver gang til lege & JM, som sist:)

I boken jeg fikk hos legen denne uken står det at det anbefalte er ca hver 6. uke fra uke 12. Men at det er opp til hver enkelt lege å vurdere om nettopp du har behov for noe videre oppfølging eller om legen velger et annet opplegg. Det er ihvertfall minste kravet til oppfølging med hver 6. uke - totalt 6 kontroller.

i følge retningslinjene er det standard med 8 kontroller frem til uke 40...
uke 8-12 - lege eller jordmor
uke 16-20 ordinær ultralyd
uke 24 - lege eller jordmor
uke 28 - lege eller jordmor
uke 32 - lege eller jordmor
uke 36 - lege eller jordmor
uke 38 - lege eller jordmor
uke 40 - lege eller jordmor

men av og til vil lege/jordmor gi flere kontroller - og man kan få flere kontroller dersom man føler det er for sjelden...

jeg har allerede vært hos lege (3 ganger pga sykemelding, og hadde første kontroll i uke 8) og vært 2 ganger hos jordmor pga bekkenløsning og søknad om svangerskapspenger...

jeg husker ikke, men som noen andre her skriver så står det litt om det i en av disse bøkene man får av legen eller jordmor ved første kontroll :)

Back
Topp